Kiselalger i mängder?
Mitt 45 liters har fått tokinvasion av vadj ag tror är kiselalger :/ Alla växter har beläggningar och nästan hela "framrutan". Har varit så i kanske ett par veckor. Det är väldigt lätt att få bort, bara skrapa lite lätt så flyger det av. Sen är det tillbaka efter bara ett par dagar.
I karet finns några olika snabbväxande saker (ljusgröna, "spretiga" saker i olika form, liknar hornsärv), en javaormbunke och ett par anubiasplantor. Det växer på ganska bra.
Där bor tre vuxna guppys och just nu typ 10 yngel i storlek 1 cm och en otosinclus (har beställt kompisar till den, de hade bara en i djuraffären när jag var där och sökte ottosaar). Det bor också två platyyngel på ca 1,5 cm i storlek (flyttade dem när de var nyfödda från mitt lite större kar där det bor lite glupskare fiskar).
Tänker att ynglen väl fortfarande är så små att de inte skulle kunna ge någon större belastning på karet? Det ser väldigt "tomt" ut då de enda som fångar ögat är de tre vuxna guppysarna, övriga är ju så små att de nästan är genomskinliga fortfarande.
Underst har jag ett tunt lager jord och ovanpå det ett tjockare lager av finkornig blästersand.
Men vad kan vara fel?
Tycker jag matar väldigt snålt och all mat går åt väldigt fort, det handlar om några sekunder (flingfoder som jag smular mycket smått i handen så att ynglen ska kunna få i sig något också)
Lampan är igång 8 timmar om dagen och akvariet står så att det inte får sol på sig. temp ca 24 grader.
Mätt värden med sticka en hel del den senaste tiden, inga värden som ligger speciellt högt eller utmärker sig. Nitrit ger inget utslag alls. Nitrat ligger mycket lågt. PH på drygt 7. Det enda som ligger väl högt är hårdheten men det kommer man inte ifrån med Gotländsk kommunalvatten.
Låter absolut som att det är kisel du har att göra med.
Hur ofta gör du vattenbyten? Göder du med någonting och vad har du för belysning?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Byter ca 25% en gång i veckan och använder vattenberedningsmedel då.
Har inget annat i. Utom firrarnas flingfoder då och någon gång i veckan få de frysta artemias (inte just nu dock när ynglen är så små, vill inte att föräldrarna ska missta dem för frysmaten, de blir så mattokiga när det serveras artemia).
Jag har själv lite kiselalger och byter ungefär samma mängd vatten som dig en gång i veckan. Innan bytet "skrubbar" jag bort allt kisel för att möjliggöra effekten att suga upp dem med häverten. Något som har hjälpt mig är fler snabbväxande växter och att dra ner på matningen. Jag matade en gång per dag och numera en gång varannan dag. Jag har inga algätare alls. Det som utlöser dessa i mitt fall är med stor sannolikhet min urusla belysning som i stort sätt är obefintlig.
Anubias och javaormbunkar är bra växter men det finns mycket snabbare och bättre alternativ. Du kanske ska skaffa mer snabba växter?
Tack för tipsen :)
Kan kanske kan ta fler sticklingar och flytta över från det lite större karet som snabbåtgärd.
Och kanske dags att titta på annan typ av lysrör också då.
Men det är i alla fall inte farligt för fiskarna med alger?
Nej alger är inte farliga för fiskar. Ur akvaristens synvinkel ses de som oattraktiva men sanningen är den att många alger kan vara nyttiga för fisken.
*andas ut*
Åh vilken tur!