Mask hos Molly?
Hej folk! :)
Några timmar sen upptäckte jag att min Black molly hona har vit avföring. Och den har hängt kvar sen dess. Jag har försökt hitta svar själv men antingen fanns det ingen bild att jämföra till, eller så är det nått annat så jag kunde inte vara säker. Tänkte att det blir bäst att ta bild så ni kan se just min fisks problem.
Hon håller sig för sig själv och simmar inte runt mycket, bara om andra fiskar kommer i närheten. Ser mest obekväm ut annars är allt som vanligt.
Har ni någon aning om vad detta kan vara? Mask? Hur behandlar jag? Säg till om ni vill ha fler bilder.
MVH
Diana
avföringen kan va vit .haft det själv på mina fiskar
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
Hej, tack för ditt svar!
Brukar den hänga kvar i flera timmar? Aldrig varit med om det själv förut.
//Diana
Hej Mysterious!
Jag skulle vilja förtydliga detta med vit avföring lite grann. Vit avföring tyder absolut på att fisken inte är av välmående, ibland kan det vara så enkelt som stress och i vissa situationer rör det sig om sjukdom. Avföringen kan då vara vit, genomskinlig, lite slemmig och trådig.
Jag kan däremot inte säga med så lite fakta vad det är som drabbat din molly. Mer information skulle vara nyttigt i sökandet efter korrekt diagnos. Känns hela situationen allt för svår så finns det medicin med brett verksamt område som man kan ta till. Dessa är inte så bara att använda heller så försök att se över situationen ytterligare för mer information.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Hej!
Jag har dem i bräckvatten,54L, har bara molly's, 3 + yngel, Ph strax under 8, kh 7, vet att det måste höjas, det ska fixas.
Kan tillägga att 2 yngel har dött den sista veckan. Det börjar med att de blir jättesmala och så slutar de äta vilket gör att de till slut dör. Dom är ganska många så jag tänkte först att det var de svaga som dog. Men jag tror inte det. det har dött ca 4 stycken på det sättet nu. Så jag tror inte att det är bara stress. Dock så vet jag att de får sjukdomar och parasiter enklare om vattnet är dåligt för dem. Så jag ska höja kh, men kommer det räcka om det är parasiter? Jag har tyvärr inte nitrit och ammonium värdena just nu. Dock har jag gjort delvattenbyte några dagar sen så tror inte det är ammonium iaf.
Avföringen hänger fortfarande kvar. :/
//Diana
Har dessa fiskar en sjukdom nu, så hjälper det inte att höja kh. Då behöver de medicinsk behandling. Anser du däremot att vattenkvaliten kan förbättras så bör detta göras i förebyggande syfte efter eventuell behandling.
Visst är det vanligt att några yngel stryker med men man ska alltid gå på sin egen känsla. Känner du att något är fel och att dessa två inte bara var svaga, så är det säkerligen någonting fel.
Mina tankar kring detta är likadana, det är inte stress eller tillfällighet, någon sjukdom är det. Det baserar jag på att 4 fiskar dött inom kort tid, alla på samma vis samt mollyns vita avföring. Om jag var du hade jag satt in en behandling med ett bredd verksamt område som t.ex medimoor.
Detta har du kanske redan kunskap om men jag påpekar det ändå i fall att. En del mediciner slår ut den bakteriekultur som byggts upp och efter behandling bör man då vara vaksam på eventuell nitrit eller liknande som kan förekomma vid nystart. Jag vet inte om så är fallet med denna medicin. Det kan även vara bra att efter behandling filtrera bort medicin som lämnat kvar.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#4 ditt KH är utmärkt och det behövs inte höjas. det jag beträffar när det gäller vattenkvaliten i ditt akvarium är att den är bra, det som skulle göra den värre är att ändra den. när det beträffar mollyn råder jag dig att avliva fisken, således du inte har ett karantänsakvarium.