Grön Argus
Hej
Har precis öppnat ett bräckt vattens kar på omkring 200L. Karet jag använde hade varit söt vattens kar. så jag rengjorde det, inköpte nytt grus, stenar etc. Lät det gå in 1 månad, med vattenbyte och salt tillsättning 1 gång i veckan.
Köpte mina första gröna Argusar för några dagar sedan, och två av dem verkar hela tiden vara bundisar, medans den 3e är för sig själv,
Men kan även samlas med de andra,,,i bland.
I går så såg jag den lilla ensamma Argusen darra, eller det såg ut som skakning sidledes, och bakom stenröset med lava stenar.
Idag så låg han/hon tryckt mot en av lava stenarna ….jag rörde vid den, o vips så var hon ute i karet igen…och nu simmar som ingenting har hänt.
Varför gör han/hon så?
hur ser man kön på dessa?
Tack på förhand
Men - vilka charmtroll! Jättehärliga
Jag vet ingenting om denna art av fisk men blev fascinerad av valet av fisk! Jag har bara en tanke som jag ställer dig, kan det vara så att det är 'lek' på gång? Att fisken 'darrar' kan ju vara så att den försöker finna plats att lägga rom? Om det nu är så att denna art gör det. Nu är det vilda vilda gissningar eftersom jag inte har en aning om arten i sig men kan läsa på men misstänker att du redan har gjort det?
Oj, har läst lite om arten och det är verkligen ingen lätt fisk att ha att göra med. =)
Ha ha nej just därför,,,jag tycker om att anta utmaningar. Men tror jag har gjort det bästa av bräck vattnet , så att det är bra.
Men dom är ju så vackra, och det blir röda och spjut argusar också sedan. Ja jag har funderat på om de är parnings lek..för då denna fiska sätter i gång, ser de ut som en hulahula docka typ, som dansar…
jag har lite info om denna fisk men inte mycket, då jag inte finner så mycket om just bräckt vattebns fiskar.
Men vist är dom vackra, har gjort i ordning deras "hem" så fint, dvs akvariumet. ska försöka ladda upp. Tacksam för all info om dessa, för tom de som sålde dom och som är kunniga annars, kunde ej svara vad de är för kön på Argusarna. Men vi får se nu,,kanske lägger dom ägg . vet inte..
Ojjj, fint akvarium!!
Hmm blir inte dessa runt 35 cm? Är inte 200 l lite litet? :/
Jens- ja vist blev det fint, tack
Anon- Allt är relativt , eller hur, och vet man om att dessa fiskar bli stora, då har man en plan…som jag har.
Så de är ingen fara då dessa vuxit ut detta så får dom större…så sluta oroa dig, men tack för omtanken
Anon bryr sig och det är trevligt för det gör vi ju alla som är akvarister. Man vill fiskarna väl och det är därför frågan kom upp och jag tänkte inte ställa frågan eftersom när jag läste om den hur stor den kan bli så kände jag att du verkligen var medveten om det. De ställer verkligen höga krav på akvaristen och det är kul att se hur det utvecklar sig. Är de dyra? Vad får man betala för dem?
Nej inte så dom kostar 110 kr / st.
Ja jag har redan pratat och tagit mått, men än så länge klarar dom sig o blir dom förstora ändå…då finns alternativ.
Är van med så mkt pekpinnar , så därav så poängterar jag att jag vet.
Har ett på 240 Liter sötvatten o detta på 200 Liter o sedan ett mindre på 120 Liter.
Men som sagt jag anpassar karen efter fisken…och sedan finns alltid alternativ . Men kul är det. Har lagt upp ett album på mitt projekt,,,som jag hållt på med i 6 veckor nu för att få rätt KH, PH och salthalt…o verkligen se att fiskarna mår bra…..ja förutom hula hula dansen…ler.
Men vet på Bromma Zoo är dom billigare än då.
o jag lovar jag avskyr för litet kryp in själv, så de finns inte en enda risk att mina fiskar ska få bo för trång då de vuxit till sig..säkert. Tack igen
Ja, det var inte så farligt pris alls. Hoppas det går bra för firren du var orolig för. Kommer följa denna tråd =)
Tack, ja han/hon är helt normal nu….kommer fram direkt o trycker sig mot rutan då jag kommer in till köket o akvariumet…..ska höra med Akvarielagret i Bromma….Tack för att du svarade. Detta projekt betyder oerhört mycket för mig och jag har verkligen sett till att allt ska vara bra för de "små" liven innan de flyttade in….Tänk då när jag skaffar Mån fisk o silverhaj skratt…. En hyllning till min lilla pappa.

Riktiga snyggingar, det där! En riktig morot att skaffa sig mer erfarenhet av akvaristik (för en nybörjare som jag själv) för att senare kanske våga sig på ett liknande projekt. Fint har de fått det också! Blir det hulahula kanske man kan få se en video? 😛
skratt , ja jag tänkte filma, men då jag verkligen har lagt ner så mycket energi och vilja att få i gång detta med bräckt vatten , så blev jag orolig över den lilla. Men i dag så är alla 3 framme, trycker nosen mot rutan då jag kommer och väntar på frukost. Dom är något kräsna..eller så har jag inte hittat rätt foder som dom gillar………förutom vita mygglarver det äter dom. Ja jag hade akvarium med min pappa som barn, och sedan för ca 4 år sedan så blev det ett litet akvarium….som utvecklades till större ganska snabbt. Det är roligt…så krångligt är det inte med bräckt…..säg till då du vågar, jag hjälper dig gärna om du har frågor mm.Lovar att filma hulahula dansen om de blir så flera gånger.😃
Va bra att det inte var så allvarligt med fisken! Hoppas allt kommer flyta på … 😉
Tack, ja det kändes bra i alla fall….
Min lilla Argus mår fortfarande fint,,,,,och jag kollar till var dag. I går beslöt jag att köpa två stycken Argusar till, för att de kanske skulle bli bättre för den som simmar ensam ,,,,,,den som jag trodde var sjuk.
Åkte ner och inhandlade dom, kom hem och gjorde allt efter konstens alla regler med fiskarna…..och ja istället för 3 blev det nu 5 stycken och dom verkar gilla det…..alla simmar i hop,,,men dom är något kräsna på mat…..är det någon som känner igen det? Frys foder äter dom….har prövat olika flingfoder men de t verkar som om dom inte "ser" den maten,,,,kanske ni kan rekomendera något,,,,,,nästa gång blir det silver haj,,,,till slut min favvos Tetraodone Biacellatus,,,tror jag den heter,,,kulfisk sk 8an,