Hålla isär guppys?
Jag fick för ca 2,5 vecka sedan mina första yngel. Skitroligt rent ut sagt 😃. Först var det bara 4 som jag fann och snabbt räddade över i annat kar. Tyckte det var lite få yngel och trodde de andra blivit uppkäkade. Men det verkar som att min hona inte fött alla samtidigt utan gått och fött lite då och då, för 1 vecka efter vi funnit de första 4 ynglen fann vi ytterligare 1, som var mindre än de första. Verkade ganska nyss född. Och ytterligare 1 vecka senare har vi funnit ytterligare 4 st, som är mindre igen, så nu är de totalt 9 st. Honan ser nu ännu tjockare ut än tidigare 🤔 Fattar mig inte riktigt på detta. Jag har ytterligare 2 andra honor men de är inte tjocka. Och nu börjar jag fundera lite på hur jag ska lösa detta om det nu blir ännu många fler yngel. Jag hade dessutom bara 1 hane kvar sedan några veckor, vilket ju med tanke på situationen kändes lite lugnande. Men nu har det visat sig att ett yngel som jag fick med från affären för några månader sedan som sedan växt till sig, har visat sig vara hane. Vi trodde bra länge att det var en hona. Så nu senast idag såg jag hur han hängde efter just denna hona. (Varför just denna tjocka gravida hona….finns ju två andra honor som ännu inte fått några yngel 🤔). Så med 2 hanar blir det ju ytterligare lite stressigare med tanke på vilken mängd yngel som skulle kunna bli. OJ…det blir visst lite långt och rörigt detta. Undrar bara hur ni andra gjort. Har ni skilt åt hanar och honor eller har ni bara en sort, eller låter ni dom para sig bäst de vill…hur gör ni isådant fall med alla yngel?
Guppyhonor är ofta dräktiga efter att de har ynglat och det beror på att de kan lagra hanens sperma, så en hona är väldigt sällan inte dräktig med andra ord. Det händer också att honorna ynglar av sig då och då tills det är dags igen.
Hur vida du ska göra beror på hur du vill ha det. En hona i skick kan föda varje månad mellan 8-80 yngel. Beroende på hur akvariet ser ut får du antal överlevare utefter det. Jag hade ett 60L, 1 hona, 1 hane, få växter och även andra fiskar = 11 överlevare.
Om du inte vill och inte har möjlighet att ha fler fiskar, ska du absolut separera på könen och även ynglen med så fort du kan anta könen. Annars kan du låta de gå ihop om du vill behålla eller sälja vidare. Det jag dock aldrig brukar rekommendera är att sätta fiskarna ensamma. De lever i grupp och kräver det för att må bra.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
Jag har guppys/endlers i ett 110-liters och alla lever tillsammans - hanar, honor och yngel. Det är upp till dig tycker jag och beror även på hur stort akvarium du har samt hur lätt det är att bli av med sina yngel. Om man bor i en jätteliten stad kanske det är svårt att hitta nya ägare till alla sina yngel. Vissa typer av Guppy är mer eftertraktade och lättare att hitta hem till medans det är tvärtom med vissa.
Du får ta dig en funderare :) Varför hanen är på den dräktiga honan är för att han vill vara den första hanen att para sig med henne efter hon fött.
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
#2 Här håller jag med! 🙂 Nu har vi i och för sig en burk på 375L där ingen springer på ingen, men här lever alla Guppys tillsammans med även våra andra fiskar och det tycker jag även är det bästa. Individerna lär sig av varandra, tar glädje av varandra och lever ett samspelt liv i grupp. I mitt 60L kar var det något trångt, men även då verkade ingen känna att de skulle äta upp varandra.
Jag tror på naturens lagar. De yngel som inte överlever är förmodligen de svagaste (sjuk, missbildning, utvecklas felaktigt). Yngel som verkar svaga men överlever är förmodligen de mest anpassningsbara överlevarna och så finns det de fullt friska och starka som överlever oavsett förutsättningar (inom sin dos måttlighet). Yngel som inte överlever hade förmodligen inte levt lika värdigt med sjukdomar eller missbildning, och det tror jag inte för att verka vara helt empatilös. Det är naturen och livets kretslopp fungerar så.
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
jag har mina guppys med en scalare=) och alla yngel lever-.-'
#4 Oj, fantastiskt att ynglen klarat sig. Scalarer brukar ju vara baddare på att jaga smått annars
skalaren (som den kallas) har för liten mun för bäbisarna xD
#6 Skratt - ja då är det ju inte så lätt för honom. Desto bättre för ynglen dock