Hålla fjärilsciklid vid liv?
Jag har ju råkat få två fjärilsciklider i mitt 375l där de går tillsammans med nyckelhål och glödbandstetror. Det verkar tyvärr vara två hanar så jag är lite inne på att köpa varsin hona till dem. Men, hur länge lever dem? Jag har hört att de dör bort rätt snabbt eftersom de är sönderavlade. Därför undrar jag hur länge era har levt? Vad har ni haft för ph och temp och vad har ni matat med? Har ni några tips om hur jag ska sköta dem för att de ska hålla sig vid liv?
Jag måste också erkänna att jag innan tyckte att fjärilscikliden var jordens tråkigaste fisk. Visst, den är fin, men det kändes som en sån där fisk som alla nybörjare klämde in i sina 54-liters och att den inte hade någon personlighet alls. Men, dom är ju skitroliga! De är jättearga på mina nyckelhålsciklider när det är matdags och när man knackar på glaset simmar de fram direkt och ska kolla vad som händer 😍
Att de inte lever särskilt länge brukar innebära upp till ett halvår, om man har väldans tur. Eftersom att dessa är så pass känsliga så är det bästa sättet att hålla de vid liv under denna korta tid; goda förutsättningar. Ett rofyllt akvarium med bra värde och stabilitet, goda rutiner samt bra föda.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hur länge sedan var detta magarne?
Då förstår jag. Ditt akvarium du hade då var otroligt vackert! Vad hade du för sand i det om jag får fråga?
#5 Blästersand från swedol. Deras grövsta variant.
Tyvärr har de inte kvar den vilket var synd. Den var en aning grövre än Julas sand som jag också kört en del med.
så vackert akvariet var!
Min erfarenhet hittills (vilket är ca. 2 månader dock 😂) är att de är väldigt känsliga för dålig vattenkvalité. Alltså, riktigt känsliga. Minsta lilla och fisken simmar flåsande och stillsamt vid ytan utan aptit eller livsglädje. Det är sorgligt. Då krävs det dessutom snabb åtgärd så som ett vattenbyte. Hur stort vattenbyte det krävs beror på hur stort kar du har, samt hur ofta du tänkte göra det. Jag skulle rekommendera att hellre göra små och ofta.
Sedan behöver de hålla sitt mag- och tarmsystem igång, vilket de gör bäst med att matas minst två gånger jämt fördelat under dessa 24 timmar, 7 dagar i veckan.
Sedan ena våran fisk visade denna symtom har vi gjort ett vattenbyte i veckan och nu när saker och ting börjar få rutin och balanserat upp sig så verkar fiskarna extremt nöjda. Simmar livligt, men inte stressat. Äter alltid med aptit och numera börjar vi även upptäcka tre par.
Är man lyhörd på sina Fjärilsciklider så är de enligt mig inte alls så svåra att hålla som vi kan läsa lite överallt.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️