Mata bottenfiskarna
Har ett litet problem som jag inte vet riktigt hur jag ska lösa.
Har en del bottenlebande som jag vill ska få i sig ordenligt med mat
(äppelsnäckor, pansarmalar, räkor o ancistrius).
Men när jag matar med bottentabletter och algtabletter ger sig omedelbart de andra fiskarna på sig dem o äter upp dem för de bottenlevande.
Pansarmalarna tar för sig o min ilskna Ancistrus brukar med ta för sig så länge nån tablett hamnar rätt nära dens grotta. men räkorna vill inte komma fram o äpplena hinner aldrig fram innan det är slut.
Har provat att mata de andra först men det hjälper inte de äter ändå upp bottentabletterna, provat o mata de andra i ett hörn samtidigt som jag droppar ner tabletter i ett annat men det funkar int eheller, tar inte lång stund innan tetrorna o levandefödarna hittar tabletterna ändå.
Provat o ge fler tabletter med men då går det åt en ca 7 tabletter om dagen o då blir det så skitigt efter det.
Provat o ge mat efter att pampan har släckts med men då kommer det problemet att jag inte kan kontrolera att alla kommer fram o äter o ser friska ut o beteer sig som de ska.
De får inte ha grönsakerna ifred heller för framförallt levandefödarna smaskar mer än gärna på dessa med.
Nån som har nått tips jag inte provat :) ?
jag har samma problem "/
Mvh Julia, Medarbetare på Akvariefisk
Jag ger alltid dessa tabletter när det varit släkt en stund.
Du ser nog om malarna mår bra.
Det finns tabletter att trycka fast på rutan (dagtid). Det jag lagt märke till då är att malarna är där på en gång och suger sej fast. Då får de mat!!!
Sen kan du också ge squash, det är hårt och bra så det är bara Ancistrus som tar det. Jättepopulärt för mina malar.
Jag tror inte du behöver vara orolig, dom hittar alltid mat och tar för sej, det är i alla fall min erfarenhet.
Lycka till!
Du kan prova följande om du har lust :)
1. Mata med små bitar (broccoli, gurka, algtablett. Vad du vill), lägg dem långt bak i akvariet, långt fram, och i sidorna. Så långt bort från varandra som möjligt.
2. Mata de simmande fiskarna med mat på ytan samtidigt.
3. Lägg ner en kruka eller glasburk med öppningen så att bottenlevande djur kan simma in utan problem, lägg in maten i burken/under krukan
4. Ta dig en god halvtimme-20 minuter vid släckning av akvariet, och lägg ner mat på två ställen i akvariet där du kan se det, gärna under en kruka eller i glasburken, för att underlätta ytterligare. Sätt dig och observera en stund :)
dessa tabletter till rutan blir det samma med de andra firrarna ser det o tar för sig *morr*.
att ge när det är mörkt ja de får i sig kanske men jag ser ju inte detta när karet släcks så ser jag INGET längre inte ens framme vid rutan (vi har det rätt mörkt i det rummet bara svaga fönsterlampor 3 meter bort).
Ancistricen är det inga problem med den kör bort ALLT från den tablett den vill ha en tjurig liten sak det där *S*.
Äppelsnäckorna äter upp mina växter om de int efår tillräckligt med annan mat det är ju därför jag verkligen vill se till så de får i sig käk, vill ju gärna ha kvar mina växter ju:).
Får prova kruka/glasburk, jättebra tips tack.
samt köpa tabletter jag kan dela de jag har nu går det inte med. Då kan jag lägga småbitar här o där. Jag vet ju vart räkorna håller till för det mesta (de har sina grottor o löv de sitter vid).
Samtidigt finns det ju en del alger som de kan smaska av (fast de kanske inte ens äter den typ av alg jag har)
Okej :) Prova på bara!
Har du provat med kokt morot, broccoli, gurka, spenat, bruna elköv, brysselkål mm?
Sånt kan du nämligen dela väldigt lätt, och lägga ner på olika ställen. De varar också i flera dagar, så äppelsnäckorna KAN inte missa det :)
ja jag matar varnnan dag med kokta grönsaker (broccoli, brysselkål o ärtor är favoriten) o brukar alltid lägga den på samma ställe (tynger ner med en gaffel o lägger där den får plats helt enkelt).
