Bräckvatten
Hej! Vill veta hur man får " bräckvatten"? Hur salt per liter man ska hälla i? Har googlat men får en massa olika svar bara. Tänkte om någon kanske vet här? Bara av ren nyfikenhet :)
La vida es hermosa cuando tienes motivo para sonrier y sentirte feliz <3

Det beror ju på fisken men 10g/l så får du 1% salthalt. Det bästa är att använda salt för saltvattensakvarium och inget matlagningssalt då det kan innehålla jod. Det jag undrar över är om man behöver ett saltvattensakvarium till det.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
100g salt per 100 liter vatten köp salt UTAN jod om du köper på ica. Det funkar bra i akvarier med malawis.
För saltvattensakvarium så är saliniteten på 3-3,6% beroende på vad man har för fisk samt korall
Hejsan. Använd marinsalt utan några konstiga tillsatser. Salt från ica, även det utan jod har klumpförebyggande medel som inte är bra för fisk. Har inte hittat nåt utan på ica.

#4 Här ruskas det liv i gamla grenar.😉
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!

En fråga bara: Är det farligt för fiskarna om saltet man tillsätter innehåller jod? jod förekommer väll naturligt i haven, i alla fall i mitt ekologiska havssalt som skördats i Frankrike (atlanten).
Man skall ha 1 kg salt per 100 Liter vatten och då salt utan jod. Finns medelhavssalt att inhandla o det är det bästa. Men det innehåller inga som hellst mineraler o näringsämnen, så då kan man om man vill blanda med saltvattens salt, som är ett dyrare salt men med mkt näringsämnen mm som är bra för fiskarna. Så inget jod i saltet..det är inte bra alls. Har själv ett bräckt vattens kar nu, som verkligen fick gå in sig,
Då du gör vatten byte helst varje vecka, då dessa fiskar är känsliga så tillsätter du salt då med, tex gör du 50% vatten byte för att de sk avara lätt….så tar du hälften av saltet o tillsätter…..jag hade även Malawi salt i för att få upp hårdheten i vattnet och där med jämnt oo bra ph värde.
ps, Du använder ett helt vanligt akvarium, med vanlig pump. Det som kan vara knepigt är att växterna får man slopa, eller byta ut då dom inte pallar salt halten, och för lite salt för koraller. Kolla mitt album med bräckt vatten….så kanske du kan få ideer, så klart man kan göra annorlunda också. Men det är kul och att ha dessa salter som jag nämnde ovan är det bästa, då dessa fickar är känsliga ut av sig. ovan har du grön Argus….