hjälp!!
Jag är ganska ny på det här med akvarium, inte haft ett sen jag var kanske 6-7? I alla fall, jag köpte ett akvarium för ungefär 6 veckor sen, hade i vatten och lät det stå (med pump och levande växter) i 3 dagar innan jag köpte 3 White cloud mountain minnows (vet inte det svenska namnet på dom). Dom verkade trivas ganska bra, åt bra och var livliga. Sen märkte jag att det verkade som att dom fastnade i pumpen men insåg sen att det är så att dom simmar dit och stannar där själva! Men för att vara säker gick jag till djuraffären och frågade om detta och berättade att dom mår bra annars. Hon sa att det kan bero på mobbning? Och att köpa fler fiskar kan fixa det här? Så jag köpte två fiskat och två räkor för att hålla det rent. Nu då! Jag har inte sett räkorna över huvud taget sen jag köpte dom, det är som att dom bara helt försvunnit! Och nu imorse hittade jag denna fisk(på bilden) som varit livlig glad och ätit bra sen jag köpte den. Det är som en vit slemhinna runt om den i form av spröt? Vet ni vad det är? Vad har hänt med mina fiskar? :( Juste! I onsdags hade jag inte en enda snigel i akvariet men nu är det fullt av dom! Och mina plantor ser ut som att dom håller på att dö? :( hjälp!!!!
Jag skulle vilja se akvariet. Ta några bilder på det är du snäll. En fråga. Är nånting i akvariet som du har köpt av någon vän, kompis osv? Eller är allt precis nytt?
Utifrån bilden så tycker jag mig inte se något konstigt. Jag vet ärligt talat inte vad det kan vara och hör inte hört någon råka ut för samma sak som du. Hoppas någon kan hjälpa dig. Är det fler fiskar som har tendens till att få samma som din platy?
Jag hittade två tänkbara saker som fisken kan ha råkat ut för? Kan det månne vara det? Ludd, vit beläggning: Saprolegnia = svamp, Epistylis = parasit, Columnaris = bakterieangrepp (ofta ludd i mun eller rygg ned på sidorna) -------- Hudgrumling (Costia, Trichodina, Chilodonella): Hudgrumling kan orsakas av flera olika organismer, inklusive Costia, Trichodina och Chilodonella. Ett av de vanligaste symptomen är en tunn mjölkaktig grå hinna som bildas över fiskens kropp. Det är också vanligt att fiskarna stryker mot sträva ytor i akvariet och håller sina fenor hopfällda. Allvarligare infektioner kan leda till att blodsprängda och rodnande partier utvecklas över fiskens kropp. Flera olika mediciner mot vita pricksjukan har visat sig vara effektiva även mot organismer som orsakar hudgrumling. Det är vanligt att kombinera den medicinska behandlingen med några milliliter salt per 100 L vatten, men exakt hur mycket salt du bör använda beror givetvis på ditt specifika akvarium. Generellt sett bör man hålla vattentemperaturen över 26°C då man behandlar hudgrumling.
För att förhindra att växterna dör så hade nog jag tagit bort luddet som sitter längst ned på dem, planterat ned växterna i gruset och tillsatt någon sorts flytande växtgödning. Personalen i din djuraffär borde kunna hjälpa dig att hitta någon som du kan använda 🙂
Vad har du för belysning till akvariet?
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Då dom samlas vid pumpen, många ggr så letar dom efter syre..(om de ej är mobbade). Litet akvarium är lätt att få surt vatten i. dvs nitrit
det är giftigt o fiskarna kippar först o söker sig till pumpen , sedan dör dom.
gör ett vatten test på näärmaste djur affär (töm lite vatten från akvariumet i en väl sköljd burk eller flaska)
Sedan gör små vatten byten med Aqua safe i- ett medel med bra bakterier i.
Kolla pumpen/filtert och den lilla rotorn så de är rent-
Kardinalfiskarna ser ok ut. Platyn, vill ha varmare, ser ut som en fisk som legat död någon dag kanske? Hur litet är det "akvariumet"egentligen?
#6 Du blandar ihop Aqua safe med annan flaska och nitrit får du läsa lite om.
nej då det gör jag inte alls det , jag vet vad jag pratar om. kanske du kan vara lite mera vänlig i tonen mot kvinns
Om det är nitrit (som för övrigt inte har något med surhet att göra) så räcker det med att göra vattenbyten varje dag, ca 50%, tills dess att testen visar noll nitrit. Därefter göra vattenbyten, ca 20%, i ett par dagar till. Behövs inte tillsättas något medel.
Som en parantes så innehåller inte Aqua Safe någon bakterieflora, utan enbart kemikalier för att stabilisera bland annat klor och metaller som finns i kranvattnet. Däremot innehåller det ett medel som främjar bakterietillväxten av nyttiga bakterier.
Så som jag förstår det så flyttade fiskar in tre dagar efter uppstart. Och enligt bilden jag kan se så ser akvariet väldigt litet ut.
När man startar upp ett kar så kommer det vanligtvis en nitritspik efter ett par veckor, och ju mindre karet är desto svårare kan denna spik bli. Mindre kar = svårare att få balans.
Däremot ser den döda fisken ut att drabbats av något annat också. ELLER att den har legat i akvariet, död, någon dag.
// Sofia