Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 2449 ggr
Sarah E
7

Officiellt nörd

När man inskaffar det tredje karet inom loppet av ett halvår sitter man väl riktigt fast i nördträsket? 🤓😛

Nu har jag just fått en bra deal på ett 54-liters på blocket med alla tillbehör + slimlinebakgrund + grus och annat. Allt utom fisk och vatten. Däri ska jag ha antingen Dvärggurami (inspirerad av Niklasmyrtenblad här på forumet) eller chokladgurami (de är så ofantligt söta och rara och skulle gärna ge det ett försök med såna 😍)

Ska bli såå kul!

[Tinitusan]
9

Ha då kan du kalla mig superextrastor nörd som skaffade 5 kar inom loppet av 3 månader ;)

Sarah E
0

Ja det var extremt måste jag säga!

Jamen det känns skönt, då är jag bara semi-nörd 😃

-Cissi-
5

Haha ^^ Bara att inse att ha akvarier är super kul!

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Sarah E
0

Just precis!

[Tinitusan]
0

Haha ja verkligen så riktigt j#$/& jätteroligt ;)

[Seaside]
0

Härligt!Tummen upp. Själv går jag och längtar som 17 efter att starta igång mitt första kar nu i rond 3. Har haft akvarier i olika omgångar förut, men hade otur med fiskarnas hälsa, cyano, iglar och annat skit - så jag avvecklade allt. Saknaden efter vattenlevande djur blev dock för stark, så nu är jag på G igen och hoppas jag har bättre tur och kunskap denna gångGlad

GuUuLd
0

Ja så kan det gå, man blir lätt beroende :P Jag är nog inte nörd tror jag ;)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Ellenor123
0

Vad kul! Chokladguramis har jag också vart sugen på, så söta!

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Smulan80
1

jag har två 54 liters, vilka blev inskaffades ganska tätt ihop. Nu är jag jäkligt sugen på ett "räknano" och ett större kar. hrmph. Man blir aldrig nöjd när man väl börjar är jag rädd. 🤪

Sarah E
0

Nej, det verkar inte bättre…

Nu blev jag också väldigt sugen på apistogramma borellii. Så alltså står valet mellan chokladgurami eller apistogramman.

Det får bli ett artakvarium av ena eller andra slaget :)

mimåne
0

Borellii har jag , yellow head varianten :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sarah E
0

Jaha! De borde väl funka ett litet gäng med 1+ 3-4 st i 54 liter? Såg en film på tuben och de verkade så trevliga. Såg liksom medvetna ut när de simmade runt och undersökte i karet. INte som mina endlers/guppy och tetrorna som bara fladdrar omkring till synes planlöst :)

mimåne
0

Åh den filmen vill jag också se, kan du länka?

Du har alldeles rätt i att borelli, och de andra övriga apistogrammorna är mer än guppys och tetror. Jag brukar jämföra dem med hundar, Guppy och tetra är som labradorer. Alltid glada och flänger omkring överallt, inte så kinkiga med nått utan de är alltid nöjda. Medans apisto är som en collie. Något mer än bara fläng, det syns tydligt på dessa att de verkligen har ett tankesätt och de är lite speciella. Så är det deras sätt du vill åt så kan du absolut kika in andra apistogramma också för detta är något som är typiskt för dem :)

Jag tycker att det blir en bra balans om man har tre honor på en hane. Då är det alltid någon hona som får lite lugn och ro.

Jag har själv en av vardera kön för tillfället i mitt 280L och det fungerar mycket bra dem två emellan. Jag hade förväntat mig att de skulle ta mer avstånd till varandra och ha varsitt krypin inom lagom avstånd men dessa två har inte gjort det. De håller sig tillsammans och det var tydligt redan från början att båda två hade samma favorithörna. Nu är dessa två relativt nya i akvariet så det kan komma att ändras inom sin tid medans könsmognaden smyger på. Hade jag haft en till hona tillsammans med dessa så hade antagligen den svagaste av honorna blivit mer utstött.

Sarah E
0

Det var visst inte tuben utan vimeo: http://vimeo.com/51543045

Jag har kikat på kakatuoides också tidigare för mitt walstad men då kom några vackra endlersguppy i vägen :P  Nu fastnade för borelliin för att den är så vacker och något mindre, och jag tänkte ju mindre desto bättre i endast 54 liter.

Jamen om du tror tre honor på en hane är lagom så testar jag det. Nu ligger detta långt fram i tiden (efter sommaren så att det inte ska bli stress med detta) men funderar på hur göra när de ska introduceras i karet. Antar det bästa är att kunna stoppa i alla fyra samtidigt, för gruppsämjan tänker jag. Kanske att jag låter mina guppy/endlerhanar köra in karet över sommaren och så kan jag stoppa i alla samtidigt sen. Låter det som en bra plan? Dessutom har jag två små eheim-pumpar i mitt stora så kan sno en av dem till 54-litarn så får man med bakteriekulturen direkt och så vatten från det också förstås…

mimåne
0

Verkligen en fin film om borellii. Jag förstår absolut att du blev sugen på dem, jag fick själv en massa inspiration. Akvariet var så grönt och vackert. Tänk om man själv hade ett sådant vackert akvarium.