Då brukar även räkorna komam fram o smaka men nu vet jag inte om crystal lever ännu efter en visit av väldigt elaka svärdbärare (åt på äpplena med inte bara spröten utan även foten gav de sig på).
Så nu är räkorna lite rädda (vilket de aldrig varför förrut) o det är extra viktigt o se till så de får i sig mat.
Vissa matar "aldrig" sina räkor :) Så du behöver nog inte oroa dig. Har du växter och matar ibland med fiskmat så får de i sig vad de behöver :D
ja jag har mycket växter o matar ganska mycket faktist, men inte så mycket brukar hamna på botten utom just bottentabletterna då (en del av bottentabletterna är dock som pressat flingdoer o det sprider gärna ut sig när det löses upp). Finns ju en del alger med (mest skägg tror jag det är) o det är ju amanos o några crystal jag har (4 amanons 3 crystal)
#8 Precis som #7 skriver så matar inte alla sina räkor, jag är en av dem. Har inget behov av att mata dem då de äter av allt jag matar de andra i akvarierna med :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Ja då får de säkert i sig det de ska för de lever iaf o amanohonorna går konstant med rom (som det såklart inte blir nått av), mn det känns så elakt o inte se till så de får en bit tablett de med :)
3# jag skulle vilja använda en sån där orange vanlig liten kruka till mina snäckor när dom anländer. Mest för att det ser fint ut. :) men jag har hört att dom kan ge ifrån sig skadliga ämnen till vattnet. (om dom inte är av en gammal model?) Vet du något om det?
vanliga av terrakotta är ofarliga :)
12# aight . du är 100%? ^^ Då kanske hon som varnade mig fått det om bakfoten.. (Hon äger djuraffären här bredvid.)
Ja, jag är säker :) 50+% av alla som odlar ancistrusar och diverse andra malar använder vanliga, billiga krukor som denna.
Exempel:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=148902
http://www.tropicalfishkeeping.com/freshwater-aquarium/pots-aquariums-35163/
Jag själv, använder små ugnsformar av någon sorts lera (stora som en knytnäve ungefär, med små handtag). De flesta kärl som är ogiftiga för oss att dricka ur (exempelvis en terrakottakruka) brukar gå bra i akvarium :)
Där ser man! :) Va bra!
har du någon bild du kan länka på ugnsformarna? =)
De är svindyra :) Höganäskrus heter dem. http://www.google.se/search?q=h%C3%B6gan%C3%A4skrus&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BVUxT-jsEKeF4gSLlYmcBQ&biw=1600&bih=1085&sei=BlUxT9XxO_P34QS5xZWJBQ
Men plantagen och andra blombutiker har billiga terrakottakrukor :)
Jaså :D en sån! har en höganäsblomkruka som jag köpte i en second hand affär för 30 kr, fynd! x) Lite för stor att ha i akvariumet tyvärr.
Får nog ta och kika på plantagen =) Tack för tips!
Inga problem :) haha, jag fick fråga mormor vad det hette, hittade verkligen ingenting som liknade krukorna förens jag fick namnet. :)
Hittade den här tråden och spinner vidare trots att den har några år på nacken….
Jag har samma problem, herr och fru Dvärggurami äter upp maltabletterna. Även fast de fått mat samtidigt så kastar de sig över dessa tabletter så vad göra?
#3 Jo man följer de råd man hittar och som verkar vettiga😃
Och det ser ut att fungera förutsatt att inte fru Dvärggurami - som jag tror har någon slags ätstörning - pressar sig in i jakten på mera mat. Herr Dvärggurami har varit fram och tittat i gluggen men insett att här kommer jag inte in men frugan kanske kan….
#19 Vad roligt att det fungerar! Det gjorde du bra! :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja, jag hoppas att fru Dvärggurami inte får för sig att ta sig in med våld för då blir det ingé bra 😮
Det här var ett test men ottosarna verkar ha hittat rätt. Jag har en till glasburk som jag tänkte använda parallellt så att även kuhlisarna får sitt. Får väl erkänna att jag ibland känner mig lite fjantig som håller på så här men jag vill ju - om möjligt - få det att fungera för alla "invånare".
Du är inte ett dugg fjantig. Du gör ditt bästa för att alla dina djur ska få mat och inte svälta ihjäl. Du är en bra djurägare!
Medarbetare på akvariefisk ifokus