dax för höstens räkprojekt nu istället då ;)
Så efter lite övervägande har jag bestämt att helt lägga ner mot 56 som bara har krånglat sen start o istället göra 2 öppna kar med hängande lampor över, så nu gick mina födelsedagspengar till det här nu istället för i höst. Handlade på hornbach o passade på att inhandla lite svart RUNT grus som jag tänkte lägga över gruset i hörnan så jag kan flytta mina rosa äpplen dit, stort projekt som inte var tänkt redan men jag biter ihop, är ju trots roligt att fixa ;)
Du spar minsann inte på krutet du inte :D Men ska det va så ska det va ordentligt, eller hur! Roligt!
Spännande! Hur mycket kostade roten? Är det billigt på hornbach?
Sarah nja detta var ju inte planerat redan o inget jag planerat att lägga pengar på men jag vill inte förlora mina räkor o om jag ändå måste kludda med det så är det lika bra att göra det jag tänkt! #3 det är 2st rötter men det kostar 250 kr kilot på hornbach för red more
Jo precis! Håller med dig helt och hållet :)
och som jag sa den andra tråden att denna gången har jag fått lite hjälp =)

Fena!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Istället för ett avlångt som var delat i två blev det två mindre som får stå jämte Varandra, de ska nu sprayas bruna på baksidan, över tänker jag hänga två gamla fönsterlampor jag haft sen många år som passar in väldigt bra i min hall, har köpt 2 led med 6500k att sätta i o kommer sen koppla ihop dem o dra ner dem till en tajmer.
#9 awesooome
Ts hur stora är Karen och vad kostade dem?
oj den kom upp o ner, inte meningen.
karen är 40x25x25, alltså 25 liter o kostade 298kr st om jag inte minns fel.
Ser riktigt lovande ut, ska bli kul att följa. Smart att silicona fast rötterna i botten, det är alltid så tråkigt och meckigt att tynga ner dem. Lycka till: -)
tack så mkt, ja jag har ju provat mig fram när det gäller silikon o lim vad gäller rötter, tyvärr håller varken silikon så jättelänge när man fäster rötter, juwels lim är mkt bättre även om det oxå inte blir som när man limmar el silikonar glas med glas eller frigolit eller liknande, så det tordes vara ganska "safe" att limma direkt på botten eftersom det efter ett tag kommer att släppa, o vid det laget bör rötterna vara genomdränkta =)
Coolt! Spännande att följa :)
// Sofia
tack, vi får se hur det ser ut till slut, får skynda mig så inte mina honor släpper romen men vill samtidigt inte göra allt för snabbt!
NAJS!!
så jag tror tyvärr jag har förlorat mina räklingar, honorna med rom har inte längre rom, o dessutom syns det att de här små manetlikande djur stinger då räkorna hoppar till när de nuddar dem, det kommer bli operation flytt imorn vare sig pumparna kommit eller ej för jag tänker inte förlora de vuxna räkorna oxå!
Riktigt fint!!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Följer!
tackar, jag är mkt nöjd, hoppas nu bara inte hydrorna lyckats smyga med över på ngt sätt!
såg tyvärr att jag fått in lite i mitt andra kar med regnbågsräkor o röda körsbär, får väl bli så att jag tömmer o sanerar det karet oxå i helgen nu, lika bra när jag ändå är igång haha
Jag hade ett öppet akvarium till räkor och snäckor (äpplen) och jag hitta flera som hoppat ut och dött. Till och med snäckorna klättra ur och torka… =/
Men snyggt var de! kul idé med roten =)
ah vi får väl se, jag har funderat på det oxå men ngn här på forumet, tror det var roxie eller lilo eller cissi sa de hade öppna kar till sina så värt ett försök i alla fall!
o tack så mkt =))
Jag har bara öppna kar, och alla har snällt stannat i vattnet. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Det kan hända att räkorna klättrar upp på roten och blandar sig mellan akvariumena eller trillar ner mellan dem! Kommer ihåg en tråd på zoopet med en räkvas där räkorna trillade ut eftersom roten stack över kanten, men de stannade när de ändrade så roten stack rakt uppåt…
Kan vara något och tänka på om du inte vill blanda karens räkor ☝️
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Ja det kanske kan hända, kanske bör ha arter som inte kan para sig, men jag tror inte chansen är så stor att de klättrar upp ur vattnet så länge karen är bra, vi får se, jag rapporterar ev händelser jag lovar =)
Läckert! Toksnyggt när rötterna binder ihop karen så där. Bra jobbat Tinitusan!!
Tack så mycket =)
Vad är det för växt du har bak i inlägg 25?
oh ska jag komma ihåg vad den heter haha, köpte likadana skott fast de var röda från roxie dock så hon vet garanterat vad den heter! kan se om jag hittar hennes annons!
Haha, nej det behöver du inte. Jag tyckte de såg ut som limnophila aromatica, kan de stämma?
ja det stämmer nog, så kan den ha hetat o det ser så ut när jag googlar, underbart vacker! växer snabbt i mina andra kar så detta är de första toppskotten för mig =)
I see. Den är väldigt vacker, har också den, men din ser så mörkgrön ut jämfört med min. Min är väldigt ljust grönt, därför jag undrade om det var samma. :)
ah, detta är ju toppskott så kanske har med det att göra? har dessutom ganska rejält med lyse i det karet, hade hoppats den skulle färga lite rött men det gör den tyvärr inte..
Okej, mina är ljus-ljus gröna med rosa toppar. :)
ah då kanske den blir ljusare grön innan den blir röd då??
Kanske det. Har den bara i ett akvarium, så har inget att jämföra med. :)
jag köpte ju en enorm portion av en kille på redbee som var så här mörkt gröna, medan de jag köpte av roxie var riktigt röda, dock har de nu växt till sig med ljusa toppar i mitt hörnkar, nu när jag tänker efter så tog jag nog skotten från 110 o där har jag bara två rör, flora-glo o sun-glo, medans i hörnan har jag powerglo, aquaglo o 2 st 6500k ledlampor, kanske tar de sig i färgen när de växt upp lite mer, är ju ganska djupt kar på 60cm.
det har säkert med ljuset att göra.. Växter kan ju variera en hel del i utseende beroende på förutsättningarna.