Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1470 ggr
Apsn-
1

Koppar skadligt?

Såg till min stora oro att mitt nya fiskfoder innehåller koppar. ( 12mg/kg) Är nu sjukt orolig för mina räkor och snäckor då jag tycker mig se skillnad på dem sen jag började med fodret (inte lika aktiva) hur höga halter av koppar är skadligt för räkor och sniglar?

[Tinitusan]
0

vad är det för foder?

LajvKrattan
0

Ja, koppar är skadligt för räkor. Vilken sorts räka är det?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Apsn-
1

Det är bamburäkor/filterräkor! Har bytt foder och de verkar må bättre nu samma sak med snäckorna

Apsn-
1

#1 Det är ett koifoder från hikari som heter wheat germ. Läste mig till att man ibland tillsätter koppar i mediciner och foder för att många parasiter är mer känsliga för koppar än vad fiskar är så genom en "lätt kopparförgiftning" får man död på det mesta skadliga (och då även snäckor och räkor tyvärr) medan fiskarna klarar sig :/

emmej62
0

beroende på vad det är för kopparförening (jag antar att detta är avvägt i grundämnet koppar) så går det att säga om det är toxiskt eller inte, nu går det inte att säga om det är toxiskt eller inte. det krävs mycket mer specifikation om vad det är för förening än att enbart skriva ''koppar''. t.ex. kopparsulfat har ett högt LD nära 1 mg per liter vid parenteralt intag d.v.s genom gälar och fjäll. att du märker förändringar på dina räkor och snäckor när dom börjat äta den där maten kan ju även bero på det mentala😉.

Apsn-
1

Ja jag vet inte riktigt men vågar inte ta någon risk. Märkte att 7 djur som är känsliga för just metaller blev väldigt inaktiva efter jag börjat med fodret så tar det säkra framför det osäkra. Kopparhalten i vattnet lär ju öka ju längre tid jag fortsätter med fodret