Går detta?
Hej
Kan man ha både viejita ciklid och Fjärilsciklid (två par av varje) i ett 450 liters akvarie med scalare och Sorgmanteltetra?
Tacksam för svar!
Det skall inte vara något problem. Båda två är sydamerikaner och har samma krav på vattenvärden, och akvariumet är ju stort.
Se bara till att båda paren har ett litet område där de kan ha sitt revir. Mycket växter och gömställen i form av grottor och rötter, så blir det nog inga problem 🙂
Jag skulle vilja prata om viejita. Du bör vara uppmärksam på denna art. De kommer inte utgöra några som helst problem för de andra arterna, den kommer snarare att hålla sig undan men det kan bli problem om de två paren väljer revir nära varandra. Det bästa är om du färdigt delar upp akvariet i många olika sektioner. Förhoppningsvis väljer de revir i varsin ände av akvariet så att de slipper se varandra överhuvudtaget.
Jag funderar ändå på om det inte blir för gruffligt med 4 par dvärgciklider i ett och samma akvarium. Jag är osäker.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
OJ, jag såg inte att det skulle vara två par av varje, sorry 🤐 Nja, då tror jag nog att du skall lyssna på vad Mimåne säger, ett par av varje är nog inga större problem, men två par blir för mycket 😊
Hur pass långt är akvariet?
Tack för svar!
Det är 151 långt men det kanske är bättre att bara ha en hane av varje då. Går det ha flera honor fast de är parbildande? Uppvaktar hanen båda då? Tänker kanske två honor + en hane av varje? Eller blir det också dumt?
En hona per hane när de är parbildande. Jag tror på din idé om att hålla bara ett par av varje art istället för två.
Däremot så finns det ju andra apistogramma som är haremruvare.
Okej såg någon annan som hade flera honor nämligen. Men ett par av varje blir nog bäst.
Tack för hjälpen!🙂