aarrgghhh!
idag har inget gått min väg, har ju hittat lite inspiration till hörnakvariet sista veckan o när jag kom över 2 beg ytterfilter, 2215 o 2217 för en billig peng tänkte jag att nu ska jag nog få igång det!
besvikelse nr 1 idag blev när jbl sanden inte verkar finnas att få tag på mer, slut hos leveratören hos båda "mina" affärer, suck då får jag tänka om igen, men filterna ska jag ju hämta idag i alla fall!
när jag hämtat dem o satte mig o gå igenom allt, tänkte jag kopplar in dem båda i mitt 375 där jag ska ha malawi sen, då blir det bra blås o så kan jag ju koppla ur mitt nya 2075 o passa på att lämna tillbax den där biten som gick sönder när jag kopplade in den, två flugor i en smäll liksom, då den går på garantin men eftersom jag inte haft ngt annat filter har jag ju inte kunnat plocka ner det!
men då visar det sig att de begagnade filter bara har en koppling att stänga av på, det går alltså inte att plocka loss dem o göra rent utan att ta med hela delen som sitter i karet!!
nya sådana är 400 spänn o då är fyndet helt plösligt inget fynd längre…
som tur är gick tjejen med på att jag får ångra mig eftersom hon själv inte visste om att de inte var "kompletta" så tur i oturen, men nu är jag ju tillbax på ruta ett o jag känner mig en aningen överväldigad…
så nu behöver jag lite uppmuntran, kan ni inte tala om vad ni älskar mest med att vara akvarist, visa bilder o dela lite positiv energi med mig!
Oj ännu en till otursdag! Du hade ju nyss en vid uppstarten av ditt andra akvarium. Men tänk så bra det blev med det till slut trots allt. Det blir säkert minst lika bra med det här också ska du se :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
haha ja jag vet, dessutom tänkte jag att jag gör rent 2075 eftersom den inte pumpar lika bra längre o låter lite, o tror du inte den krånglade igen när jag skulle koppla in den? haha
när jag väl fått igång hörnan o ska "malawisäkra" det stora kommer jag nog koppla isär den pumpen o börja från början så den sen sitter ihop bra!
men berätta nu, vad är det bästa du vet med din hobby?
Tinitusan. Göra rent 2075 ? Är det inte den du nyligen köpte som ny och satte igång för inte alltför länge sen i det andra karet eller är jag helt snurrig? Otur kan man säga att du har men du är inte ensam. När jag startade mitt akvarium så har jag köpt 4 st innerfilter och alla har gått åt helvete. Ursäkta ordvalet men kostnaden för dessa fyra blev en slant må jag säga. Sedan köpte jag en begagnat ytterfilter av en kille via annons och blev lurad och där rök ytterligare 400 kronor och då gav jag upp och köpte mig en sprillans ny 2073 och sen dess har problemet blivit löst. Att jag frågar dig om att göra rent 2075 är att jag har haft pumpen igång sen november tror jag och har bara gjort rent den en gång men det var inte för att jag behövde det utan för att jag gjorde om miljön i karet och passade på att göra rent det. Jag är väldigt nöjd med mitt kar. Det är inte många fiskar men det är mycket växter och mycket stenar och jag hoppas det finns en harmoni i karet. Får skrapa bort lite alger på rutorna då och då men mer än så behöver jag inte göra. Kommer skaffa mig några Ancistrus (albino) som jag ska köpa utav en akvarist (Roxie) men annars ska jag ta det lugnt.
Det jag älskar med akvariehobbyn är att jag får vara kreativ och inreda och plantera fantastiska växer, att få ha intressanta djur som mår bra och som alltid får mig att le, att se till att mina djur får de bästa förutsättningar för ett bra och hälsosamt liv och att jag alltid får lära mig något nytt, då akvariehobbyn innehåller såå mycket, man blir aldrig fullärd. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
åh då kommer vi ha släktingar för jag ska oxå köpa några av roxie!
och jo samma filter, men det har haft perioder av högt ljud sista veckan o dessutom pumpar det inte alls så bra längre, det var ganska igen slammat, dock glömde jag ju skölja delar av gruset som var begagnat så det har nog dragit igenom en hel del skit, för att försvara mitt nya filter haha, men trots rengöringen tycker jag ändå inte det är samma drag i det så mistänker att det kanske är slangarna så jag tänkte att jag ger filtret en chans till sen när jag ändå gör om i karet, det har ju inte varit min turgrej precis =/
o ja det kommer inte bli ngt mer begagnat filter för mig, antingen kör jag på eheims innerfilter 2252 eller får jag vänta tills jag har råd med ännu ett nytt ytterfilter, mest att jag ju var så inställd nu på att få igång det o så blev det bara skit, men jag kommer igen, som tur är fungerar ju mina marigold toppen med de andra, mot alla odds, tur i oturen igen för mig ;)
lilo, ja det ger verkligen en kreativ kick, man kan ju göra om i det oändliga, även om man kanske bör ge de små liven lite andrum ibland hehe
men ja, det är underbart att sitta o titta på akvariena o se fiskarna växa, föröka sig, tjafsa o leva sina små liv, det är det jag så fallit för =))
#5 Konstigt att det slammar igen så häftigt men gjorde du inte rent gruset ordentligt innan du lade i det i karet? Att den låter är mig mycket främmande för min pump låter inte ett knyst och det gör mig lite orolig. Det kan låta dumt men kan du köra pumpen i ett 'rent' kar ett tag och se om det låter lika illa? För det kan ju vara fel på den?
