Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 754 ggr
drOp
1

Endlers i nano?

Sitter i funderingar över en akvariemöbel med 2 stycken nanokar och en räkvas högst upp (kommer starta en projekttråd om det när jag hittat ett par kar), och undrar om det skulle fungera att ha en liten grupp med endlers i det ena nanokaret? 
Jag vet att zoopet säger 25 liter men litar inte riktigt på det då jag märkt av att zoopet har haft felaktig information om andra arter (om det har att göra med dålig uppdatering eller annat vet jag inte). Så jag tänkte jag skulle fråga er här på iFokus, vet att det finns många som har bättre koll här :) 
Går det eller får jag köra på räkor i båda karen istället?

Provade att söka efter liknande tråd men hittade inget, admin får ta bort denna tråd om det redan finns en likadan.

Ankah
3

Hade lite samma tanke innan jag såg endlershonor - de kan bli rätt ordentligt stora. Hur stort är ditt nanokar - hur många liter?

drOp
0

jag har inte hittat några kar än, men det kommer att hamna på mellan 30-35 liter ungefär för att passa i möbeln. Större än så får inte plats.

drOp
0

Har mätt hyllorna nu och om jag beställer glas ifrån en glasmästare (vilket det lutar åt just nu) så blir akvarierna 34 liter. Har just nu mina endlers i 65-liters karet men är lite sugen på en större grupp slöjguppy i det och vill då inte blanda. Men är 34 liter för litet så får de gå kvar i 65 litern :)

NiklasM
1

Jag själv har endlers i ett 35-40 liters och det är inte ngt problem. Antalet kan nog vara runt fem-tio st. Definitivt fler honor än hanar då de "raggar" oavbrutet

drOp
1

#4 då borde det ju gå bra med en liten grupp, har i nuläget 4 honor och 2 hanar så flickarna kan få liite lugnt iallafall. Jag får väl prova att se hur det fungerar, tycker jag att det ser trångt ut så får de väl flytta tillbaka till det större :)