Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1870 ggr
[Tinitusan]
0

Marigold yngel?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan detta vara ett yngel från ni mina Marigold?

[Tinitusan]
0

Ynglet ligger mellan det gröna bladet o roten. Dessutom har jag misstankar om denna fisken som inte alls ville äta, kan det bero på att hon har munnen full kanske?

[Tinitusan]
0

men oj nu kom bilden upp o ner, kan ngn fixa det tack =)

[Budgies]
0

Ser ut som ett fisk huvud  så tror det. :)

[Tinitusan]
0

Bättre bild, har ju aldrig sett en munruvare förut så inte säker på hur det ser ut! Men de andra ser def inte ut så här!

[Tinitusan]
0

finns det ingen som kan svara på mina frågor?? jag har som sagt aldrig haft munruvare men är ganska säker på att ynglet är en ciklid o nog måste hon ha yngel i munnen?

mimåne
0

Jag vet inte hur det är med andra som ej har svarat men tyvärr kan åtminstone jag inte se något yngel på någon av bilderna

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

haha ja nej det förstår jag eftersom där bara är yngel på översta hehe

ynglet befinner sig i fliken precis där det gröna bladet går över mangroveroten, tänk på att bilden sitter på sidan.

de två sista bilderna är ju frågan om hon har yngel i munnen eller inte =)

mimåne
0

Det kanske bara är mina ögon, men tusan vad ynglet var omöjligt att få syn på! 😃

[Tinitusan]
0

haha vänta ska jag göra lite klipp o se om det hjälper lol

[Tinitusan]
0

Nu blir det ju väldigt ur focus men du kan ju titta på den andra bilden när du väl fattat var den är hehe

kallepudas
0

Här är en bild på min munruvande hona…man ser tydligt under munnen en liten "påse"…men tydligaste tecknet på att dom munruvar är ju att dom inte äter något. 

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/534e6d9b8e0e745cfb00091e-munruvande

mimåne
0

Nu ser jag konturerna av ynglet och en skugga men kan tyvärr inte se något mer :/ Hoppas någon annan har bättre ögon.

[Tinitusan]
0

tack! ja men det ser ju precis likadant ut, den lilla bucklan under o min har oxå lite chipmunk kinder tycker jag sista dagarna!

hon äter inte heller o när jag kämför med de andra så öppnar de munnen hela tiden med inte denna, anledningen till att jag varit osäker är mkt för att de inte ska vara tillräckligt gamla för att leka redan, därför har jag inte funderat så mkt på deras beteende, men när jag såg ynglet som tydligt inte är Platy eller molly så började jag undra o då slog det mig att jag tänkte för ngn vecka sedan att marigolden inte äter som de gjorde när jag fick dem o då började jag ju studera dem o hittade den här som inte äter o ser ut som hon har ngt i munnen.

roligt att jag ska få fler =)

mimåne
0

Vad kul tinitusan! :)

[Tinitusan]
0

ja verkligen, det är lite av lycka att veta att de trivs så bra!

kallepudas
0

Ja äter hon inte så är det ett tydligt tecken på att hon munruvar. Har du många andra fiskar i karet?

[Tinitusan]
0

haha ja, det var inte meningen att blanda både ciklider o sällskapsfiskar men eftersom de var så unga o hon som hade dem var i desperat behov av att bli av med dem tog jag in dem i tron att det i allafall skulle ta några månader innan de växt upp tillräckligt, men tji fick jag, har ju dessutom redan sett 2-3 cm långa yngel så det är ju andra gången hon bär nu då.

men säljer sällskapsfiskarna just nu o där finns goooottt om gömställen så det blir till att hålla tummarna bara =)

kallepudas
0

yngel är kul…..har man över något mindre kar så kan man ju alltid fånga in honan & låta henne spotta i det mindre karet så gjorde jag men det var för att jag antagligen inte fått några överlevare när hon väl spottade ynglen. 

Kul att följa din tråd.🙂

LajvKrattan
0

Grattis!🥳

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

[Tinitusan]
1

ja fast nu har jag pansarmalar i mitt lilla kar som inte kan flyttas än o där är mindre gömställen, mitt stora kar har en hel sida med egenbyggd bakgrund av mangroverötter så där finns gott om ställen för de små, har visserligen redclaw oxå men en mindre utgallring klarar jag av, verkar ju som de flesta fiskar o räkor leker lätt hos mig, alla förökar sig utan mina äpplen =/