Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 784 ggr
MalinMalvina
0

Förtvivlad!

Ibland hatar jag mitt jobb (jobbar som städerska) just av den anledningen att jag får se djurhållning som inte är av denna värld, speciellt akvarium för fiskar är ju inget djur.. I mitt yrke så är en relation till kunder viktigt, det betyder att jag lyssnar på vad dom vill prata om och berättar även om mig själv. Flera av mina kunder vet att jag har ett flertal akvarium och att jag anser att det är en rolig samt avkopplande hobby. Igår när jag kom hem till en av mina kunder drog han in mig i sovrummet (är inte så farligt eller snuskigt som det låter! ;) ) för att visa hans nyinköpta "akvarium". En låda med lock på ca 5l.. typ yngelkar liknande.. I denna lilla låda utan pump eller värmare med en skrivbordslampa som belysning hade han ett tunt lager grus, en ynklig ranglig växt och 10 (!) Guppys!!! Förklarar för honom att detta inte är okej djurhållning och får svaret: "Djur? Det är ju bara fiskar. " Och att djuraffären som han köpt det i sa att det minsann var okej! Kan lägga till att det inte var våra lokala affärer, här är dom faktiskt bra och kunniga. Han har inte plats för större och han ville börja med nått litet och lätt. Jag förklarar att ju mindre desto svårare, större chans för dåliga vattenvärden m.m men han vägrar att lyssna. Jag kan inte vara hur hård som helst heller då det kan resultera i att kunden avslutar sin städning hos oss och det har vi som litet nystartat företag inte råd med.. Vad ska jag göra? :(

Draken
0

Oj vilket dilemma :( Jag förstår att du blir upprörd och ledsen, skulle jag också ha blivit.

Det är ju tyvärr inte så mycket du kan göra åt det, vägrar kunden lyssna så blir det ju fel 😢

Som jag ser det, vad du kan göra i dagsläget, är att prata med chefen och tala om hur det ligger till och säga att du helst inte vill gå dit och se eländet 😕

Nu vet ju inte jag vad du har för chef, om du ens kan ta upp en sån sak med honom/henne, men det är vad jag skulle försöka göra i varje fall .

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MalinMalvina
0

Han är kalas att ta upp problem med! Dock blir det snabbt ett annat problem, kunden vill inte att någon annan än jag ska komma dit. Då vill han inte ha städning.. Envisa gamla gubbar!

Draken
0

Ja, då blir det ju ett problem 😕 Då vet jag tyvärr inte vad du kan göra åt saken 😕

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MalinMalvina
0

Jag får tjata snällt antar jag, och hoppas han ändrar sig..

Draken
0

Du får använda lite omvänd psykologi, det kanske kan fungera 😉

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

MalinMalvina
0

Ska testa! :) Tack för stödet och att du ville läsa mitt långa inlägg :)

Draken
0

🙂 Lycka till 🙂

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

TccT
0

Väldigt svår sits för det går som sagt inte att köra med någon slags tillrättavisningsstil. Vet ju inte hur ofta ni är hos honom men enda som går är väl försöka hjälpa att hålla lite koll. Ge tips om kanske minska på maten, byta vatten eller annat. Men ni kan trots allt inte ta på er hur mycket som helst och har ändå försökt hjälpa till. Ni kanske kan fråga vilken affär han handlat? Kanske går att få den att tänka till och vara ärligare mot kunder.

MalinMalvina
0

Är där 1 gång i 1 månaden så det blir svårt att hålla koll tyvärr. . Nån affär i sthlm, handlade tydligen när han ändå var på genomresa.

Ankah
0

Usch, vilken jobbig situation! Jag antar att det enda är att vänligt påminna, utan att gå i konflikt, om att fiskarna behöver mer rum.

MagArne
0

Han kanske får upp intresset och köper sig ett större akvarium snart?
Det är nog inte så mycket man kan göra i dessa situationer om man inte vill göra sig osams. Enligt lagen är ju minsta tillåtna volym 40 liter oavsett fisksort.

Du får heja på och uppmuntra ett till lite större akvarieköp 🙂

Lejonhund
2

Tja… om inte annat lär han väl lära sig sin läxa när alla går och tokdör på en gång för att vattenkvalitén går åt helvete :/

TccT
0

Jaha, trodde det var eget företag men gör ingen nog ingen skillnad. Visa honom bilder på era akvarium nästa gång så kanske han lättare får upp ögonen/öronen?