Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1319 ggr
Sarah E
0

Vilken växt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Plockat vid stranden idag. Topparna växte över ytan. Tänkte det kunde vara kul testa i mitt öppna akvarium. Vet någon vad denna växt heter? Kollat digitala floran men hittar inget. Tack på förhand :)

Sarah E
0

Hallå alla duktiga växtexperter! Någon som vet eller har ngn idé? Törs inte plantera dem annars ju ;)

LajvKrattan
1

Att plantera växter från naturen kan vara riskabelt. I Sverige finns många läskiga vattenlevande insekter och en del lever i och/eller lägger ägg i växter.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Sarah E
0

Joo, det vet jag. Men det är ju så kul :P Inte med läbbiga djur förstås men att plantera…. Har dock inte bestämt mig än om jag ska sätta i dem. Måste få reda på vad det är först. Tack ändå för varningen :)

Ellenor123
3

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Sarah E
0

Hehe, ja. Den andra jag hittade i våras åt sandsnäckorna upp (?!?!) och den liksom smälte bort. En planta växte upp över ytan och grenade sig men sen bara tog den också slut så jag tog bort dem. Det var synd, menmen…

Och JA!! Det är den växten! Tack! nu ska jag läsa om den :) och sen var det ju det där med läbbiga djur :/

Sarah E
0

Den är tydligen en vanligt förekommande växt i dammar men brer tydligen ut sig ordentligt. Hm, får ta mig en funderare på om jag vågar….

[Tinitusan]
0

hänger väl lite på vad du har för fiskar i? om de inte är extremt ovanliga o dyra, eller dig väldigt kära hade jag provat, håller med om att ju är jätteroligt att plantera o dekorera!

kan du inte lägga dem i saltbad först??

Fridhem
0

Kanske går att tvätta i kolsyrat vatten? Tror att JensW har skrivit om det, kolla med honom.

Sarah E
0

Nä inga jättedyra firrar hos mig inte :) 

Också hört om kolsyratvattenbad. Men om det ligger ägg inne i växten t ex, dör de av kolsyrat då?

[Tinitusan]
0

ah just det, det har jag oxå läst ngt om! ja håller med fridhem, fråga jens =))

Sarah E
0

Ja jag får göra det :)

hejkomochhjälpmig
4

#7 Fast VA?!!! Hur resonerar du där? 😮 

Bara för att de inte är dyra eller "matte/husses ögonstenar" så ska man väl för sjutton inte äventyra deras hälsa eller välmående mer än vad man är beredd att äventyra de svindyra älsklingsfiskarnas liv eller?! 

Deras liv är lika mycket värda för det, fisken ifråga vet ju inte om den är billig och vanlig, det är ju en helt absurd mänsklig värdering. Tror inte direkt billig fisk tycker det är mycket trevligare att bli angripen av t.ex parasiter än vad en dyr fisk gör. 

Jag skulle verkligen försäkra mig om att växten är fri från ev. hemska kryp innan jag satte in den till någon fisk som jag har ansvar för öht och jag hoppas verkligen att det är fler än jag som tänker så… 😕

[Tinitusan]
1

ja det har du helt rätt i, men det finns ju tex de som matar sina fiskar med levande föda, det blir ju en kedja som tar liv o ger liv när man har akvarium eller hur?

men jag menade inte på ngt sätt att låta hjärtlös, utan menade bara att om man vidtar de försiktighetsåtgärden man kan så kan man ta beslutet att plantera om man bara är beredd på att karet kan få parasiter(som oftast går att behandla) o att det är konsekvens man kan ta i det kar man väljer att i så fall plantera växten i =)

[Tinitusan]
1

men jag tycker inte det handlar om att jag skulle ha absurda mänskliga värderingar så där tycker jag nog du tog i lite väl mkt =)

Fridhem
1

#13, 14 Håller med, man får ju sätta det perspektiv till hur mycket glädje fiskarna kan få av växterna.

hejkomochhjälpmig
0

#13 Får be om ursäkt för att jag hade så otrevlig ton i mitt förra inlägg. 

Vad jag menar är bara att jag tycker det är fel att vara vårdslös med sina fiskars hälsa oavsett om de är värdefulla (ekonomiskt/känslomässigt/etc) eller inte. :)

#15 Hur menar du? Det finns ju akvarieväxter att köpa som ska vara fria från de otrevligheter som eventuellt kan följa med en vild planta in i akvariet? Så varför skulle man behöva kompromissa sina fiskars välmående på något sätt?

Fridhem
0

Ja menar att ibland kanske det är värt att få med något djur för mycket växter ger ju bättre miljö i karet och bara för att man köper växter så kan man inte vara säker på att dom är helt ok.

hejkomochhjälpmig
3

Okej, förstår hur du tänker även om jag inte håller med. Jag anser ändå att risken är mycket större att få med sig skit med vildväxande plantor än från odlade växter. Men jag kan ju ha fel?