Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2391 ggr
[Tinitusan]
0

flämtande fiskar

så jag har ju haft problem med flämtande fiskar till o från i mitt 375 o jag är väl ganska säker på att det beror på syrebrist eftersom problemet minskar i ett par dagar efter vattenbyte, har ju en rejäl pump, eheim 2075, dock har utblåset suttit under ytan för att minimera ljudnivån, har även innan haft en luftpump på lägsta nivån som då gett få, väldigt minimala bubblor till storleken, dock har jag stängt av denna sista tiden då jag upplever att pumpen låter väldigt mkt.

jag har nu gjort följande åtgärde, vinklat utblåset på pumpen uppåt så ytan krusar utan att skapa allt för högt porlande, satt i en liten pump som har extra syretillförsel i motsatt hörna o funderar på om jag tex kunde sätta luftpumpen på timer under natten o mitt på dagen tex när man inte sitter o tittar på tv.

finns det ngt annat tips jag kan ta till som jag inte tänkt på, inte hittat när jag googlat?

ska tillägga att alla värden är stabila vad gäller nitrit(0) o pH(ca7,5), har dock inte ngt kH test. men jag tror inte det har med vattenvärdena att göra.

Sarah E
0

Du kan ju plantera mera växter också. De producerar ju en del syre också.

[Tinitusan]
0

Ja fast jag har fullt med växter!! Inte helt säker på vart jag ska få rum med fler haha

MagArne
1

Växterna gör inga underverk utan rejäl vattencirkulation som krusar ytan är mångdubbelt mer effektivt.

Kolla nitrit samt ammoniak (om du har pH över 7) i ditt akvarium.

Men avvakta och se om dina nuvarande ändringar hjälper

[Tinitusan]
0

Nitrit har jag kollat o det är noll, pHt är stabilt men ammoniak har jag inte kollat, finns det speciella test för det?

Ellenor123
1

Det finns :) Har ett själv från JBL, dropptest.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Sarah E
0

#3 Men i low-tech-kar där man inte har någon ytcirkulation ska ju växterna syresätta vattnet, eller varifrån kommer annars syret i de karen. Eller har jag fattat fel där? Har själv två walstad men valde att ha pump för jag tycker det ser onaturligt ut med stillastående vatten.

MagArne
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Vattnet syresätts vid vattenytan. Är fotosyntesen riktigt hög kan man se små luftbubblor från växter men luftbubblornas kontaktyta är ju inte i närheten av kontaktytan av själva vattenytan på akvariet.

Om belastningen av fisk är tillräckligt låg behövs ingen pump men om de flämtar vid ytan så tror ju inte jag att mer växter löser problemet.

Sarah E
0

Nej du har ju rätt. (Lite ot kanske, men blir syresättningen bättre om man inte har täcklock? Visserligen är ju inga lock helt tättslutande men i alla fall…)

MagArne
0

#8 Det där är en intressant fråga som jag också har funderat lite på. Ganska minimalt tror jag.

[Tinitusan]
0

jag kan inflika att ändrad vinkel på stora pumpen o den lilla extra i andra hörnan har gjort susen, ine en flämtnin kan jag se nu när jag kommit hem =))

Sarah E
0

#10 skönt Tinitusan! Nu slipper du oroa dig :) #9 jo det var nog vad jag kom fram till också :)

[Tinitusan]
0

ja det var skönt att se, o skönt att jag rett ut vad det är, har ju tänkt att de är sjuka etc några gånger, får nog bli ett lite större innerfilter i ena hörnan sen så kommer de garanterat inte hända igen =))