Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1171 ggr
[melowi]
0

Lite Guppy-yngel?

Upptäckte när jag kom hem igår (varit borta i ca 2 dagar) att det simmade 3 Guppy yngel vid ytan så idag köpte jag fort som bara den en yngelhållare. Men då till frågan: Guppys brukar väl få väldigt många yngel och jag hittade bara 3 och inget i filtret.
Kan fembandsbarberna och/eller moskitotetrorna ätit upp resten? Kommer alla yngel på samma gång eller kan det komma fler över natten? 🤔

mimåne
0

Ja guppys brukar få många yngel. Är man inte snabb nog så kan de äta upp dem allesammans. Troligtvis har de ätit upp en del. Det kan finnas fler i akvariet då de är väldigt bra på att gömma sig. Ofta är bottenmaterialet i samma färg som ynglen så det blir en perfekt plats för dem att ligga och trycka på. Titta i springor till växter och inredning på botten.

Ibland sätts en förlossning igång för tidigt och en hona kan föda några till en början för att sedan föda resten.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[melowi]
0

mimåne: Ska titta igenom akvariet en gång till så jag inte har missat, men brukar Guppy yngel ofta ta luft, alltså simma upp till ytan? Jag stod och tittade i ca 15min men inget yngel kom upp, har dock väldigt mycket växter så.. 🤔 Tack för svar!

mimåne
0

Nej oftast ligger de och trycker på samma ställe väldigt länge, för att sedan ta några små små simtag och förflytta sig 3cm. En del håller till uppe vid ytan och andra på botten. De brukar inte simma upp och ner som nyfödda.

[melowi]
0

mimåne: Oj, nej då går jag igenom allt nu på direkten och tar upp alla växter en snabbis 🙂

Chinilla
0

Sådär var det för mig också. Första gången jag hittade yngel så var de bara 4 st, eller rättare sagt 2 stycken hittade vi i pumpbehållaren och 2 utanför. Så jag trodde resten blivit uppkäkade och räddade snabbt undan dessa. 1 vecka senare dök 1 ytterligare yngel upp som var mindre än de tidigare, och återigen 1 vecka senare dök 4 nya yngel upp igen, änu mindre. 🤔Fattade ingenting och tänkte det var bra märkligt….har bara haft en hona som sett tjock och födande ut. Kan hon droppa lite yngel då och då….ja inte vet jag. Slutligen smällde det bara till så en vecka ytterligare återigen senare födde hon ett jättestort gäng. Tror vi hittade 36 stycken. Och hon håller fortfarande på. Nu är de över 50 yngel.😮  Och det har bara gått på några veckor. Ingen av dom har dött sedan vi tagit hand om dom men nu börjar det verkligen bli nog. Honan är tjock i princip hela tiden.

Så mao så kan det komma fler. Ja mååånga fler. 😉

[melowi]
0

Chinilla: Alltså haha oj! 😮 Nu har jag tittat igenom hela akvariet, tagit upp alla växter och kollat igenom pump och allt, men hittade inga fler yngel.. Kan jag sätta den jag _tror_ är mamman i yngelbehållaren, fast det kanske blir trångt för henne 😕

mimåne
0

Ja, det kan du, men jag råder dig till att inte göra det. Det kan vara väldigt stressande att behöva håvas upp och flyttas till en liten yngelkasse, speciellt om man är gravid. Då finns det också en risk att hon föder resterande för tidigt om hon nu har kvar några där inne. Det bästa är att låta henne vara i lugn och ro och bara hålla utkik.

[melowi]
0

mimåne: Hmm okej, då låter jag nog bli 🙂 Är bara rädd att barberna ska hinna före 😕

mimåne
0

Ynglen brukar vara duktiga på att gömma sig. Honan simmar oftast ner till botten under någon växt och föder där, vilket ger ynglen bättre förutsättningar än om hon födde vid ytan. Ibland händer det också dock. Känner du dig osäker och tvivlar på att du har tillräckligt med gömställen för att de ska klara sig ifrån barberna så kan du köpa mer buskiga växter och plantera innan födseln.

[melowi]
0

mimåne: Tack för tipset! Har extremt många gömställen så det ska nog inte vara någon fara så 🙂

mimåne
0

Då behöver du nog inte oroa dig :)

Chinilla
0

Säger som Mimåne, undvik att flytta honan. Jag flyttade först våran hona till ett yngelkar efter att hon fött sina första 4 yngel. Tänkte hon kunde föda resten där, men hon blev totalt stirrig och var helstressad. Så jag tog tillbaks henne efter någon halvtimme - timme. Med alla efterkommande yngel (som jag tidigare berättade om) så har jag märkt att det ändå går väldigt bra att fånga in dom i efterhand. De är verkligen otroligt duktiga på att simma undan från de stora guppysarna. Se bara till att ha en hel del växter. 🙂

Sarah E
0

Själv tycker jag att det är bra att de flesta blir uppätna (vilket är fallet i mitt kar där rosentetrorna tar de flesta). Bara ett fåtal hinner växa upp och det blir inte överbefolkat. :)

mimåne
0

#13 Samt att endast de starkaste avkommorna överlever.Vilket kan bidra till en stark stam.