Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 616 ggr
MallaT
0

Mot skolan :)

Jahap, kl 10 idag ska jag till barnens skola för att berätta om akvaristik för klass 4,5 och 6.
Det finns 2 st små akvarier i dessa klasser och de är fruktansvärt dåligt skötta, tycker alla, och på begäran från både barn och lärare ska jag nu alltså berätta om hur man ska sköta dem. Väldigt trevligt tycker jag, för det betyder att de faktiskt tänker på de små stackarna som bor i karen.

Så, vad hade ni berättat? Jag tänker mig att jag vill förklara ang vattenvärden, hur man väljer fiskar beroende på både det och på storleken på akvariet, om allmän skötsel av karet. Hur mycket som är bra att mata, hur det blir balans i vattnet osv. Men jag vill också förmedla att det inte är "bara fiskar" utan små liv de har tagit ansvar för, och framför allt, vilken rolig och stimulerande hobby det verkligen är!

Vad hade ni tagit upp?
Jag vill ju inte skrämma iväg dem från akvaristik genom att lägga för mycket fokus på nitritspikar och sjukdomar, även fast de måste förstå hur vattnets kretslopp fungerar i stort.

MagArne
0

Kan ju vara bra att ta upp nitrifikationskjedjan (eller vad den nu heter) där skiten blir ammonium/ammoniak -> nitrit -> nitrat. Och där nitraten är växternas näring och det bildas ett litet kretslopp. Låter som ett kul uppdrag du fått :-)

MallaT
0

Ja, det ska bli jättekul :) Vattnets kretslopp blir det, och jag tar med mig enkla vattenprov-stickor så de får testa själva, sånt brukar uppskattas av barn.

[Tinitusan]
0

tycker du täcker det viktigaste, tänk på att det är barn o kanske inte riktigt förstår det här med nitrit spikar etc precis som du säger men det tycker jag du gott kan talal om för lärarna eftersom de är ansvsriga!

du kan ju tex bara förklara att vatten ser ut olika i olika delar av världen o att därför är det viktigt att välja fisk varsamt så de trivs för vissa fiskar kan dö om de stoppas i vatten som inte är anpassat tex

prata om att det är ett kretslopp vilket gör att alla delar i ett kar är beroende av varandra o lika viktiga, om hur det är inrett, med rötter o stenar o slott o skepp så det finns gömställen, o som du säger att man måste tänka på att man köper fisk som passar till karet, tala om att fiskarna i affären nästan alltid är bebisar så därför är det viktigt att ta reda på hur stora de blir INNAN man köper dem, tala om att man inte kan lita på de i affären alla gånger för ibland får de in fisk de inte själva känner till så bra så därför är det jätteviktigt att de kolla upp fiskens behov innan man köper.

o som du säger att det är ett husdjur som vilket annat som helst o om man inte sköter det ordentligt så mår de dåligt o det är inte ok, att det är toppen för de som tex är pälsallergiker

mkt mer kan jag inte heller komma på så här på morgonkvisten,
vet inte hur passa ovetande lärarna är som sköter karen men möjligtvis kunde de skrivit ner det viktigaste på en lapp, tala tex om att det finns stickor man kan kolla vattenvärdet med(dropptest kanske blir för krångligt) o kanske även att man oxå alltid kan lämna ett vattenprov till lokala affären så de kan testa om man inte vill ha stickor hemma, o att detta ska göras regelbundet!

roligt att du tar dig tid att göra detta =))

[Tinitusan]
0

haha ni hann ju redan ta upp det mesta medan jag drog ut på det över morgonkaffet haha

[Seaside]
2

Vilket roligt uppdrag! Låter som att du har ett bra upplägg redan. Lycka tillGlad

MallaT
5

Ja, det där var väldigt roligt! Och lite tråkigt….

Det var inga glada fiskar i dessa två akvarier.

I det ena simmade en mollyhona tillsammans med en platyhane och två honor. Resten hade enligt barnen dött en efter en.

I det andra var det lite mer välbefolkat, platys, en Ancistrus, en khuli ål, några tetror.

Gemensamt för båda akvarierna var att det var aqua el startkit. 54l med pump och doppvärmare.

I dem fanns bottensubstrat i form av ganska grovt svartvitt grus. 3 plastväxter i varje och i det ena ett dekorationstorn. That's it. Ingen bakgrund, inga gömställen, inga riktiga växter, ingenting.

Matningen sköts av barnen själva när de kommer ihåg det, och då oftast alldeles för mycket på en gång.

Ni kan ju gissa om det var nitrit i vattnet…

Barnen var hur som helst mycket intresserade och jag fick massor av frågor. Lärarna visade också intresse, den ena mer än den andra, men jag gissar att det är bättre än ingenting. Jag föreslog en bakgrund, typ sopsäck, och fler grottor, och levande växter, men framförallt vattenbyten varje vecka och att detta ska skötas av barnen på ett rullande schema.

Sen framkom så småningom även att barnen förväntades ta hand om "sin" fisk över sommarlovet… Eh, va??

Jag erbjöd mig självklart att vara fodervärd till de små överlevarna under sommarlovet, och förslaget mottogs tacksamt, så jag kommer att ta hem det ena akvariet och alla fiskar under lovet.

Hoppas att skötseln av detta efter sommaren kommer att fungera på ett bättre sätt.

Hur som helst var det en väldigt trevlig och givande upplevelse att prata med barnen, och de kom igång ordentligt och hade massor av bra frågor!

mimåne
0

Vilket bra initiativ av dig :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
0

Verkar ha varit en rolig och givande dag! Kul att så många av barnen hade frågor och ville lära sig mera. Det där med matning på sommarlovet: Hur tänkte de vuxna då? Funderar Himla bra lösning du erbjöd i alla fall!Tummen upp

MallaT
0

#8 Jag tror faktiskt inte att det var helt genomtänkt av lärarna från början. Framförallt då en av initiativtagarna bytte tjänst och flyttade till en annan skola i början av projektet.
Att ta hem akvariet var min första tanke,  att ha 5 akvarier är inte jobbigare än 4 tänker jag, och eftersom alla blev väldigt lättade över det förslaget, så det är nog den bästa lösningen. :)

[Jens]
0

Fantastisk bra gjort MallaT ! Verkligen kul att höra det du har gjort för dessa kar och inte minst för barnen så att de förstår bättre vad det handlar om. 👍

Marsvinsmamman
0

Bra jobbat!🏆

MallaT
0

#7#10 #11 Tack :)