Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 545 ggr
Jaguar_
1

Konstiga Scalaror

Hej alla!

Det var länge sedan jag skrev, men jag kunde inte låta bli nu ikväll. Något väldigt udda har skett. Om jag ska ta detta från början. Ni som följt min tråd där jag födde upp en kull Scalaror med mitt Guld-scalar par vet kanske inte att jag även sålde dom efter ett tag då de verkligen inte gav sig med att lägga rom och var så aggressiva. När jag sålde dessa och många av ungarna så började mitt pensionärspar utvecklas.

Dom är de finaste paret i världen och jag har haft dom ända sedan sista året på gymnasiet 2006. Så dom är troligen runt åren som de egentligen inte ska finnas då jag läst att scalaror blir typ 8 år gamla. Dessa är säkerligen runt 9-10 år gamla. De lade rom i början när jag hade dom men verkade ge upp då de bara blev uppkäkade av min black ghost som jag hade då och dom ha inte velat lägga rom på flera år….tills nu?

Första jag märkte med förändringen var att honan jag valt att kalla tjuven på grund av sin spräckliga teckning visade tecken på att kanske vara en hane?! Hon/han är den mest aktiva att impa på hanen. De leker och är som vanligt, men man är riktigt osäker på om det verkligen är en hona på grund av utvecklingen i pannan på henne. Kanske utvecklade hon detta då hon är dominantare än hanen och att de dominanta paret är borta.

Iaf idag, precis för typ några minuter sen, så gick jag upp för att hämta något till min cykel och märker Tjuven och Pongo (som jag valt kalla en av bebisarna jag födde upp pågrund av att den är lite dalmatinaktig) som är vid pumpen och pysslar med något. Stora hanen är längre bort i karet med övriga firrar. Lugn som en filbunke. På pumpen ser jag rom. Tjuven ser ut som en hane och Pongo ser ut som om den är en hona och den hane som är par med Tjuven har inget utfällt. Konstigt tycker jag. Tjuven skyddar rommen och Pongo putsar lite men blir ofta ivägjagad samtidigt som detta sker så skyddar Pongo platsen och jagar bort andra firrar. Får även återvända och putsa. Parfisken till Tjuven kommer dit, lugn som en filbunke, och blir inte ivägjagad men bryr sig int eom rommen alls.

Treangeldrama? Jag fattar nada! Vem är päronen i detta läge?! Jag vill gärna ha bebisar efter dessa spräckliga vackra scalaror, men är lite svårt om det är tre som är i soppan eller hur det nu ligger till haha.🥵

Har ni stött på något sånt här?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Jens]
2

Nej, men ändå otroligt intressant och jag tycker inte du ska störa deras 'lek' i det hela utan låta det ske och se vad som händer. Väldigt intressant läsning och kul verkligen att du har haft dem sååå länge! Fantastisk! Jag gillar scalarer och har det själv =)

Jaguar_
1

#1 Jag tänker absolut inte störa dom. Det är jätte häftigt. Just nu gick jag upp för att kolla vad som skett och alla tre är vid pumpen och skyddar och putsar tillsammans. Så knasigt! 🤪 Och ja, jag är lite frågande själv till deras höga ålder men jag klagar inte. Jag hoppas jag kan få ha kvar dom länge till! 😃 Och nu när det utvecklats sig till detta så är det ännu mer intressant.

Har ju 3 till Scalaror från samma kull som Pongo i karet, men nu funderar jag på om jag ska ge in dom till Zoo så att Tjuven, Polisen och Pongo kan fortsätta sin lilla romans.

Ska ta bild på dom sedan så ni får se vilka det är jag skriver om😉

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Jaguar_
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har vi Tjuven närmst pumpen och Pongo från min första kull.

Jaguar_
0

Och här har vi Tjuvens livskamrat Polisen som är cool och lugn genom hela romansen :)

Jaguar_
0

Och här fick jag en bild på alla tre tillsammans. Icke glada att jag kommer nära med kameran tss. 

Tror jag få sätta ner konen igen och kanske fånga upp de andra vackra syskonen till Pongo och ge dom till Zoo imorgon, tyvärr får jag säga.