Det bästa är att hela gänget introduceras till hemmet tillsammans. Apistogramma arter är känsliga med vattenkvalitén så akvariet bör vara ingått och ha stabila värden när de flyttar in. Jag tycker det låter som en bra plan att låta några av dina guppys/endlers gå in akvariet över sommaren.

Sarah E
0

Ja, man blir så att säga grön av avund när man ser såna kar men då brukar jag tänka på allt pill som är med att trimma, göda, c2o osv osv och tusenlapparna flyger sin kos och då tycker jag genast att mina små kar är riktigt vackra 😛

Jamen vad bra att du tycker min plan är ok! Oavsett om det blir apisto eller chokladpraliner så är det nog en bra grej att göra så.

Tack Mimåne för din, alltid lika givande, feedback! 👍

mimåne
0

Åh vad glad jag blir, tack själv! :)

usvead
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känns som att man håller på att trilla dit på det här med akvarium. Har t.o.m. offrat vitlöksgömman till förmån för kuhlisarna 🤪

Fridhem
0

#18 och vad är en vitlöksgömma? har jag aldrig sett🤔

AxoLotten
2

Själv har jag också nördat ner mig i akvaristik. 2 kar inom 11/2 månad. :D Inte illa för en som garvade åt maken som satt klistrad framför sitt akvarium i mars och pratade om valisinera och hornsärv och nitritspikar osv. Tog nån vecka och så stötte jag på Axolotlar som jag aldrig någonsin hade hört talas om och pang så blev jag fast i akvarieträsket jag med. Så nu sitter vi båda två klistrade vid våra 4 kar om kvällarna och snackar nitrittest och frysta mygglarver :)

mimåne
0

#20 Låter mysigt! :)

Sarah E
1

Haha, vad härligt det är att vi är många som håller på :D Låter mysigt att göra en gemensam grej av akvaristiken. Här hemma är det egentligen bara jag som håller på. En av sönerna vill varje dag mata fiskarna och göra vattentest, haha! Och det får han förstås under överinseende av lilla mor ;)

Toxics
0

Ja, fast jag skaffade också akvaruim, många och snabbt. Och nu har jag sålt alla dessa akvaruim. Jag tröttnade helt enkelt. 
Så var inte för snabb med att lägga för mycket pengar på det innan du har haft det en längre tid =)

~They say that "what does not kill you makes you stronger". i belive that if something is trying to kill you, it makes you angry.~

Sarah E
1

Vi har kört budgetvarianten hela tiden. Det dyraste var det första men nu får det förse efterföljarna med växter, och fisk också till viss del. Har haft akvarium tidigare också så vet ju vad det innebär. Just därför är jag inte beredd att spendera massor på dem, utom tid då förstås ;)

usvead
1

#19 Jag kallar det vitlöksgömma, men jag vet inte om det är rätt benämning. Liten lerkruka - med lock och hål runt om - som bevarar vitlöken bättre/längre.

Vitlöken har fått ge vika för kuhlisarnas välbefinnande 😃

[Seaside]
0

#18 Vilken himla smart och rolig idé!

Fridhem
0

#25 Jaha det kanske är smart. Bra burk med många användnings områden😉

MalinMalvina
1

Här har vi 4 akvarium, alla har vi skaffat inom loppet av knappt ett år ;)

kallepudas
3

#7 Nej du är nog något värre…hahaha 

Jag är nivån under dig med endast 8 kar igång nu men kar nr.9 är ju på planeringsstadiet.Kar 10,11,12,13 står i förrådet.

[Tinitusan]
2

hahaha det är himla skönt att läsa att man inte alls är ensam i sin galenskap att skaffa fler o fler o fler kar ;D

Sarah E
0

#30 Både du och jag ligger i lä tror jag Tinitusan 🙂

[Tinitusan]
1

hehe jaa fast måste säga att jag nästan ser det som en uppmaning ;P

Sarah E
0

Eller en utmaning ;)

[Tinitusan]
1

en utmanande uppmaning?

Sarah E
0

:D

kallepudas
1

en del av oss tänker ta er andra med oss i fallet….hahahaha🙂

[Tinitusan]
1

ingen fara, jag sitter redan o snöar in på oscars o funderar på hur snabbt de växer o om jag inte skulle planera för ett 720 trots allt haha

-Cissi-
4

#7 Vadå inte nörd? ;) att ha hela källaren full med akvarier räknar jag som nörd. 👍

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .