Dvärgciklid akvarium
Nu har jag äntligen kommit på vad jag vill göra med mitt akvarium nu efter uppstart. Varit igång nu i ca 3-3½månad.
Min tanke är att köra på dvärgciklider, tycker dom är riktigt fina och då jag redan har ett par. Bifogade en bild på akvariet som det ser ut just nu.
Redan imorgon så kommer det att fixas 2st grottor som jag ska göra av en kokosnött. Samt att en del växter kommer flyttas om så växterna blir lite mer täta och någon mer rot ska inhandlas.
Jag har just nu 2st kakaduaciklider. 1 hane och 1 hona. 2st Gul dvärgciklid, 1 hona och 1 hane även där. Hade tänkt att utöka båda där med 1 mer hona.
Funderar även över de att hur många olika dvärgciklider kan man ha i ett och samma kar? Mitt är på 125liter. Sen om det finns något mer som kan vara bra att veta om dvärgciklider så skriv gärna.
Alla fiskarna som är i karet just nu kommer att säljas nu i dagarna. (utom då cikliderna)
Par brukar etablera revir, så jag är tveksam till om du kan ha fler hanar.
En apistogramma art per akvarium i den storleken.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 och #2 Okej bra att veta tills framöver. Har dock redan 2st i mitt men jag tänkte att göra så att fixa grottor av kokosnötter och ha en grotta i vardera sida av akvariet. Får hoppas att de kan komma överens!
Tänkte iallafall göra så att jag fixar så varje hane har 2st honor.
Kommer de inte överens som det är nu? Hur länge har du hållit två olika arter i detta akvarium?
Jag tycker inte att du bör stoppa ner några fler honor som det är just nu. I så fall bör den ena arten avlägsnas akvariet först samt att en bättre reviruppdelning behöver åtgärdas med fler växter, rötter, stenar och gömställen som bildar gränser. Utöver de två kockosnötsgrottorna du planerar att göra. Bra tanke av dig däremot att ställa grottorna i vardera sida av akvariet.
Jo de har kommit överens bra! Aldrig bråkat med varandra vad jag har sett! De har bott i samma akvarie under ca 1 och en halv månads tid! Enligt djuraffären så skulle de inte vara några problem att ha en hona och en hane av 2 olika arter i mitt akvarie.
Jag vet inte vad du går till för djurbutik, men tyvärr är det så att man aldrig kan lita helt på butikspersonal. För det första så har de oftast väldigt lite kunskap och för det andra så är deras jobb att sälja och mottot är att kunden alltid har rätt. Frågar du om två fiskar går ihop så svarar de oftast "Ja det går bra".
Det bästa är att själv ta reda på korrekt fakta innan man gör ett köp för att man inte ska bli lurad.
Nej jag vet att man inte ska lita helt på folket i affären. Men av någon anledning så blir de ändå att man tänker att dom jobbar med detta varje dag och ska vara experter inom akvarier och fisk.
Men iallafall tänkte prova med grottorna en i vardera hön med tanke på att jag redan har 1 hane och 1 hane i vardera art. Funkar det så gör det och funkar de inte så får jag agera därifrån. Ska in till affären imorgon och inhandla lite mer växter och någon rot.
Hade du inte någon hona till dem?
Ja mer växter och någon mer rot kommer göra gott för dem.
jodå varje hane har en hona.
Såg precis en sak i karet som jag tyckte var rätt komisk. Blev precis klar med mina kokosnöt grottor. Och lugnt och sansat så valde både honorna varsin grotta.
Hoppet om att detta ska gå bra finns ännu!
Kokosnötterna är på plats. Nya växter och flyttat om lite. På fredag inhandlas ett par nya växter och en elr två nya rötter! Nu simmar de runt 2st kakadua ciklider och 2st gul dvärg ciklid! 9st neon tetror och 2st siamesiska algätare! Änså länge har de olika ciklid arterna inte brytt sig om varandra! Ända jag funderar på att utöka med är 2st fjäril ciklider. Läste att dom inte skulle vara under denna apistogramma art! + att de är väldigt fina!
Inte mer i det lilla..
Okej! Då får det vara som de är nu!
Håller med, sätt inte ner fler dvärgciklider eller annan fisk nu.
Nope! som jag sa. det får vara som det är nu!
👍
Tänkte köra en liten update för er som diskuterat och hjälpt mig i denna tråden.
Fler växter och gömställen är nu fixade.
Dock så hade ni helt rätt de här med bara en apistogramma art i akvariet. I början brydde de sig inte om varandra men nu på senare tid så bråkade de rätt mycke. Så att de gula dvärgcikliderna flyttade häromdagen till ett annat akvarie.
De som simmar runt just nu är 9st neontetror, 2st siamesiska algätare, 1st ansistrus mal, 2st kakaduaciklider (1 hona och 1 hane. har planer på att köpa en till hona.)
Även sett de att min hane simmar efter honan och spänner fenorna för henne.
Vad roligt med en uppföljning om hur det har gått. Även om det var väntat att de inte skulle gå vägen med två arter i akvariet så känns det givetvis tråkigt för det hade varit roligt att se det lyckas.
Det glädjer mig att du tagit hänsyn till fiskarna och låtit dem få separata hem trots din egen dröm, samt att du tagit till dig råden om fler växter. Du verkar vara en bra djurägare.
Förutsagt att det nu finns fler platser för revir så kan en till hona gå bra.
Jo visst även att jag hade älskat att kunna bevisa motsatsen så får jag erkänna att jag fick ge mig i detta fallet. Men nu har jag iallafall provat och det fick bli en bra lärdom av detta.
Var idag och köpte en ny hona. Och vad jag sett hittills så har de gått bra, små kivats lite gran men inget märkvärdigt. Så har en hane just nu iallafall som säkert mår mycket bra:)
Jag är så nyfiken.. Kan vi inte få en bild på hur det ser ut nu? :)
Kan ingenting om dvärgciklider 😞 men ville bara säga att gud vilken gullig bild! :')
En hög brukar betyda rom ja. Vilken är det av dom?
Får hoppas på det:) om du menar art så är det kakaduaciklider.
Kakadua har jag inte själv men antar att dom bär sig åt ungefär som mina. Vaktar hon nöten så är det rom där. Lycka till!
Ja det är möjligt att det är något på gång, spännande!