Sjuk danio
Hej! Jag noterade för ett par dagar sedan att en av mina små danior ser ut att ha blivit tuggad på, bokstavligt talat!
ingen annan fisk har liknande sår, och aldrig heller har jag sett någon bete sig elakt så jag undrar om detta inte bara kan vara en sjukdom? Notera den röda fläcken på bröstkorgen också.
Hen är väldigt pigg och beter sig friskt i övrigt. Har någon några ideer om vad detta kan vara och vad jag bör göra?
Oj! Har ingen aning vad du sa göra.. äter den? om den är precis som vanligt skulle jag avvakta och hålla lite extra koll på den.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
den äter! svårt att kolla exakt hur mycket den får i sig dock eftersom jag har 11 andra och det är en jävla cirkus när de är matdags
Jo det känner jag igen :P Så länge den beter sej normalt skulle jag inte göra nått åt den
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Har du några andra fiskar i karet? Kanske någon tagit sig en mumsbit?
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
jag har Odessabarber men de har aldrig sett år daniostimmet ens.
Det här såg verkligen inte bra ut. Jag ska vara ärlig, jag tror inte att den här fisken kommer överleva med dessa stora skador. En del funktioner som t.ex att ha normal avföring kan vara allt för skadade. Det är också risk för andra angrepp av detta öppna sår.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
jag har inte mycket hopp om kraken, även om den har fått i sig mat så har den säkert inte lyckats omsätta denna.
Den här fisken har för stora skador för att kunna överleva.
Har du verkligen inga mer fiskar än odessabarb o Pärldanio/blå danio i ditt akvarium?.
Är den nyinköpt? Det ser ut som en större tugga på din fisk.
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Att få ett sådant köttstycke bortrivet kan omöjligt vara annat än plågsamt även om den till synes verkar må bra. Jag vet inte om det finns någon parasit eller liknande som skulle kunna äta ifrån en fisk på detta vis men i så fall hade det varit en långsammare process och du hade märkt det tidigare. Samt att det måste ha varit ännu plågsammare. Plågsamt kommer det också blir för fisken när dessa inre funktioner behöver användas men inte fungerar. Det bästa är att denna stackarns lidande blir kort, anser jag.
Fiskar kan ju inte säga hur de känner så de kan verka normala. när jag kollar på ögonen ser det ut som att den har ont, vet inte varför. Det ser ut att göra vääldigt ont.
Tror du itne att man kan ha honom i ett karantän kar så att man kan se hur mycket han äter, och försäkra att han inte blir mer skadad?
Jag tror int e det läker men man kan hoppas..
Att separera en stimfisk tror jag blir mer stress samt.
Ja, det är synd :/
Äter simmar och poopar den så låt den vara och se om den klarar sig. Jag har sett fiskar med värre skador överleva.
När jag var liten var jag och syrran och fiskade abborre till våra katter i en sjö som låg vid ett kärr. Jag fick upp en abborre med halva huvet bort bitet av vad jag gissar var en gädda. Munnen var hel men en gälen och ena ögat var helt borta en del av bröstkorgen var illa sargad med. Jag tänkte göra lidandet kort så jag la ner spöet och gick för att hämta en sten. När jag kom tillbaka och skulle lägga till fisken så sprattlade den lös och ner i en vattenpöl. Jag och syrran letade i 20 min utan att kunna hitta igen den och gav upp. 2 år senare var vi vid samma sjö och höll på göra iordning metspöna för att fiska och la ner ett av spöna på marken medan jag fixade den andra. Kroken med masken hade glidit ner i samma pöl som vi tappat fisken 2 år tidigare och vem tror ni nappade igen? Samma fisk, samma skada (läkt) och lite större 😃
Men tycker du den ser ut att lida ta bort den.
#13 Det var nog en av dom coolaste fiske historierna jag hört! 🙂
Ja den är ganska svårt att tro är sann. Tur jag hade syrran med mig som vittne 😉
Oj stackare! Hur den klara sig kan man verkligen undra. :O
Jag hade lillfisken ensam och saltbadade den för att såret skulle läka bättre. Han är fortfarande oförskämt pigg och eftersom jag uteslutit sjukdom nu och är rätt säker på att det är synodontis nigrita som tagit en tugga, så fick han flytta tillbaka till sina polare idag.
Han stimmar, och jag ser att han försöker äta men vet verkligen inte om han får något i sig. Jag väntar och ser…
Stackaren. Det ser så hemskt ut :(