dammigt akvarium?
så jag o min väninna har liknande problem som vi inte riktigt förstår, vår akvarium blir liksom dammiga inut, svårt att förklara men det är bästa ordet vi kan komma på för beskriva det, det förekommer dock inte i alla våra kar, tex hade jag inte det problemet i mitt 110 innan jag dekorerade om.
det blir som ett brunt damm på växterna som man får bort om man skakar dem lite då flyter det runt i vattnet, jag hade som sagt inte det problemet i mitt 110 förrän jag dekorerade om o bytte till grus, använder i övrigt samma pump etc
min väninna har ett 720 med eheim 2075 o en cirkulationspump o aquel turbo 2000 tror jag den heter.
någon som har samma problem, alternativt kan tala om vad det är? jag har ju bara gjort så att jag köpt en liten mini slamsugare som jag använder när det ser illa ut, på de ställen det är värst men det är ju lite pill o hade gärna velat förstå varför det blir så!
Har du snäckor?
ja i 110 men inte i 375 o min väninna har inga snäckor, hon har malawis.
Har du bottenlevande fiskar? Vad har du för bottensubstrat? Jag hade det problemet när jag hade bökande fiskar i ett av mina kar med brunt poröst bottematerial(typ som soil). Var brunt på växterna ständigt eftersom fiskarna letade mat i på botten ofta och en typ dimma uppstod som sedan la sig på växterna.. fick flytta fiskarna till ett annat av mina kar och nu har jag aldrig haft det problemet igen!
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
Ser nu att din väninnas filter är för max 600 liters akvarium och det kan absolut ha med saken att göra. Vad har du för filter? Hårt packad filtervadd gör annars susen mot dimma i vattnet om du kan lägga det i någon av filtermediahållarna.
i mitt 110 har jag nu bara 2 Ancistrus o ett gäng äpplen, min väninna har 720 med malawi o Ancistrus o ett gäng andra men hon har ljus sand o jag har svart grus. vi har dock båda fluval substrat under men i mitt ligger det väl dolt under ett par cm av gruset.
i övrigt är mitt vatten klart, i mitt stora kar ser man det speciellt vid hornsäven, men det verkar inte vara ett prblem där på det sättet som det nu blivit i 110.
ska se om jag kan lägga upp en bild!
Då misstänker jag att det är ancistrusarna som är boven.
Fast de har ju gått i karet hela tiden, innan var det även 4 små i karet dessutom, här är en bild, inte så bra eftersom jag precis gjort rent karet vilket gjorde att jag funderade på det men det ger en lite bättre bild av vad jag menar. Men klart att var det nu kommer ifrån så kan det ju vara ancistrusarna som rör upp det så långt är jag med, men var kommer "dammet" ifrån från början?
Jag har typ samma problem som ni, ett "damm" som antingen ligger på växter alternativt flyter runt i vattnet. Jag har läst en del och vissa hävdar att det beror på att filtrets nedbrytning inte satt igång ordentligt/inte alls. Bottenbökare och Ancistrus rör runt det med förstås. Jag köpte en till "del" till min aquaball för att få mer filtermaterial till nedbrytningen. får se om det löser sig. Juste, mitt substrat är blästersand från Jula.
ok ok, så då skulle det i princip vara bakterier eller vad man ska säga? min väninna köpte till den där extra pumpen just av den anledningen oxå, o jag har beställt 2 st nya, tänkte byta ut i 110 o sätta i extra i 375, även om man kan tycka att eheim 2075 i det stora verkligen borde fixa grejen…
ja det enda vi kom fram till var att vi andvänt samma substrat men då är det ju inte det heller, men bakteriekultur har jag funderat på ser ut ungefär så fast ljust så det låter inte helt ologiskt!
#4 såg inte ditt inlägg förrän nu, vi ar båda eheims 2075, o ja hon har ju köpt till extra av just den anledningen, men jag bore ju inte behöva det kan man tycka, som jag precis sa, nya pumpar är på gång, får se hur det blir, nu när du säger det så bytade jag faktiskt innehållet i 110 pmpen från kol till biobollar runt samma veva som ag gjorde om o byte till grus, det kan det ju kanske bero på?!
jag sitter här o inser precis att jag i ungefär samma veva som jag bytte till gruset faktiskt bytte ut kolet i innerfiltret till biobollar, kan det vara anledningen?
kan det vara värt att kanske varva biobollarna med lite nytt kol o se om det blir bättre??
ja, prova! Biobollar tar ju inte upp partiklar i vattnet(skräp och "damm"). Är biobollar den enda filtermedian i ditt filter? När jag tänker på saken så var det faktiskt värst för mig när jag också bara hade biobollar.. det var under en period på typ 1 månad. Brunt överallt! Sedan bytte jag tillbaka till mitt stora filter med 4 "korgar" för media, där satte jag filtermatta och filtervadd i korgen längst ner.. Detta var samtidigt som de bökande fiskarna bytte kar och jag har som sagt inga problem med damm längre.
Ah du ser! Nej i 2075 är där ju matta bollar o ringar men man kan ju byta ut den ena med mekaniska ringar till matta o kol. Där jag bytte var i ett innefilter med matta/svamp som var fylld med kol o jag bytte till bollar, man kan ju blanda bollar o kol i den tänkte jag!