Vad är detta för fisk?
För ca ett år sedan köpte jag Platys, Guppys och Mollys från en zooaffär här i närheten och jag har fått jättemånga yngel men nu på sista tiden så har nästan alla guppys försvunnit helt mystiskt och en fisk jag trodde var en Platy när den var mindre är nu 100% orange och nästan dubbla storleken om man jämför med de andra fiskarna? Alla platys är ca 3-5cm och denna bjässe är runt 8-10cm? Kan jag ha fått fel fisk som fått för sig att äta guppys?
Snabba svar önskas så jag vet ifall jag bör flytta honom
Ser ut som en molly
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
En orange molly som växt dubbelt så stor jämfört med de andra? Hur som helst så köpte jag endast svarta mollys…
Svärdbärare (hona) kanske det kan vara annars? 🤐
Har funderat på det också faktiskt… Men honorna borde väl inte vara speciellt aggressiva?
tror oxå det är en svärdbärarhona =)
men den borde inte äta dina guppys…
Men jag förstår inte vart mina guppys har tagit vägen annars #5… Har inte sett några döda guppys på ytan och det är bara den som är stor nog att kunnan käka en guppy… skumt!
Jag har inte superbra koll på levandefödare måste jag erkänna, men fisk äter ju gärna fisk, om de kan! Får svärdbärarhonan in guppysarna i munnen så kan det mycket väl vara hon, alternativt kan guppysarna dött av något annat och alla övriga levande fiskarna kan ha smaskat i sig dem innan du hunnit se dem?
Av Guppy, Platy, molly och svärdbärare så är väl guppyn också den med kortast livslängd och de som nuförtiden anses vara känsligast?
Hur menar du att hon är aggressiv? Överlag skulle jag nog kalla alla levandefödare för rätt brötiga och "elaka" fiskar och med det menar jag egentligen bara att de kan vara väldigt på, till den grad att de både kan provsmaka och trakassera andra fiskarter rätt ordentligt, stora som små och de är ju nära på hysteriska när det gäller mat. Så går mindre fisk att jaga ifatt lätt och de större får in dem i munnen så är jag rätt säker på att dessa slinker ner de också.
Lite konstigt är det dock att ynglena klarar sig undan? Men det kanske har att göra med att de lättare kan gömma sig och är försiktigare än en vuxen Guppy är?