Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 8397 ggr
Julip
0

Håller golvet? Hur veta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aldrig haft akvarium förut. För en månad sen inhandlade jag ett begagnat 260L med 11 st lecablock som bänk. Blocken VÄGER och rampen som är tillbyggt av förra ägaren väger också en del.

Så tillsammans med vatten, sand, inredning och bänken gjord av lecablock.. väger det ju rejält..?

Jag bor i villa. Byggt -97. Akvariet står på övervåningen. Trägolv.

Hur vet man att det inte sviktar/brakar igenom när man häller i sanden och fyller upp akvariet med vatten?

Förra ägaren bodde i lägenhet och det golvet är ju armerad betong vad jag vet - håller för allt. 

Har jag tagit mig vatten över huvudet med ett så tungt akvarium och bänk? Vad bör jag göra? Ska jag sälja vidare och köpa ett mindre akvarium eller funkar detta verkligen?

Är supernojjig och har funderat att sälja den vidare flera gånger då jag inte står ut med tanken på att golvet inte kommer att hålla. Vet ju inte vad som håller eller ej eftersom jag är nybörjare med detta. Valde så stort som första akvarium eftersom jag vill ha slöjstjärtar och dom kräver ju den storleken. 

Tips, hjälp, stöd, vad som helst är välkommet..

Bild..

Vovisch nr2
3

Jag tror absolut att golvet håller! Skulle bli väldigt förvånad om det skulle börja svikta eller liknande då det finns "folk" som vågar ha ett akvarium som är på +300 liter på högsta våning med parkettgolv. :)

-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-

tankgirl
1

Finns det ingen fastighetsägare eller liknande du kan fråga? Om det inte finns skulle jag fråga ett byggproffs om dens åsikt och ta fram ritningar kanske också och kolla.

[Tinitusan]
7

tja du kan ju bjuda in 5 stora karlar o be dem gå upp övervåningen samtidigt o hoppa lite ;)

jag hade samma tankar ang mina kar men när jag tänkte efter hur vissa människor har fest o 30 pers vistas i samma rum utan problem så la jag ner dem oroande tankarna =)

{_AquA_}
1

Varför har du lagt blocken så? Du kan lägga de i tre rader med 2-3 lecablock per rad … du tjänar MYCKET på att ta bort 5 stycken :)
+ du kan sedan klä in lecablocken och ha förvaring där emellan så som mitt

Glöm ej att följa min tråd på NCS (Nordiska Ciklidsällskapet):

http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?68828-Mitt-720-liters-projekt-med-Sydamerika-som-fokus

Linnea
0

Du kan ju annars skaffa en möbel till det som inte väger så mycket men glöm inte att möbeln måste palla akvariet.

Skynda långsamt så går det fortare.

Julip
2

Tack alla. #4 För att den förra ägaren hade det så :) bänken blir ju väldigt mycket lägre med bara två block (den är liksom 54cm hög nu, med bara två block skulle den bli 38cm) sen låter din beskrivning mer ostabilt tycker jag.. :/

Julip
0

112 kg väger bänken med lecablocken. Oerhört tungt med andra ord :/ I dagsläget lutar det åt att sälja allt. Ifall någon skulle vara intresserad så pma mig här. Jag bor i Sthlm. Kommer att lägga upp annons här inom kort.

[Tinitusan]
1

men du menar att du inte tror att golvet klarar tex 8 pers i ditt sovrum?

tankgirl
2

En säng med en stor karl väger ju mer…

Jag tror det håller! 400 kg kanske jag skulle börja fundera. Men 110, inte helt ovanlig vikt på en människa. Ergo, det håller! 👍

[Tinitusan]
2

fast nu pratar hon ju om att bara bänken väger 110kilo, sen kommer akvariet på 220kg o inredning etc, men vilket fall som helst, det håller!!

våra hus är inte byggda så klent att de inte klarar huset fullt med folk, vissa människor har ju 20-30 pers på besök vid kalas etc, det är ju flera ton vi pratar om då o jag har då ALDRIG hört om ett hus som rasat pga av det =))

tankgirl
0

Aha… jag läste slarvigt.

Iallafall, jag skulle fråga nån bygg-gubbe/gumma bara för att sluta nojja. Eller flytta ner den till nedervåningen om det gick…

kallepudas
2

Är ju reglar under golvet som bär tyngden…..visserligen kan det ju hända någon olycka om man lyckas placera bänk-karet så att det inte är några reglar under då blir ju golvet plötsligt väldigt svagt om du förstår vad jag menar….det håller ju för personer som går på det men en konstant belastning & om man då lyckats med konststycket att placera karet så att det inte är reglar just under så vore jag nog lite nervös även om 260L inte är så stort.

Draken
2

Jag har ett 720 liters akvarium fylld med vatten, sand stenar,rötter mm på min övervåning, och det fungerar jättebra :) Bor i en större lgh. som byggdes 92.

På samma övervåning (vardagsrummet med parkettgolv) står även 375án i full gång, inga stenar i den med både vatten fiskar sand och rötter 😃

Så nog tror jag golvet håller, men är du osäker, så prata med en evt. bygherre eller liknande som kan ge dig besked om hur mycket golvet håller för :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Julip
0

Funderar på att ta bort de 3 blocken i mitten. De väger 24kg tillsammans så 112 - 24 = 88kg kommer lecablocken tillsammans att väga istället. Kan det vara något? Blir en höjd på 38cm istället för 54 cm då.

Sleggyman
4

Enklaste sättet är att köpa ett vattenpass och sen sakta fylla karet och se om det börjar slå snett i så fall sviktar golvet av tyngden. Även om du frågar en byggherre så är det bara en gissning lek då han omöjligt kan veta hur de byggde eller om de slarvade, om han inte var med och byggde förstås :)

Draken
0

Mycket bra ide sleggyman, tänkte inte på den möjligheten 👍

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Sleggyman
0

Inga problem :) Jag har gjort samma sak för att kolla mitt vardagsrums golv.

Julip
0

#15 Hur menar du..? Jag har använt två olika slags vattenpass (två olika längder) när jag byggde ihop lecablocken. Svårt att få det 100% rakt men det såg okej ut. Någon som har något att svara på #14? :)

Sleggyman
0

Du fyller sakta på karet med vatten och kollar med vattenpass om karet rör sig åt något håll. Gör det så pallar inte golvet med tyngden och börjar sätta sig = sjunka. Har man tur så sätter sig golvet bara nån mm då är det ingen fara men börjar det bli 0.5cm då bör man tänka sig för.

Julip
0

#19 Menar du om vattnet i karet lutar åt något håll?

Sleggyman
1

#20 Exakt :) står det plant tomt och du fyller på det och det börjar luta åt något håll så sjunker golvet = det inte orkar med tyngden.

MagArne
0

Du kan ju även fylla upp 15cm och hoppa lite framför akvariet. Svajar hela akvariet så är golvet i klenaste laget.

Men jag har väldigt svårt att tro att det skulle vara några problem med så stor kontaktyta mot golvet som alla dina lecablock har.