Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1324 ggr
Allumania
1

Akvatium kr i mån?

Hur mycket kostar det att upprätthålla ert akvarium? Ge siffro på fiskar, liter, mat etc. Som hör tll :) Söker info till mamma :)

[Tinitusan]
1

ojj, jag har sparat alla mina kvitton men inte vågat räkna efter haha

Lilolizeit
3

Det kostar ju en del att starta upp. Man ska ju ha själva akvariet och möbel till det, filter/pump, doppvärmare, sand och växter osv. 

Om jag skulle ta mitt första akvarium, på 350 liter, så köpte jag det begagnat för 1000kr, köpte ytterfilter för 1200. Sand ca 200-300kr, växter- köper ofta av privatpersoner och från tradera, men blir ett par hundralappar till. Mina djur kostade ca 600kr, lite rötter och dekoration för kanske 150kr. Så uppstarten av mitt gick nog på ca 3500kr, i månaden kostar det mig nästan inget, det är bara maten som kostar. 

Köpte ett begagnat 54liters med alla tillbehör för 300kr och köpte till växter för ca 150kr och djuren kostade mig ca 250kr - 700kr. Genomsnittlig månad så går det inte på mer än 20kr skulle jag tro.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

kallepudas
2

Om du menar själva Driften av akvarium så varierar det väldigt olika lite beroende vilka fiskar man har…….jag ligger nog ungefär på 500:- i månaden men då har jag räknat med elen för mina akvarium också….8 stycken som är igång. 

Maten jag kör med är flingfoder,fryst artemia,granulat,räkmix,algwafers……sedan diverse grejer för växterna som easy carbo och lite till…..

själva inköpen är ju dyrare men mycket varar ju ett tag så det gäller ju att beräkna lite hur länge saker räcker för att få en månadskostnad.

[Seaside]
1

Hua - jag inköpssumman vill jag helst blunda för (men nu köpte jag precis allt nytt).

Men att driva ett normalstort akvarium på ca 60L… Ja, elen är ju ofta något man kanske inte tänker på i första hand ~ men den ökar ju förstås något, sedan behövs det kontinuerligt fyllas på med mat, vattenberedningsmedel, växtnäring och ev. medicin v.b. Man kan ju köpa lite större förpackningar med växtnäring och vattenberedningsmedel och då räcker dom ju lite längre… Har faktiskt aldrig summerat en månadskostnad, så jag har ingen exakt siffra att ge tyvärr.

MagArne
2

Är man lite gniden kan det bli i stort sätt gratis förutom elförbrukningen. Sällan man behöver vattenberedningsmedel och en burk mat räcker i evigheter. Fisk och växter skänkes också titt som tätt.

Sen kan man ju lyxa med alla möjliga vattenberedningar, växtgödning, fryst mat, levande mat m.m. Då kan det genast bli dyrt.

Är man många i bekantskapen med akvarium kan man ju köpa stora förpackningar och dela med varandra och på så vis nästan halvera kostnaderna.

Själv ligger jag nog på 1500kr/mån på min akvariehobby om man slår ut det per månad. Ibland bränner jag 6000kr en månad på ett nytt akvarium och sedan inget alls på ett halvår förutom elkostnaden.

[Tinitusan]
0

ja att ett akvarium på 60-110 liter skulle bli dyrt i drift när allt är inköpt tycker jag verkligen inte(för min del handlar det om många kar o fiskar o växter o pumpar o substrat o räkor och och och på ganska kort tid därför jag inte vågar räkna efter haha)

max 50kr i månaden i el o vattenkostnad, o precis som magarne säger så behöver man inte alla de där extra grejerna o det mest i fisk o växtväg går att hitta bortskänkes här på forumet tex, o i relation till vad ett annat husdjur kostar i inköp o försäkring etc, o inte tala om en annan hobby så som ishockey eller liknande så skulle jag till o med vilja kalla akvarist billigt så nog ska du tala om för din mamma att det går att lösa för en billig peng!

o behöver du växter skickar jag gärna lite till dig om det är så jag lovar =)))

mimåne
1

Som övriga sagt så instämmer jag i att det är uppstarten som är dyrast och det blir en hel del kostnader på en gång. Men det behöver inte alls bli så dyrt och det beror också mycket på vad du har tänkt dig för typ av akvarium. Ju större desto dyrare förstås men jag ska ge dig ett förslag på en billig men bra lösning.

Är det här ditt första akvarium så kan det vara en idé att köpa ett Startpaket. Där får du ett akvarium på ca 60L, Lampa, pump och doppvärmare + e.v fiskehåv samt termometer för ca 400kr.

Utöver det så behöver du ett bottenmaterial, ett billigt alternativ är att köpa t.ex blästersand från jula som kostar 59kr. 

Sedan behöver du inredning. För 140kr får du ungefär 3 växter i djurbutik. (beställer du på nätet kan du få mycket billigare däremot) Stenar kan du plocka gratis ute i naturen. Vill du köpa en liten rot så kostar det ca 50kr beroende på storlek.

Du behöver också en slamsugare för att städa botten, 60kr där.

Fiskmat. En burk flingfoder 60kr. Räcker i många månader.

Och slutligen fiskar. Är du nybörjare och inte haft akvarium tidigare så skulle jag råda dig att skaffa en fiskart som heter Platy. Mycket vackra och enkla nybörjarfiskar. 3 Platy för 100kr. (Dessa kommer att yngla av sig så fler behöver du inte köpa)

Summa: 869kr och du har ett akvarium.

Som underhållning till detta krävs inte mycket i prisväg. Så länge du tar hand om det korrekt så minskar också eventuella kostnader. Det som kan komma att kosta varje månad är el och vatten. Samt om du vill köpa något extra som t.ex en växt eller nya fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

m4rkus93
0

humm svårt ligger nog för mig på ca 600 i månaden beroende på vad jag köper men ibland blir det ju 10 Liter foder så ;) men sedan har jag ju 10 st igång ;)

[Seaside]
2

Visst finns det pengar att spara genom att välja begagnad utrustning el prisvärda akv.paket. Dock tycker inte jag att man ska spara in på fiskarnas hälsa och köpa billig fiskmat m dålig sammansättning och hoppa över vattenberedningsmedel som binder klor, som vi har i vårt kranvatten, samt skyddar fiskarnas slemhud. Fiskar å andra husdjur är beroende av vår välvilja och jag tycker att det är ens ansvar som djurägare att ge dem det bästa!

Luis_felipe
0

Som tidigare är sagt så är det själva uppstarten med fiskar, doppis, pumpar osv som kostar pengar. Själva underhållningen och sånt är rätt så billig. Jag har kar på 30L, 56L, 100L, 300L samt ett 450L och jag skulle gissa på att det kostar mig runt 400-500kr varannan månad då jag köper mat, vattenberedning och ibland växtnäring :)

Draken
0

Håller med Magarne här. Jag har 5 akvarium igång (720, 375,300,275 och 112 liter)

Om jag skall slå ut kostnaden på en mnad, inklusive elen, så ligger det på mellan 1500-2000.

Nu har ju jag dyrare fiskar som kräver lite mer, kör t.ex specialmat på flera av arterna, men det är ju ett eget val jag har gjort som fördyrar hobbyn. Man skall köpa bra sammansatt mat till fiskarna, men det behöver inte kosta en förmögenhet för det 😉

Vad gäller kostnad på fiskinköpen, så varierar det väldigt mycket mellan akvariumen (hos mig i varje fall) I 720 litern simmar det nog fisk för ett antal tusenlappar, men å andra sidan så har jag gett lite och ingenting för fiskarna (Malawi) i ett av de andra karen.

Det behöver inte alls bli dyrt varje månad, och som de andra säger, det är uppstarten som är dyr :)

Skall du ddesutom bara ha ett miondre "vanligt" nybörjarakvarium, så är det frågan om det inte blir billigare att köpa helt nytt. Då vet du att grejorna är okej, det följer oftast med pump, filter,ljusramp. Hittar du ett bra nybörjarkit, så kan det hända att du även får med lite andra grejor (håv, mat, grus, nån växt etc.) Och det får du loss för under tusenlappen, dessutom så finns det garanti på grejorna 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis