Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 1314 ggr
Platyfarmer32
0

Vad händer?

Nu har jag sett att en av mina Guppy hanar har börjat bli som några andra guppysar jag har haft förr :( De mår liksom dåligt och får en platt mage och lite böjd rygg. Finns det något man kan göra åt?

emmej62
0

vad går Poecilia reticulata med för andra fiskar? vad vet du om skyddslingens gener? det finns många patogener som kan ge likartade symtom och i dom flesta fall är avlivning det bästa.

Platyfarmer32
1

Det är ett art akvarium med tre guppys en hane (han jag behöver hjälp för) och två honor. Tyvärrvet jag inte så mycket om hans gener menhan har väldigt fin teckning (tycker jag då). Och då han är den enda hanen så vill jag ha kvar honom. Förrestende går i ett 40l

[Jens]
1

Det där utseendet är väldigt vanligt när man köper Guppy från butik. De är helt enkelt sönderavlade och lever inte så länge tyvärr.

guppytjej
0

DE är INTE sönderavlade tänk om den myten kunde få dö ut nångång!!!

Däremot dras de med diverse parasiter o magrande är typiskt för inälvsparasiter.

Platyfarmer32
0

Åh vad synd :( jag har saltat lite och ser om det hjälper men får väl se om det blir bättre. Det #3 menar är säkert att de kanske inte är lika tåliga mot sjukdomar som de var fört i tiden. Men visst finns det fiskar med bättre gener än andra.

Urhasten
4

#4 Nu vill jag gärna höra en förklaring med tillhörande motivering. Gör gärna inslag av olika källor eller annan litteratur.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

[Jens]
0

Det är ingen myt vad jag har förstått. Det gäller även flera andra arter eftersom populariteten 'kräver' det tror uppfödarna utomlands. Jag har läst om detta men minns inte var. 

De ger fiskarna sprutor för snabbare uppfödning från honorna samt fler yngel än vanligt.

emmej62
0

#6 instämmer fullkomligen. #7 ''de ger fiskarna sprutor för snabbare uppfödning från honorna samt fler yngel än vanligt'':vore intressant att få höra källan även till detta påstående, vore intressant att läsa.

[Jens]
0

emmej62, om jag bara visste var jag läste om det så skulle jag ha lagt upp det redan i tråd #7. 🙂

guppytjej
1

DEt är bara att gå in i SGS forum o prata med folket där så får ni all fakta ni behöver.

Urhasten
4

#10 Fast nu är det du som stod upp och sa att det är en myt så då får gärna du också förklara vad du försöker hävda. Annars ser jag det där som tomma ord utan mening.

axa
2

#12 Bland annat. Grossister bryr sig inte om guppys avlar sig hejsan svejsan, bara dom får pengar för dom och att dom får häftiga färger. Dom på hemsidan har väl inte koll på varenda Guppy som existerar? Såklart att det tar hårt på dom med transport och så men SÅKLART kan de ju också vara sönderavlade. Vilket de är. För 30/50 år sedan fanns det nästan bara gråa guppys, men nu finns det nästan ingen Guppy som är den andre lik. Hur kan det komma sig tror du?

mimåne
0

"Sönderavlade" är också vad jag skulle kalla guppys tillstånd för i dagsläget.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

mimåne
0

Tyvärr så brukar en Guppy som blivit krokig och sjuk inte stå med så länge.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

xanna
2

De kommersiella guppisarna vi köper in från Singapore föds upp i gigantiska bassänger. Där förekommer i princip ingen inavel. Skulle det vara ett problem så skulle inaveln vara betydligt värre ställd hos bevarade stammar av vildguppy, där man försöker bevara en stam utifrån ett fåtal fiskar som fångades under ett tillfälle å en specifik plats.

Krokiga ryggar ser vi hos fiskar när deras immunförsvar ger upp. Det kan vara av parasiter, ålder, för tidig parningsdebut hos honor, svamp eller andra sjukdomar. Salt kan hjälpa för mycket, men inte för allt.

Hos våra butiksguppys kan det tidigt uppgivna immunförsvaret bero på för tidiga och för frekventa parningar, men även att de medicineras i förebyggande syfte under uppdrivningen, vilket gör att de från början har ett dåligt uppbyggt immunförsvar. Det kan även vara grossisternas och djurbutikernas fel som inte koppar in fiskarna med rätt vatten, vilket i sin tur kan chocka fisken i sådan grad att de aldrig kan ta igen sig efter hanteringen.

Urhasten
3

#12 Jag läste på din länk och angående myt fyra (om Guppysen) så kan jag inte instämma utan att säga att hanteringen just leder till att Guppysen blir en utsatt art - därmed avlas enligt människans önskan och behag. Sedan undrar jag när denna text är publicerad.

En Guppys föder flera yngel vid varje kull om hon är i skicket för det. Det ser uppfödaren som fördel och man har korsat olika anlag för att få fram dominanta och recessiva anlag, plockat med gener och haft roligt. Är en uppfödare skicklig lyckas den tjäna på det och det faktumet är inget konstigt, fram tills man föder upp arten i olika vattenvärden som innehåller medel som gör att fisken inte utvecklar ett immunförsvar, foder med tillskott som gör att individer utvecklar missbildningar, transporter som innebär trauma och stress, osv.

