Könsbestämma palettciklid
Hejsan hejsan jag har lite svårt att komma fram till om detta är en hane som jag köpte den som för ibland så tycker jag den är gul på nedre delen av huvudet som honorna brukar vara men har sett att det finns hanar som har det med men ja jag undrar om det finns något bra sett att se könen på dem när dem inte visar så mycket färg som min gör "/ honan visar jätte mycket färg, dem är inte inhandlade i min vanliga zooaffär då dem inte har palett ciklider hemma.
a
Det är en hane.
Det ser man på den spetsiga fenan medan honor har mer rundad slut på fenan. Via länken kan du se en hane till vänster och en hona till höger.
http://www.ciklid.org/artregister/image_art.php?image=p_pulche05-%20par_hon_hoger-anton_lamboj.jpg
Däremot så funderar jag på om det inte är en gul Palettciklid som du har fått hem och inte den 'vanliga' sorten som jag visade via länken i föregående inlägg. Det kan kanske vara så att du har olika arter i släktet Pelvicachromis ?
#1 okej tackar för svaret! lärde jag mig något idag :) kom å tänka på en till fråga som du kanske också kan svara på varför är vissa hanar gula i nedre delen av huvudet och and röda?
a
#2 se där du svara på min fråga under tiden jag skrev den! xD men oj så fin den va! hoppas min får lite färg snart då! i affären där jag köpte dem så fanns där ca 20 par i ett 50 L kar så dem visade inte så mycket färg å jag visste inte att det fanns en gul variation men den va himla fin! :D
a
#3 Hehehe.
Gul Palettciklid är väldigt fina också. Titta bara på den första i denna länk:
http://www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=485
Okej, hoppas nu på att jag svarar rätt men efter vad jag kan se så har du två hanar av två olika arter av Palettciklid. =)
Ja jag håller nog med dig Jens, att det är hanar….honor brukar ha större utfärgning på buken med, o ännu mer då hon är mottaglig…..Så de är säkert två grabbar du har där, de ser ut som så.
#8 hmm misstänkte att det va något lurt med det hära för dem har ju inte direkt bettet sig som om dem är kära men jag har ju läst att det kan ta tid för dem att bli det så tänkte jag skulle vänta å se men om det nu är två hanar så tror jag inte det kommer bli någon kärlek :P
då har man lärt sig att man ska hålla sig till sin vanliga zooaffär trots att dem bara har dem vanligaste fiskarna eller så får man se till å va på läst innan man köper så man själv kan avgöra vad det är man köper
a
Precis vertus! Man lär sig av sina misstag. Man ska verkligen läsa på om sina fiskar innan man köper dem. Spontanköp är aldrig bra enligt mig själv.
Om du nu ska skaffa dig en hona av någon av dessa arter så rekommenderar jag dig starkt att lämna tillbaka den ena hanen för annars blir det kalabalik i karet! Att få palettciklider att leka är inte alls svårt för de är väldigt lätta att få lek på.
Däremot håller jag inte helt med dig om att enbart hålla sig till en zoobutik för det kan finnas andra butiker som är bättre. Jag brukar verkligen åka omkring och titta på olika butiker och till slut så finner man sina favoriter.
Jag har 3 butiker som jag verkligen gillar och de sköter sina akvarium väl och jag har god kontakt med personalen i butikerna. Åtminstone 2 av dem för den sista är Hornbach och personalen är kunniga och trevliga men jag har inte någon speciell kontakt med dem. Hornbach sköter sina akvarium väldigt väl och har bra, billigt utbud och inte enbart fisk utan även foder, tillbehör m.m.
Håller med dig om Hornbach, klockren affär i mitt tycke
bor i en lite by med en zooaffär å åkte till en liten stad i närheten och köpte dessa palettciklider då det bara va dem som hade dem hemma och jag ville kunna välja blanda olika individer, men jag köpte inte dem för att få yngel ville bara ha just palett ciklider för jag har tyckt så bra om dem innan å även fått yngel på dem ett antal gånger men nu vill jag bara ha ett fint sällskapsakvarium utan yngel, då yngel bara blir mat till min lilla black ghost :) men visst kan vara bra att bilda ett par redan nu för jag har ju tankar på att starta upp mer akvarium å då får dem gärna yngla lite :)
a