alltså jag fick gruset i typ 10 påsar, gjorde rent vad jag trodde var alla men i min iver bara hälften tror jag, eftersom jag la i det i samma påsar efter jag sköljt det blev det rörigt, hade inte ngn annanstans att lägga det, så efter jag fyllt karet var det väldigt slammigt på botten, kommer du ihåg hur lång tid det tog innan dimman lagt sig från beredningsmedlet?
o nej den låter inte nu längre efter att jag gjort rent den så det måste ju varit att det var skitigt, vilket det var när jag sköljde det(i det gamla vattnet), tror inte själva pumpen är defekt, biten som gick av var nog bara ren jävla(ursäkta ordvalet) otur! sen att den ena kopplingen kommit lite aningen snett så den inte håller helt tätt är ännu mer otur haha.
ev kommer jag att byta gruset till sand senare då det ju innehåller substrat som jag förstått inte ska grävas i men det tar jag sen, en sak itaget =/
jag ska lägga upp en bild på utsuget så ska du få se att det är ganska slammigt oxå, därför jag menar att jag ska göra rent allt sen när jag gör om!
Ja herregud! Så har aldrig mitt rör sett ut! Då förstår jag att du har haft problem. Mitt rör är ju nästan som ny fortfarande. Man är alltid ivrig första gången man startar ett kar men man tar lärdom av det också efter som gärna inte 'startar' om på nytt i ett större kar. Förstår nu att du har en del att göra men bit ihop! Det kommer alltid något bra utav att starta om :)
haha ja nej det där gruset skulle jag haft bättre koll på, men som du säger man lär sig efterhand, o som sagt, tror inte pumpen i sig är defekt bara att den fått dra ett tungt lass så att plocka isär allt o skölja igenom slangarna etc o ev byta ut gruset mot sand är nog det jag kommer att göra när jag väl fått igång min hörna o succesivt flyttat över mina sällskapsfiskar.
i övrigt mår ju akvariet toppen, alla värden är bra o stabila o fiskarna ser ut att trivas trots den aningen omaka blandningen =)
Okej, det låter bra. Gäller bara att få det där lilla extra och sätta igång dårå ;)
alltså jag tror jag dööööööör! pumpen låt bra igår, men nu när jag vaknade så brummade själva pumpen högt, alltså inte som innan när det liksom varit själva cirkulationen av vattnet i pumpen som låtigt mkt på grund av smuts, utan själv motorn….
du som jag är går jag på o pillar innan morgonkaffet(!!) o gör rent även vid själva propellern etc o när jag sätter igång den så blir där ju givetvis som vanligt inget sug pga den där lilla för/(Q%¤(&) läckan i insuget SUCK!!!
så nu står jag här o har plockat upp både in o utsug o spolat rent o försöker få loss den där biten som jag vet är problemet men den sitter som berg, jag får för allt i världen inte loss den!!!!!
Om jag inte minns fel så sitter den under en lucka? Har inget minne av att det skulle vara svårt att öppna det?
Nja alltså det är röret där, översta delen av insuget som är problemet, den läcker aningen vilket gör vacuumet omöjligt om den sitter lite snett så den läcker, förmodligen har det kommit lite snett vilket ju så i sig för att den fastnat o inte går att få loss…
Aha, nu ser jag ;)
Ja, den kan ju sitta åt hårt. Ta papper och samtidigt vrid och då får du bättre fäste om 'muttern'.
alltså jag har färsökt med papper, handduk, tång, tänder men inget hjälper den sitter där den sitter, o vickar jag lite på den så ser jag luften som kommer in längst upp vid kanten…
hur menar du inte så högt upp?
den var ny o det var allt som kom till, den skulle sitta så enligt beskrivningen, o där sitter en gummiring, antar att det kanske säkert är den som liksom hoppat ur sin skåra lite vilket gör att det inte blir helt tätt o att spänningen är så hög att jag inte får ut den, de två extra(som jag oxå fick med) har jag satt högst upp för att täta kanten, vet inte om det syns på först bilden?
det fungerade ju i allafall till att börja med, men nu har jag tejpat hela skitet o det håller haha, skam den som ger sig!!