Uppfödare går vinst om de avlar fram förtjusande Guppys som förhoppningsvis lever ett par månader. Så oavsett om arten nu inte skulle vara sönderavlad, så är den i alla fall avlad för att vara populär, snabbodlad som den är och ger stor vinst som den bidrar med. Det är tragiskt att fiskarna är otåliga, oavsett vilken anledning. Guppysodling är numera en produktion, liksom Guldfiskar av olika utseenden, Mollys och Platy. 

Ibland undrar jag om det till och med går att jämföra Guppyodling med hur kycklingar produceras fram. Eller övriga djur som en gång inte ser ut eller utvecklas som den en gång gjorde (naturlig väg).

Guppys är enligt mig tragiskt sönderavlade, på flera plan, om det så sitter i hanteringen eller självaste aveln. Det är vinsten och produktionen som är hetsig och snedvriden.

emmej62
2

Enligt mitt perspektiv så är många ''populära'' fiskar t.ex. Poecilia reticulata, Poecilia sphenops, xiphophorus maculatus, Paracheirodon innesi, mer känsliga än vad andra fiskar i regel är. och vad detta beror på är ändå ganska svårt att svara på utan saklig undersökning, det kanske är på grund av inavel, det kanske är på grund av massuppdrivning från företag till konsument, det kanske är på grund av fiskarnas fysiologiska sammansättning.

de argument som förekommer varför en del fiskar är så känsliga som dom brukar vara är oftast så att de låter ganska triviala och kanske gör så att personen som inte gör några egna efterforskningar auskulterar fel fakta d.v.s myter. det finns visst folk som hävdar att vissa fiskar är känsliga alldenstund det används antibiotikum vid reproduktion av fisken, en del anser att det är dåliga gener. jag skulle väl säga att när det inte finns någon akribi i trovärdighet, att man inte ska lyssna på allt helt. men att inte lyssna på pseudovetenskap, att inte auskultera in diverse anekdoter: det är klokt och vist och troligtvis ett axiom för många. jag tycker även #12 referens saknar autentisk information om specifikt område.

emmej62
1

Den huvudsakliga referensen från #12: ''4) Guppys i butik är sönderavlade
Guppys i butiker är ofta extra känsliga, detta beror på att de är hårt uppfödda, transport, karantän och annan förvaring hos grossist och i butik. Det är nämligen så att guppys knappt har någon magsäck, däremot har de en ganska lång tarm och deras matsmältningssystem behöver mat att arbeta med i princip hela tiden för att må bra. Under transport och förvaring är det inte bra att mata fiskarna mycket eftersom vattnet belastas, lätt blir giftigt för fiskarna. Grossister och butiker matar oftast ungefär så mycket fiskarna behöver för att inte svälta ihjäl under tiden de har dom. Det är fullständigt orimligt att bedriva kommersiell uppfödning av guppys med stammar som är så sönderavlade att de knappt går att hålla vid liv, och de går inte från bra till sönderavlade på en generation heller. Så det har inte med avel eller det genetiska att göra, utan det är hanteringen som gör många butiksguppys så känsliga.''  har ju nästan uteslutande enbart fakta som sträcker sig om den direkta ankomsten av fisken. Och har inte fakta som sträcker sig utöver guppyns liv i fortsatt mening- någon skillnad.

axa
0

Vill ta upp mina gamla gupps bara, 1 yngel, av mina hundratals har överlevt till könsmogen ålder. Jag har andra uppfödda guppys, som kommer från odlare också som levt länge nu (ingen har dött), men mina yngel från butiksköpta guppies har dött, och också de vuxna. Att en Guppy ska vara svårare att hålla vid liv än en Diskus, känns fel. Detta tror jag har att höra med sönderavel att göra. Jag har rätt foder och stor variation på det. Så om jag gjorde något fel? Nej. Nu har jag bara en slöjguppy, som är det enda ynglet som överlevt till könsmogen ålder och sen har jag endler och endlerhybrider. Dom är inte lika sönderavlade som slöjguppys.

Urhasten
0

#20 Jag har också haft Guppysar från butik och produktionsodling, och de har alla dött efter någon vecka eller levt inom loppet av någon månad som längst. Deras yngel klarar knappt genom uppväxten, de är inga smidiga simmare när de aktar sig för andra fiskar och många dör innan de är könsmogna, precis som du beskriver det. 

Däremot har jag låtit detta vara, en missbildad fisk kan lika gärna bli käk till de andra om den ändå inte skulle klara av ett värdig liv som vuxen. Jag skulle aldrig vilja ha avkommor av en svag individ. Dock har också några yngel klarat sig varje gång och om det är naturen eller min fiskhållning som avgör överlevnadsantalet tycker jag kan vara svårt att svara på (jag menar, jag är absolut långt ifrån professionell uppfödare med flera års erfarenhet). Jag är säker på en sak och det är att Guppys som är uppfödda med omsorg för individerna (d.v.s. utesluter stress, trauma, massproduktion, etc) lever lyckligast och därmed längst, upp mot något år.