oscars?
är det ngn här som har oscars eller har erfarenhet av dem?
jag skulle gärna vilja veta lite allmänt tack =))
jag hittar en länk som pratar om att de kan gå från 0 till 17cm på 18 månader ungefär om de har plats o får gott om mat, stämmer detta? samma sida pratar nämligen om att 250 liter är minimum för ett par o det tycker jag låter lite, o zoopet pratar ju om 160cm o 550 liter.
Dessa har jag inte så bra koll på men jag håller med om att det låter väldigt lite med 250L. De blir ju trots allt stora rackare. Lita på din egen intuition :) Det jag vet om oscarn är att de skitar ner väääldigt mycket. Samt att de gräver!
Medarbetare på akvariefisk ifokus
ja det har jag oxå läst mig till, jag har blivit sååå hooked på dessa fiskar sista veckorna o vad jag funderar på är, bare with me lol,
jag har mitt 375, mina sällskapsfiskar kommer få flytta alla inom loppet av 2 veckor eftersom jag startar hörnan imorn(äntligen!), kvar i 375 då kommer vara en kinesisk algätare, regnbågshaj, marigold o Ancistrus.
jag tänker när jag väl flyttat alla andra att då oxå göra om så det är "storfiskvänligt" vad gäller växter etc så skulle jag kunna köpa ett par små oscars o ett litet stim praktbotior, o en liten pleco. kan jag sedan ha dessa från sommaren -14 till sommaren -15 utan att det blir alldeles jättetrångt o då planera o spara o uppgradera till 720 liter under hösten -15. om jag köper alla som väldigt unga alltså.
när jag sålt mina sällskapsfiskar tänkte jag ha marigold o andra mindre ciklider i hörnan sen.
låter detta rimligt eller är jag helt ute o cyklar??
Det låter vettigt att hålla dem i det akvariet medans de växer. Däremot vet jag inte hur de passar med malawi då de inte är inom mitt område heller, kanske att någon annan kan svara på det.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
nej jag vet inte heller, dock kan jag ju flytta över dem tidigare om det skulle vara så, har kollat runt på youtube nu en del o sett dem tillsammans med massa olika fiskar, bla vuxna skalarer, så därför jag tänkte att det kan gå bra i början.
finns det inge annan om har personlig erfarenhet av dessa bjässar?
Jag har haft Oscars till och från genom åren, och jag rekomenderar inte att du håller dem i mindre än 650 liter. De blir väldigt stora, väldigt snabbt.
De skall absolut inte gå med Malawi, som vill ha hårt vatten (Ph. ända uppemot 8,5) Oscars vill ha surt vatten, de kan ha Ph enda ner till 4,5 men det skall inte överstiga 6,5. Ph. kring 6 brukar fungera jättebra för dem :)
Växter är ingen mening att försöka ha i akvariumet om du vill ha det att växa ;) Redan som små bökar Oscar runt i sanden och växter är mumma :p
De är mycket fredliga, om än väldigt glupska. Allt som går in i munnen (som är ganska stor) anses vara föda. Men jag har inte upplevt att de har bråkat med andra invånare i karet, de har tjafsat sinsimellan, men aldrig "utåt"
Jag håller på att färdigställa en artikel om just Oscars, men den är inte klar ännu, och jag vet inte hur lång tid det tar att färdigställa den. Men är det något mer du vill veta innan dess, så hjälper jag gärna till :)
http://www.seriouslyfish.com/species/astronotus-ocellatus/
Seriously fish har bra storlekshänvisningar.
// Sofia
ah rovfisk toppen! ja att de inte ska leva hela sitt liv i ett 375 är ju ganska självklart, men det finns vitt skilda åsikter om hur snabbt de växer, kan du ge mig en mer exakt tid från 4-5cm till 20cm??
en bekant till min mamma menar att det tar mer än två år för dem att bli fullvuxna, stämmer det?
o vad gäller pH, zoopet säger 6-8 då är det fel i din mening? hårdhet på vattnet här är runt 5 vilket jag förstått räknas som mjukt, dock verkar alla fiskar trivas toppen, inkl marigolden. men det är i så fall passande för oscar menar du?
växter har jag förstått, men det är ju egentligen inga problem utan anpassningar man gör till den art man väljer, går ju att göra mkt med sten o rötter, o dessa kan man ju enkelt limma fast i karet på ett sätt att de inte går att rubba, att limma mangrove har ju blivit ngt av en specialitet hehe
men med allt det här i beakt, nog skulle det väl ändå vara en möjlighet för mig?
