Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 771 ggr
Fridhem
0

Otocinclus

Nu ska jag mer eller mindre börja om på nytt efter bukvattensot i karet. Jag har tre vuxna Platyhonor och några yngel, en Ancistrus som ska flytta och sandsnäckor i 54 lit. Mina Platy har blivit väldigt skygga och gömmer sig mest så det ser väldigt tomt ut.

Är ottosar ett bra val att inhandla och hur många ska jag ha och vilken sort och hur aktiva är dom? Någon som kan ge mej ett råd?

LajvKrattan
0

Ottosar är väldigt känsliga och dör ofta av skador de fått när de fångats in. Om du ska köpa några bör du se till att de har varit i butiken i minst en vecka; då brukar de svagaste ha dött.😕
     De här på akvariefisk i fokus som har ottosar tycker att de är väldigt aktiva. De är stimfiskar och vill vara minst 6 stycken.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

Lilolizeit
0

Ottosar är stimfiskar och vill iaf vara 6stycken vilket jag tycker fungerar bra i ett 54 liters, det hade jag. Dom är aktiva och flitiga algätare. 

Som Lajvkrattan säger kan de vara känsliga. Kolla efter ottosar som har lite mage, kan vara svårt att få väldigt smala ottosar att äta ordentligt. Och endast alger räcker inte. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fridhem
0

Hmm är dom känsliga, kanske jag inte klarar då. Finns det något bättre alternativ?

Lilolizeit
0

Jag har ingen egen erfarenhet av att de ska vara väldigt känsliga, men det är vad man hör. 

Bara karet har stabila värden, regelbundna vatten byten och du fyller på med fiskar i lugnt tempo så tror jag inte att det ska vara några problem för dig. :) 

Annars i ett så litet akvarium så skulle snäckor eller räkor passa.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fridhem
0

Det finns ju många olika sorters ottosar, är det någon som är tåligare eller är alla lika?