[Jens]
0

Vilka fina scalarer du har! Verkligen kul att se! Det är verkligen ovanligt att 3 st håller sig tillsammans så det är verkligen häftigt! =)

Jaguar_
3

Tackar! 😃 Ja, det är lite udda romans får jag säga. Tjuven och Polisen är ju som sagt livskamrater i så många år…och så kommer Pongo på 1 år och slinker in haha

Kanske var det som behövdes för att krydda deras relation 😛

Jaguar_
0

Här har vi ensambild på Pongo. 

Tyvärr är det ingen stor chans att rommen blir kvar då pumpen är hal att lägga på så mycket har redan trillat. Konen är ett måste numera.

mimåne
0

Nämen oj då. Vad intressant och mycket märkligt må jag säga.

Om man ser till vissa släkten inom ciklider så finns det en del arter där föräldrarna låter avkomman växa upp och sedan hjälpa till med nya kullar. Jag undrar om ditt egentliga par har lagt rom och låter denna unge vara med och hjälpa till att putsa rommen o.s.v?

Eller kan du se den lilla flörta med din vuxna hona också?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jaguar_
0

#9 Något sådant har jag nog hört om, men denna ungen är inte deras utan mitt andra pars. Dom introducerades för varandra när bebisen var typ 6 månader gamla tror jag eller lite äldre kanske. Jag vet inte om de har flörtat alls, men de är väldigt ömma mot varandra dessa tre. Och det var bara Tjuven och Pongo som hade utfällda kön och hanen inte. Och förvirringen här är ju om Tjuven är en hona eller hane för det är ganska så svårt att se, medan den nya lilla ser man klart och tydligt att det är en hona.

Dessutom så har Pongo stått själv väldigt ofta så jag trott att den är utmobbad, men nu har dessa tre som sagt gått ihop och är i ena hörnet och alla andre i andra hörnet, men kan i vanliga fall simmar alla tillsammans utan problem.

Jag får nog hålla mer koll och se om jag kan märka mer tendenser tror jag, annars kan de kanske vara så att de låter denna lilla vara med i deras romans och putsa som du säger. Får återkomma om detta när jag studerat lite till😉

[Jens]
0

Kan det vara så att pongo är så pass liten och de inte ser han/hon som ett hot eftersom den inte är 'vuxen' ännu? Kul är det i alla fall :))

Jaguar_
0

Hm tror allt att Pongo är mogen då jag sett andra i hennes storlek lägga rom, men ska kolla upp detta. Måste ju stå någonstans på nätet när de blir könsmogna tycker man. 🙂

mimåne
0

Mycket märkligt! :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Jaguar_
0

Ok, kollade runt på nätet lite och ja, hon kan vara könsmogen. Det beror tydligen på spänst i fenor och vidd eller vad man nu säger. En jämförde det med en pingisbolls storlek och Pongo är större än en pingisboll med fenor. Står inte så mycket om det mer än hur man ser skillnaden på honor och hanar annars. Få väl söka noggrannare imorgon när man är mer pigg i ögonen :P

Draken
0

Mycket märkligt, men vldigt intressant läsning :D Jag har haft scalarer io många år, men aldrig varit med om något liknande, häftigt tycker jag :D

Tjuven är förmodligen en hane, ser så ut på bilden där han står vid pumpen ;)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Jaguar_
0

#15 Ja, visst är Tjuven en hane?! Numera iaf. Innan hade den inte så tydlig panna och allt sånt. De kom när jag sålde mitt andra par och dom blev ensamma. Då började hon/han förändras. Men de stora spräckliga gör allt som ett par gör. Flörtar, leker och putsar ställen som om de ska lägga rom, men sen händer inget och nu som först händer det något! Dock så har de ju lagt rom två gånger innan när jag precis köpte dom…Så det är konstigt om någon av dom inte är en hona 🤪 För när de lade rom så hade jag då inga andra scalarer i karet haha

Blir knäpp på detta!

Jaguar_
0

Idag fortsätter Scalarorna som vanligt sin lilla 3 pars sak OCH mina slöjstjärtar leker.

Jag behöver ett billigt x-tra kar asså…