tack roxie =)
roxie, var hittar du info om hur de växer på den sidan? står bara att de blir 25-35cm, aningen mindre än många andra sidor.
rovfisk denna sida säger pH 6-7.5?
problemet är väll att alla sidor man tittar på skiljer sig i information vilket gör det svåret att få en riktigt bra bedömning…
Visst skiljer det sig på vad man anser vara en lämplig surhetsgrad/ Ph. värde för olika fiskar. De kan nog klara högre Ph också, men sen hur bra de mår, det vet inte jag, för jag har alltid haft lågt Ph -/ surt (eller mjukt) vatten till mina SA-ciklider.
Vill man ha lek på dem, så skall man nog däremot gå lägre i Ph. Mina lekte ständigt vid ett Ph på 6,3 (vilket jag har i mina SA-akvarium) Jag försökte höja Ph vid några tilfällen, de mådde väl inte direkt dååligt av det, men det blev slut på leken och de blev mer "oroliga" eller vad man skall säga :)
Det är svårt att säha exact vilken tillväxttid de behöver på sig, men de växer snabbt och från 4-5cm upp till 20, beroende på matning, individen, förhållanden etc. så tar det väl kanske 8-12 månader. Detta är vad jag har erfarit med Oscars och hur de växer, det kan hända att det skiljer sig från individ till individ.
Jag har även erfarit att vissa odlingsvarianter växer saktare eller snabbare än andra. Albinon t.ex den har jag tyckt att den växer väldigt sakta jämfört med andra varianter.
Storleken de skriver på seriouslyFish stämmer inte riktigt. En Oscar kan bli uppemot 40cm.
Om du bara är medveten om att du måste skaffa ett större akvarium inom en viss tid, så nog tror jag att du kan hålla Oscars . Du verkar vara medveten om vilken typ utav fisk det är, och kommer att ge den bästa möjliga förutsättningar i ett akvarium, så jag tycker du skall köra på det om du verkligen vill 👍
fan jag skrev ett långt inlägg som försvann =/
ok från början igen då, min hårdhet passar ju då eftersom jag har relativt mjukt vatten, mitt pH är inte optimalt för lek men skulle kunna fungera, har jag förstått dig rätt då? givetvis kan man ju försöka göra pHt älgre men jag föredrar att amvända mitt kranvatten som det är därför jag frågar.
så det hade varit rimligt att, om jag skaffar dem små i sommar räkna med att uppgradera någon gång nästa vår? det är absolut görbart för mig både ekonomiskt o tidsmässigt. kommer de dock växa ifrån mig regnbågshaj som blir runt 15cm o min kinesiska algätare som ska bli 25-28cm tror du? vilken annan fisk kan de gå med tycker du?
om jag nu uppgraderar till ett 720 vilket är den storlek som är mest tillgänglig på marknaden, hur många tycker du jag kan ha då? 2 eller 4, och om 4, går de då bra att stoppa i 2 st 5-6cm i karet när de andra hunnit bli 20cm eller är det fara för buffe även för den egna arten? ska man i så fall köpa 4 st direkt, tänker framförallt att det då blir trängre i karet snabbare så bäst hade ju varit att i så fall köpa i två omgångar. möjligen skulle man kanske kunna köpa ett par albino med någon månads mellanrum mot 2 vanliga?
vad gäller mal har jag funderat på en golden nugget eller helst 2 st L181 som blir ca 20cm vad jag förstått, vanlig pleco tycker jag blir alldeles för stor!
ja jag anser mig nog tillräckligt realistisk o medveten trots min korta tid som akvarist, det gäller bara att läsa o lyssna o fråga o det tycker jag att jag gör o lärt mig mkt av på kort tid så jag tror absolut att det är ngt jag kan ta mig an om jag väl bestämmer mig!
finns det några speciella uppfödare du skulle rekommendera, då helst i södra sverige! det tilltalar mig att de lever så länge o att de blir så tama o lär sig känna igen sin ägare.
tusen tack för att du tar dig tid att svara på alla mina frågor, det uppskattas verkligen =))
"ok från början igen då, min hårdhet passar ju då eftersom jag har relativt mjukt vatten, mitt pH är inte optimalt för lek men skulle kunna fungera, har jag förstått dig rätt då?"
Ja, det fungerar :)
"kommer de dock växa ifrån mig regnbågshaj som blir runt 15cm o min kinesiska algätare som ska bli 25-28cm tror du?"
Du kan köpa dem små i sommar och uppgradera nästa vår :) Om de kommer att växa från regnbågshajen och Kinesiska algätaren törs inte jag säga varken ja eller nej, för det vet jag inte. Men skulle de göra det, så KAN de vara i riskzon eftersom de är ganska långsmala. Men det behöver inte bli några problem. Se till att Oscars är mätt, så brukar de inte tugga i sig övriga invånare :) En hungrig oscar däremot kan nog ta dem. Se också till att det finns gömställen för Regnbågen och Kinesen, Oscars ger sig inte gärna in i trängre gångar och grottor, då de lätt kan fastna pga. sin storlek och kroppsform. De kan gå med de flesta fiskar som inte går in i munnen på dem. De är mycket fredliga och gör inte mycket väsen av sig :)
"om jag nu uppgraderar till ett 720 vilket är den storlek som är mest tillgänglig på marknaden, hur många tycker du jag kan ha då? 2 eller 4, och om 4, går de då bra att stoppa i 2 st 5-6cm i karet när de andra hunnit bli 20cm"
Du kan med lätthet ha 4 stycken i 720 liter. Du kan köpa 4 stycken på en gång, men eftersom du vill ha både Albino och vanlig, så rekomenderar jag att du köper albinon först och när Albinon har bott in sig och känner sig trygg i karet, kan du sätta in den vanliga. Jag vet inte om det är så med alla, men när jag har haft vanlig Oscar och släppt ner Albino, så har Albinon blivit utmobbad och ihjälbiten av de andra, vare sig de har varit i samma storlek, större eller mindre. De tjafsar en del sinsimellan, men de slåss mycket sällan, även fast det kan se lite illa ut när t.ex. 2 hannar får för sig att "göra upp" om vem som är störst bäst och vackrast ;) Däremot så skulle jag nog inte våga släppa ner 2 stycken på 5-6cm till 2 stycken som har hunnit bli 20cm. Visst, det kan gå bra, men troligast är väl att de större ser dem som mat .
Risken att de ger sig på malen (om den inte är väldigt liten 2-3cm) är mycket osannolikt. De har respekt för malens fenor, som består av en eller fler taggar ;)
"finns det några speciella uppfödare du skulle rekommendera, då helst i södra sverige! det tilltalar mig att de lever så länge o att de blir så tama o lär sig känna igen sin ägare."
Jag känner inte till några odlare i Sverige, det är lätt att få tag på Oscars och inte är de jättedyra heller, så jag tror inte det lönar sig att odla fram dem som privatperson, dessutom kan de vara svårsålda, och man vill inte blir sittandes med 20-30 oscars som man inte får iväg ;)
Oscar är en mycket trevlig akvariefisk, de är sociala och blir lätt handtama. Alla mina har varit det. Jag har handmatat mina sedan de var ganska små, men passa fingrarna de kan nypa till om de får för sig det :)
Jag hjälper gärna till och svarar på frågor som du har och kommer att få under tiden du planerar och även efteråt, om det blir att du skaffar Oscars :) De är jättetrevliga, och jag saknar mina en hel del. Men med tanke på djungeln i akvariumet, så kan jag inte ha Oscars nu. Men känner jag mig själv ätt, så kommer det att bli Oscar igen så småningom;)
Lycka till. Har du mer frågor eller funderingar, så är det bara att fråga på så mycket du vill. Jag skall svara så gott jag kan :)
hehe jag har massor av fler frågor haha, ok så nu är vatten o antal o andra fiskar utredda, praktbotior borde vara bra kombo med dessa oxå va? om jag väntar ngn månad oxå så ger jag ju min haj o algätare lite chans att växa till sig, detta blir säkert inte av förrän efter min födelsedag ändå. har även googlat på lite andra fiskar som möjligtvis kan fungera med dessa, kommit fram till chokladciklid, Blåciklid, pärlciklid, hantelciklid bla, inte för att jag planerar alla dessa givetvis men det finns ju en del man kan blanda med!
om de inte ger sig på malar så kanske till o med vuxna Ancistrus hade fungerat förutsatt att man har rejält med gömställen?
