Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 2519 ggr
mokaloka
0

Tigerbarb i skål

Kan man ha en ensam tigerbarg i en guldfiskskål?

farido13
0

nej för litet för tigerbarben och att tiger barb är ett stimfisk

mokaloka
0

lite märkligt, för alla andra tigerbarber dog, och han verkar inte bry sig alls. jag höll rent i akvariet, tog vattnet upp till djurbutiken och testade för nitrat, köpte växter och allt möjligt, dom hade ingen aning om vad som var fel. jag hade även black mollys som också dog, men denne ensamme Tigerbarb har överlevt allt med nästan ett år och har det rätt bra verkar det som.

mimåne
11

"Bara för att man möts av ett leende behöver personen i fråga inte vara lycklig"

Och även om denna Tigerbarb verkar ha det bra så betyder det inte att den inte förtjänar det den är värd. D.v.s en större och mer naturlig livsmiljö och med andra av samma art.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mokaloka
0

tyvärr verkar ju just den här barben döda andra fiskar, det är den enda förklaringen

Ellenor123
4

Hade/har du en pump? Testade du för nitrat eller nitrit? Vet att du skrev nitrat men tänkte att du skrivit fel eftersom det är nitrit man vill testa framförallt. Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Gör du något annat när du gör rent? Hur många liter är skålen? Tigerbarber är stimfiskar och vill bo i minst 120 liter!!!! 

Att fisken "inte verkar bry sig alls" är inte så konstigt eftersom det är svårt för fiskar att visa känslor.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

mokaloka
0

nitrit var det väl då förmodar jag, jag blandade i hop.

problemet är ju att jag vill göra mig av med akvariet, sämsta hobbyn, men jag tänke ingalunda döda en levande fisk. men det kanske blir svårt att ge bort ett akvarium med en bonusfisk.

[Tinitusan]
0

tror inte du har svårigheter att bli av med den om du samtisigt skänker akvariumet, annars kan du säkert skänka den till en lokal affär!

mokaloka
0

synd, jag gillar den lille gynnaren. pigg liten krabat. men om detta är enda utvägen så får det väl bli så.

hoppas dom som tar akvariet inte ringer och klagar sen bara, för denne barb dödat alla andra fiskar.

Ellenor123
6

Tror inte han kommer döda någon när han bor i ett artanpassat akvarium på minst 120 liter istället för en trång skål.

mokaloka
0

han bor ju inte i en skål nu! han bor ju i just ett 120 liters akvarium. själv!

det skär i mitt hjärta.

[Tinitusan]
0

va? men du sa ju precis att du vill göra av med ditt akvarium? o jag tivivlar oxå på att det är din ensamt överlevande barb som tagit död på de andra, men kanske ska du först bestämma dig vad du vill?

Ellenor123
1

Varför frågar du då om han kan bo i en skål? För att du hade tänkt sätta honom där i istället?

mokaloka
0

ja, men det var ju bra jag kollade här först. nu har jag istället ordnat så han får flytta till ett akvarium på en förskola där det bor andra barber.

perfekt!

Spöket
12

Mata inte trollet ;)

Multi vad?

mimåne
0

#13 👍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Sleggyman
1

Tigerbarber är lite dum i huven då de har ett beteende att ju färre de är ju mer aggressiva blir de mot varann. Jag köpte först 12st till mitt 200L kar då var allt frid och fröjd. Efter ett par veckor så dog 4st ( vet ej varför ) då helt plötsligt blev de helt galna och började slåss konstant. Då fick jag tipset av en bekant att köpa 5st till, Sagt och gjort efter ett inköp på 5st till så var allt lungt igen…..

Världens sämsta instinkt 😃

Tequilaboj
0

bra fråga, 10 poäng!

Finns inga dumma frågor, bara dumma svar!

mokaloka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är han nu. trivs mycket bra på förskolan.

[Budgies]
0

Hur mång liter? Och barnen kan väl inte välta, eller  knacka på karet va?

mokaloka
2

det är 20000 liter, fastgjutet i cement och omgärdat med taggtråd, så det är lugnt.

Anon
3

#20 Förlåt, men vad omoget skrivet av dig. Det är väl uppenbart att hon bara försöker vara snäll och bry sig om fisken? Varför ska det kritiseras och drivas med?

[Budgies]
0

#20 Kan du svara på frågan allvarligt? Det skulle uppskattas, jag bryr mig  om fisken som #21 säger.

[Budgies]
0

Putt

axa
0

#20 Är bara rädd att vi ska kritisera att karet är för litet, om h*n inte svarar (som jag förstår det). Bara omoget och vanvård av fisk, om h*n nu inte har rätt volym på karet och har fler barber och större än 150l. Vilken jag inte tror h*n har. Såklart barnen kan välta och knacka på rutan, barn kan förstöra allt som kommer i deras väg :p

[Budgies]
0

Stackars fiskar :( Jag tror det är ca 30l. Ser ut så.. Men ville bara försäkra. Men TS du behöver inte vara rädd. Nästa gång får du iaf tänka på deras bästa, ifall du klarar av det.