Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 717 ggr
Lejonhund
0

Åka bort en vecka, hur göra?

Som rubriken säger, ska åka bort i en vecka och undrar hur jag ska göra för att firrarna ska ha det så bra som möjligt. Har ett kar med guppys och ett med platys + daniosar. 

Klarar de sig en vecka utan mat? Hur är det med sådana vita grejor som står att de är till för att ge fisken näring om man är borta länge, är det bara skit i dem eller något värt att satsa på?

Om det nu är bättre att de inte får mat alls, är det bäst då att hålla det släckt under tiden = mindre aktivitet under veckan eller är det bättre att de har lika mycket ljust som vanligt, dvs inte ändra rutinerna?

LajvKrattan
2

Du behöver inte göra något särskilt, fiskarna klarar sig bra i en vecka.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Budgies]
0

Svälter de inte? #1

Vovisch nr2
1

I naturen som ex så är det ofta att fiskarna inte alltid hittar mat, det är inget problem! Dock kan det vara bra att göra ett vattenbyte innan du åker. Juste sådana vita tabletter är skit! ;) Det är typ mjöl som smutsar ner vattnet. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

LajvKrattan
0

#2 Nej.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

axa
1

Det går att åka bort under en vecka. Använde själv en liten del av en vit tablett till mina yngel i yngelkorgen och det gjorde att dom överlevde. Annars skulle dom dött, men de vuxna klarade sig två veckor och mådde prima och ancistrusarna la rom under tiden som vi var borta, dom fick väl lite lugn och ro.. ;)) När jag kom hem var det 50st småttingar och det var deras första kull och ynglerna är väldigt fina och friska nu med!

Jag hade timer på ljuset, tolv timmar om dagen som dom är vana med. Allt gick jättebra.

Lejonhund
0

Good! Gör ett vatenbyte och matar liiite extra med artiemia idag så ska de väl stå sig bra tycker jag :)

Har också yngel som är typ 3 veckor gamla, får hoppas de fixar det här

TccT
0

#6 Mata lite extra dagen innan eller samma dag man åker är just det man inte ska göra. Blir det rester så ligger dom hela veckan eller hur länge man nu är borta. Mata lite extra under någon vecka innan så dom får lite "hull" att ta av om det känns bättre för en själv.

[Tinitusan]
1

ja det ska nog gå bra, o de där tabletterna, kanske inte ngt man ska mata med varje dag men klart man kan lägga i en eller några sådanan beroende på arets storlke, jag brukar även lägga dem i karen där jag har snäckor o räkor eftersom jag fått för mig att de är rika på kalk!

MagArne
0

Dra för gardiner och persienner lite så det inte blir bastu i huset också om det kan tänkas behövas. Annars som nämnts innan. Gör ett vanligt vattenbyte innan och njut av din semester :-)