min tanke är att limma ihop ett stenrös med incooperated rötter som jag sen lyfter in i akvariet, då borde de inte kunna rubba dem tänker jag? kan man egentligen ta en vanlig trägren, finns det risker med det?
angående växter, har inte direkt hittat ngt som säger att de äter växter, mer att det inte fungerar pga att de flyttar dem o gräver upp dem, skulle det i så fall fungera med fastbunden javaormbunke på fastlimmad lavasten tex?
tänker att man kanske kunde stoppa lavastenen inuti en upp o nervänd kruka o sen dra igenom bladen för att sen limma krukan på botten o ha gruset runt om tex?
o mina mangrovrötter som bakgrund, om dessa är ordentligt limmade, kan jag då ha anubis där?? just de två växterna vet jag ska vara "ciklidsäkra" i största allmänhet, men vet ju inte om det även gäller oscar?
dessutom hade jag tänkt mig att limma fast ett halvt tegelrör i hörnan som döljer insug o doppvärmare, det borde hindra dem från att kunna förstöra dem eller?
o tack igen =)))
Fråga på du bara :D
Vuxna Ancistrus bör inte vara något problem, om det bara finns gömställen.
Jag har ingen erfarenhet av vanliga trädgrenar, så det vågar jag inte säga om det finns risker, för det vet jag inte. Men ett hoplimmad stenrös bör de inte kunna flytta.
Vad jag vet så är de inga växtätare, men som du själv skriver. De bökar och gräver upp dem så de bara blir liggande och flyta. Men ja, det borde fungera om du på något sätt förankrar växterna i en sten,rötter eller liknande.
Det stämmer att Java och Anubias är "ciklidsäkra" därför att de har ganska hårda blad, så fiskarna brukar inte tycka om att tugga på dem. Det finn äcen olika sorters Cryptocoryne som är ciklidsäkert, även Jättevallisineria kan vara det :)
Vad de menar här är nog att cikliderna, av någon anledning, omte äter dessa växter, men de är inte säkra för ciklider (Oscar tex) som bökar mycket och rycker upp dem. Men kan du förankra dem på ett bra sett, så borde det gå bra :)
Ett tegelrör bordekunna "skydda" insug och värmare från att bli flyttat iväg åt nåt håll ;)
Jag har Oscars :) underbara fiskar! Vi har ett par anubis plantor i karet med men dem är fastknutna i rötter och stenar annars flyter dem på ytan inom fem minuter!! Vi har även guramis och det fungerar kanon, oscarn bryr sig inte alls, mal har viken pleco på 28 cm och han går som en pansarvagn genom oscarsen :) insug och utsug och även doppvärmaren får man sätta fast igen ca 2 gånger i veckan. De kommer alla fram till rutan när jag går till akvariet och nu kan jag tom handmata dem. Mina är ca 25-30cm. Ångrar inte dessa fiskar men att hitta info är svårt då alla kommer med helt olika bud. Vi har kört på vårt eget race och har glada fiskar rent kar så sålla lite och gå på magkänslan i bland.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
#15 & #16 Tack! Det låter alltså som det handlar mest om ett välplanerat kar för att det ska hållas snyggt med växter framförallt, ngt av min specialitet ju ;) Ja vi får se vad som händer, det är mkt möjligt att det blir 2st Oscars ändå tillsammans med ngn annan lite mindre fisk, kommer klura lite till! Zahara hur många har du o hur stort kar?
Lycka till och håll oss underrättade :D
ja absolut, som sagt detta är nog inget som händer nu på momangen, måste ju göra en rejäl omdekoration i 375 o det är ju ändå så fint, men om det blir av kommer jag absolut göra en tråd av det oxå jag lovar =))
🙂
#17 svarar gärna på dina frågor på pm. Men då jag bli påhoppad när jag skriver om mitt kar och vad jag har i det offentligt så skippar jag gärna det. Men jag har en del Oscars i mitt kar och de växer frodas och som det ser ut så har jag nog lek på gång :) Ska i dagarna möblera tillbaka det lite som jag vill ha det, jag och fiskarna är inte riktigt överens om det än, det är det roliga med dessa fiskar. De har en sådan personlighet! Och enligt mig lätta och hålla med rätt saker i karet…
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
ok, jag pmar =)))
säger bara väldigt glupska och personliga fiskar men även stora för ett vanligt kar
beror ju på vad din def på vanligt kar är? men ja glupska o personliga vet jag =))