Men snälla du. Det är silvertejp man fixar precis allt med. Eltejp är för nybörjare. Både och är ändå bra att ha hemma.
Hehe, TccT har så rätt för eltejp 'stoppar' inte vatten medan silvertejp gör det bättre men problemet är att det blir så fult. 😉
Skulle nog försöka fixa rörets tätning som det ska vara för den är ju ny? Det borde inte vara några bekymmer och sedan helst bara en ring som sitter rätt. Hoppas jag inte låter alltför 'peka-finger-människa' för det är jag inte utan vill bara hjälpa till. 🙂
jens jag fattar inte vad du menar med så högt? ser ju ut som ditt insug är det gröna röret? vänta ska jag ta en bild på samma grej sen så ser du, vilket fall fattar jag inte riktigt vad du menar haha
och du är inte petig, jag förstår vad du menar o har ju försökt, flera gånger att dela på den biten men det går inte, tro mig jag har VERKLIGEN försökt, så nu fick det bli tejp!
och med tanke på att det inte direkt kommer vatten på tejpen nu så tror jag inte det gör ngt att jag tog snyggare svart eltejp istället för underbart funktionella men fula silvertejp;)
där sitter ju gummiringar nu runt kanten som jag genom att dra åt tejpen riktigt hårt omöjligt kan släppa igenom ngt nu!
Det gröna är insuget så det stämmer bra och det svart/gråa är utblåset.
Hmm, hur ska jag förklara med 'högt'? Jag har inte trätt strilrörets slutända så långt in. Det sitter ganska så nära så att den tappar fäste om det andra röret så att säga. Blev du klokare på den beskrivningen så önskar jag dig ett grattis. Hahaha!
haha neeej!
Okej, strunt samma ! 🙂
men jag tror jag ser vad du menar, din del som går över glaskanten verkar ha en längre ände liksom, den ser längre ut i alla fall, min är inte så lång, är det det du menar?
Jaaaaaaa! hahaha 🙂
o ja det kan säkert påverka att det sitter som det sitter, att trä den så långt kan ju def ha gjort att ventilgummit rört sig lite vilket gör att det fastnat!
vilket fall så läcker det inte nu, det gick att få igång den direkt så ingen fara där! denna pumpen bör nu kunna ge mig många många många timmars funtion innan det är dax att göra rent den igen, annars slår jag den i tusen bitar jag lovar haha!!
nu återstår ju bara frågan om vad jag ska ha för pump till mitt 325 hörn, det får inte rum en likadan pump i underskåpet där heller så antingen får den stå gömd bakom fåtöljen eller så får jag ta ett innerfilter…
och nu ser jag att du har skaffat det helt nya 'svartgråa' rör till både insuget och utblåset. Var det originaldelarna till 2075 eller är det något du har köpt extra?
Mitt insug som är grön är ju verkligen tät men man får nog byta själva slangen efter en tid för den blir ju lite stel och torr efter en tid. Ska ta ny bild på insuget som följde med min 2073 pump.
det kom till, är ju 50års special edition sättet jag har!
Jag har haft många olika innerfilter och den enda som jag tyckte var bra var Fluval U4. Tyckte den var tyst men när man har sådana stora kar som är dock ytterfilter det bästa alternativet men som sagt så är det inte kul att ha ytterfiltret stående synligt.
En fråga. I inlägg #35 så tycker jag mig se att reglaget är trasigt?
nej det är ju det, jag funderar på att öppna upp i golvet på mitt 375 inne i skåpet så pumpen får rum, men då måste jag köpa mer slang etc så det är ett senare projekt, ger mig inte på den pumpen igen förrän jag har gott om tid o gott humör haha!
hörnan går det inte göra liknande på tyvärr då där är enda alternativet att i så fall ha det stående bakom fåtöljen, jag är villrådig, alternativt att sätta möbeln lite längre ut så det faktiskt får rum mellan möbeln o väggen…
o ja som sagt det är ju ett stort kar så jag är helt införstådd i att det behöver starkare rengöring, kanske skulle det fungera med två mindre ytterfilter som då kan gå att ställa inne i skåpet?
Ja, du har lite att tänka på hör jag. Ska inte ge dig tips för det är bättre att du tar egna beslut ;)
Ja den gick ju sönder första gången jag tog i den!!
#42 Sååå irriterande! 😡
haha ja alltså jag har verkligen haft otur med allt vad gäller ytterfilter, vilket ju kanske influerar mig o gör att jag lutar mot innerfilter, men samtidigt förstår jag ju att jag förmodligen bara haft otur o jag försöker att inte låta det ta beslut åt mig, jag kommer fortsätta leta på blocket, goggla, o höra mig för, tillslut blir det ju ett beslut på ett eller annat sätt =)
tack för all hjälp jens, uppskattas verkligen!