Vad kan det vara för fel?
Sedan uppstarten av mitt akvarium för ca 3 månader sedan har 2 guppys dött och nu verkar en 3:e stå på tur. 😕Jag har tidigare inte sett vad som orsakat deras död, inga fläckar, prickar, svampliknande saker eller liknande och värdena på vattnet har varit normalt. Nu igår såg jag att den sjuka fisken har något som liknar ett hårstrå hängande från rumpan/analhålet. Och detta har jag sett att hon haft fler gånger de sista dagarna men har liksom inte tänkt på det då jag faktiskt trott att något (hårstrå el dylikt) bara råkat fastna där. Det är först nu tanken har slagit mig om det skulle kunna vara någon form av mask.🤔 Finns det maskar som liknar hårstrå? Någon som har en susning av vad detta kan vara, eller någon idé om det kan vara något annat?
Skulle ju verkligen vilja finna orsaken till varför fiskarna blir dåliga och kunna behandla hela karet.
Är inte så bra på sjukdomar, men Googlade fram denna info:
Trådmaskar (Nematoder)
Trådmaskar är runda maskar tillhörande klassen Nematoda. Milda angrepp brukar normalt sett inte ge några symptom som akvaristen kan upptäcka, utan det först vid allvarligare attacker som fisken förlorar aptiten, magrar och uppträder allmänt orkeslöst. Lever och tarmar kan bli inflammerade och ibland kan man se små maskar hänga ut ur fiskens analöppning. Den fullvuxna masken är 1-2 mm lång och mycket tunn.
Fiskar kan fungera både som mellanvärd och slutvärd för trådmask. Om fisken är mellanvärd lever trådmaskarna i hud, muskler och de inre organen. Fiskens bindväv kapslar in maskarna och 0,5-1 mm stora knölar bildas. Om fisken är slutvärd lever trådmaskarna istället i tarmarna.
Det är mycket svårt att behandla mot trådmask. Det finns preparat som är verksamma mot djuren, men tyvärr är dessa preparat också mycket skadliga för fiskarna. Det bästa är därför att fånga upp drabbade fiskar och inrikta sig på att förhindra smittspridning genom att avliva eller isolera dem. Om du isolerar fisken kan du prova att blanda parachlorometaxylenol i dess mat eller ge den parachlorometaxylenol-bad. http://www.akvariefisk.com/sot/sjukdomar.php
Vit trådig avföring kam vara tecken på sjukdom, t ex bukvattensot.
Brukar inte fiskarna få uppsvullen mage då?
Det har nämligen inte min fisk, snarare tvärtom så är hon nog något magrare än annars. Samma sak med de andra som dött för mig. Nu vet jag däremot inte om deras död haft med min nuvarande fisks ohälsa att göra. Det kanske ligger helt andra orsaker imellan. Jag har bara en känsla av att de har drabbats av samma sak. Alla tre var pigga och krya när de helt plötsligt börjat hålla sig för sig själva, ätit mindre och mindre, börjat fått ett annat rörelsemönster och man har tydligt sett hur de mått sämre och sämre.
Det finns en relativt nyligt aktiv tråd som heter något i stil med "molly mask?" som verkar ha många liknelser med detta inlägg. Om du tar en titt i den så tror jag du kan få lite svar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus