Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 916 ggr
[Tinitusan]
3

reality check deluxe =(

så jag måste berätta om vad som hände idag, jag brukar hålla ögonen öppna på blocket för bra deals, en aktivitet jag säkert delar med många av er akvarister!

häromdagen såg jag en annons i min förra hemstad ängelholm som fick mig att må lite illa, en kille som säljer ett 220liters akvarium men han såg gärna att hans fiskar köptes av ngn annan som kunde erbjuda lite mer plats för hans fiskar.

han hade som följer:

1 st black ghost på 30cm
1 st pleco på 30cm
1 st scalare på minst 15cm
4 st siamesiska algätare på 15cm
3 st praktbotior på mellan 15-17cm
1 st sajicaciklid på 15cm

jag har inte kunnar släppa denna annonsen av självklara orsaker så idag skickade jag iväg ett mejl där jag skrev att jag i alla fall kan köpa hans ciklider varav jag fick svar att sajican hade dött i dagarna av ålder men scalaren kunde jag få för en 50-lapp, så sagt o gjort jag åkte dit o fyy vad jag mådde dåligt av det jag såg, dessa bjässar låg ju nästan på varandra, som tur var berättade han att det skulle komma en annan kille o ta resten av fiskarna som hade gott om plats men jag ser detta akvariet framför mig hela tiden o jag önskar av hela mitt hjärta att jag kunnat ta med alla hem men inser min begränsning att inte ens om jag möblerat om hade det fungerat…

nu till mina tankar, jag har inte direkt förstått all den negativa attityd jag fått när jag funderat över oscar av den enkla anledningen att jag skulle ALDRIG utsätta djur för ngt sånt här, men jag inser att det kan ju inte folk veta som inte känner mig! o att en del av er kan känna en viss oro när ngn börjar prata om att skaffa en fisk som växer ut deras nuvarande kar kan jag nu sympatisera med betydligt mer än jag kunde för ngn timme sedan!

så jag vill bara tala om, av respekt för det här forumet som har hjälpt mig så mkt o som jag trivs så bra på, att jag lovar att om jag tar beslutet att skaffa 2 st oscars så behöver ni inte vara oroliga över att det skulle ens bli i närheten av det här, det skulle aldrig hända!

[Tinitusan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på hen, min tanke var att jag under veckan skulle läsa på om scalarer före att förbereda mig inför den jag ska ta över av cissi men nu blev det helt plötsligt mer akut, tydligen är han över 3 år men jag vet inte hur länge de lever eller hur man serskillnadpå hane o hona, kan ngn hjälpa mig lite vore jag tacksam!

-Cissi-
1

Du är en väldigt bra människa! :) som kan tänka och planera för framtiden och framför allt värna om djurens välmående.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
0

awe tack!

ja jag gör kanske inte alltid allt rätt men jag ser i alla fall till att läsa o göra vad jag förmår i situationen, men att inte kunna göra mer var himla svårt, jag hade dessutom min 3 åriga son med mig så att börja skälla på en främmande karl i hans hem var inte att tänka på så jag fick vackert svälja det jag tänkte o nöja mig med att han sa att de kommer till ett nytt hem i dagarna, men det var oerhört svårt o den bilden kommer följa mig ett tag framöver tror jag…

mimåne
4

Jag måste säga att jag förstår inte detta du nämner om att du fått negativa åsikter om ditt intresse för att skaffa oscarsciklider. Även om du har hållit på under kort tid med akvaristik så har du visat tydliga tecken på att du kan resonera logiskt, förstår skillnad på rätt och fel samt är en god djurvän. Man behöver inte ha 10 års erfarenhet för att vara redo, det viktigaste sitter i knoppen. Din knopp är det inget fel på. Bara det att du skapar tråd på tråd för att lära dig mer säger massor!

Följ ditt hjärta och strunta i den negativitet som kommit emot dig, jag tror på dig!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

-Cissi-
0

Kan förstå det. :/ blir så jäkla förbannad när jag ser fiskar som lever i misär, och förstår inte hur folk inte kan tänka.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Tinitusan]
0

minimåne, tack för dom orden det värmer, jag har nog kanske inte mött så mkt negativt här dock som jag gjort mer i real life typ, men kände ändå att jag ville tala om det här oxå att jag no förstår ev tveksamma själar!

jag har nog aldrig riktigt insett hur illa det kan vara, att jag insåg allvaret när jag läste annonsen jo absolut men att se det var en helt annan grej, han hade 2 rötter, under den ena tryckte ghost o en botia tätt ihop fjäll mot fjäll o inte en mm kvar i utrymmet o plecon fick ligga ovanpå för han fick inte ens rum under ngt, o den andra botian tryckte bakom en sten i hörnet, det var verkligen hemskt!

Ankah
0

Usch!

Jag hade nyligen en liknande upplevelse i en zooaffär i Dublin där expediten rekommenderade mig att köpa några scalarer att ha i mitt 35-literskar. Fiskarna såg så ledsna ut, det enda de hade att göra var att äta på sina döda kamrater och det var svårt att se dem tydligt för vattnet var grumligt av all skit.

Damen/killen du fick med dig hem var i alla fall en riktig snygging, vad härligt det måste vara för henom att äntligen fritt kunna vicka på stjärtfenan utan att slå i!

[Tinitusan]
0

#7 ja fy det är så traumatiskt faktiskt!

henom verkar mest aningen chockad får jag erkänna o står mest stilla, men kollar in mig när jag sitter här vid soffkanten o spanar på henom, får se om jag få henom att trivas, hoppas så!

[Jens]
1

Oj vilken vacker scalare. Tyvärr så är det bara en gissning som jag ger dig och inte med säkerhet. Är det så att den simmade samtidigt som du tog bild? Tycker mig se att den bröstar upp sig lite och det får mig att tänka på att det är en hane. =) Pannbenet är inte så hög men ändå kan jag tycka mig se en liten puckel. Kan det vara så att han var ensam i förra karet och inte hade tillgång till en hona?

Om man ändå är tveksam till vad det är för kön på scalaren så skulle jag köpa ett gäng på t ex 4-5 st men samma 'täckning' som denna och då kommer de 'unga' växa till sig och förhoppningsvis bilda par. Den äldsta som du har nu kanske hittar sin partner eller inte men kommer ändå få ett lyckligt liv tillsammans med sina nya vänner.

Att han som hade dessa fiskar i ett så litet kar är ju fruktansvärt och bra att du tog hem denna fina exemplar för det är verkligen en fin scalare. Du har flera gånger pratat om att inte ha hinder att göra det bästa för fiskarna och det tvivlar jag inte en sekund på =).

[Tinitusan]
0

ah ok, ja han simmar nog med bröstet lite uppåt det stämmer, det känns som en hanne haha jag kom på mig själv igår att kalla honom honom. puckel läste jag om igår men förstod inte riktigt var den i så fall ska sitta, men det är alltså pannbenet typ vid ögonen? kanske lite logiskt med tanke på att andra skalarer får det oxå fast de är så olika i form =)

o ja det får ju bli några fler skalarer, en fråga bara, måste det vara samma färg för att de ska bilda par eller kan de bilda par med olika färgade? tänker på att cissis är ljus o vad jag kan så här på rakarm så har jag nog bara sett vit/roange/svarta o svarta i affären, möjligtvis ngn svart/vit randig men vanligast är ju den fläckiga, kan jag köpa tex en svart oxå om det inte finns randiga, o kan jag köpa marmor, eller ska det helst vara just den här smokey randiga?

o haha han ser så liten ut på bilden men jag försökte mäta lite efter glaset igår o han mäter lätt mer än 15cm mellan fenorna, närmare 20cm tycker jag det ser ut som.

men i övrigt är det viktigt med vattenbyten o att ha koll på värden etc när det gäller scalarer va? o vita mygglarver kommer inhandlas idag o då kommer jag oxå spana runt efter randiga!

ngt annat jag bör tänka på??

o tack för hjälpen =))

[Jens]
0

Tinitusan, du har helt rätt i att pucklet ska finnas ovanför ögonen. Själva pannan så att säga. Det är många ciklider som utvecklar puckel när de leker. Att kolla vattenvärden m.m. är 'lika viktigt' som för alla andra fiskar men du kanske undrar om de är extra känsliga? Då skulle jag påstå att de inte är det. De är väldigt lätta att ha att göra med =) Väldigt ståtliga vackra ciklider tycker jag.

Självklart kan man blanda scalarer men risken är att det blir 'dålig' stam ju mer man håller på med det. Ett tips är t ex att köpa 2-3 stycken i en affär och 2-3 st i en annan affär så risken för att de inte kommer från samma kull minskas på det sättet. Vita mygglarver är gott! Det tycker de om ;)

Tänka på? Ja det skulle vara så att hanarna kan bli förbaskat elaka mot varandra och det kan man hålla koll på men jag har haft scalarer några ggr med 5-6 st samtidigt och då har de fått växa upp tillsammans och visst ser jag gruff och när det har lekt så håller sig de andra undan och det har funkat bra men om man ser att de bråkar överdrivet mycket så är det dags att lämna tillbaka så paret får vara för sig själva i karet.

Det du kan kanske göra är att du går till din akvariebutik med bilden på din scalare och be dem ta hem ca 5 st av samma sort för det borde gå att beställa hem. Det gör de flesta butikerna så gärna.

-Cissi-
1

Jag tror faktiskt inte att man behöver ha scalarer av samma färg för att dom ska bilda par och leka. Har sett flera par som inte har samma färg/täckning.

[Tinitusan]
0

ok, tusen tack, o självklart menade jag om de var extra känsliga haha!

var i några olika affärer idag o kollade, den enda som hade samma färg hade scalarer som var kanske max 2-3cm o jag kände det kanske är väl litet?

den andra affären hade svarta lite större, o ngt de kallade gröna, dock såg det ut som de gröna redan bildat par o de svarta hade alla en sådan liten puckel vid ögonen så  jag vågade inte chansa!

[Jens]
0

2-3 cm.. guuuu så sött! Har aldrig sett så små scalarer! Vill ha, vill ha =) En vild tanke kom upp och det är att du ändå satsar på dessa små söta scalarer för den vuxna kommer lära upp dem och trivas med dem ändå tror jag. Om någon tycker annat så säg gärna det.

[Tinitusan]
0

hmm ok, då skulle han bli ngt av en farfar menar du? ja det hade kanske fungerat, men ska jag i så fall skaffa dem innan cissis aningen tuffare hen som kommer på fredag eller ska jag vänta o se hur det går där först?

tänker att fredagsnissen inte blir lika tuff om han flyttar in till ngn annans kar?

[Jens]
0

Ja, jag tycker du ska vänta tills du får hem cissis scalare och se hur det utvecklar sig. Om annat som är helt utom denna tråd så såg jag att du bor i viken. Restaurangen nere vid hamnen har jag ätit på ett antal ggr och till och med haft övernattning för att få den fulla service med inkl dryck. Fantastisk ställe men nu var det ett tag sen jag var där. Är det lika bra idag som det var för ca 5 år sen? Tänker på om de har bytt ägare, kock m.m.?

[Tinitusan]
0

haha nja viken bor jag inte, då hade jag inte suttit här med mina begagnade pumpar o kar o svettats vid problem hehe

bor i klippan som ligger lite längre in ca 2,5 mil från ängelholm men bott till o från i ängelholm sen jag var 13 så det är snart 25 år, shit vad tiden går snabbt!!

har inte varit på den restaurangen du pratar om men jag är övertygad om att det är samma regi, kan inte tänka mig att man släpper ett sådant guldläge =)))

[Jens]
0

Fasiken, jag blandade ihop namnen.. hahaha! Tur att du förstod vilken plats jag pratade om =)

[Tinitusan]
0

oh ja, hela ängelholmsbukten är underbar på sommaren =))

wille_wille
0

Annars kan du ju se om någon djuraffär kan ta hem större scalarer till dig?

Imazos största var 6-8cm, akvarietekniks 10-12cm 🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

[Tinitusan]
0

ja det kan jag ju klart oxå göra, det finns ju en sjö av olika butiker här, arkenzoo, grizzlyzoo, hornbach, djurkompaniet(dock inte min favoritaffär dålig personal tyvärr alla utan en tjej) o sen finns en privat i ängelholm men där trivs jag inte riktigt heller, men absolut ngn av dessa borde kunna hjälpa mig!

vi får se hur det går på fredag först =)