Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 3019 ggr
Lillyrod
2014-05-03 16:26
2

Fiskmat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När mina pandor dog helt oförklarligt så fattade jag efter ett tag misstankar mot maten. Närmare bestäm räkmixen. Sista förbrukningsdag var passerad. Förmodligen var det bara några dagar kvar när jag köpte den. Inte fasen tittade jag på det då. Jag har inte serverat räkmix sen panda nr två vände upp magen och ingen fisk har heller dött sen dess.

Jag har läst recept på egengjord fiskmat både här och där och det är inte så stor skillnad på ingredienserna mellan recepten på t ex räkmix. Jag gillar ju att testa så det har jag gjort idag.

Alla recept utgår från 1 kg räkor. Samt 1 kg torsk. Det blir en herrans massa mat det. Jag har ju inga stora fiskar så det skulle inte gå åt tills det blev för gammalt. Så jag komponerade lite själv (vilket jag även gör till människomat) och det är inte svårt att göra fiskmat.

Räkor, torsk, spenat, vitaminer, spirulinapulver, gelatin?? nä ett ägg och lite cayennepeppar. Allt ner i matberedaren och körde igång. Gick igenom smeten så det inte fanns något hårt eller vasst och det gjorde det inte men jag körde ett tag till för säkerhets skull. 

Två påsar blev det som nu ligger i frysen. Återkommer när testpanelen har smakat och talar om vad dom sa 🙂

[Seaside]
2014-05-03 16:28
1

Gillar fiskar cayennepeppar?Funderar

Lillyrod
2014-05-03 16:30
0

Det får vi se haha. I dom flesta recepten står det cayennepeppar eller vitlök som smaksättning.

[Seaside]
2014-05-03 16:33
3

Galet! Men det blir säkert smaskens. Väntar med spänning på omdömet från fiskarnaGlad

Lillyrod
2014-05-03 17:51
2

Då har jag serverat hemmagjorda maten. Den höll ihop jättebra. Flöt en stund vid ytan och sen sjönk den så alla olika fiskar kunde äta där dom brukar. Den smutsade inte ner vattnet heller så det blev bra.

Fiskarna då? Först på var neontetrorna. Såg ut som en laxodling. Det släppte lagom bitar när dom nafsade. Herr agassizii var väldigt tveksam. Smakade och spottade ut flera gånger men åt till slut. Frun hade inga såna problem.

Lilla karet sa samtliga MUMS! 

Det var väldigt mycket mat i bitarna så jag kan garantera att ingen går hungrig ikväll. Får ge något mindre bitar i fortsättningen 😊

Jag skulle aldrig våga ge bara hemmagjort om nu något fattas bland näringsämnena men det får bli ett komplement till mygglarver och artemia. Fiskarna verkar nöjda så då är jag det med. Roligt!!

[Seaside]
2014-05-03 18:46
0

Vad kul - och inga snuviga näsor av kryddan heller?Skämtar

Lillyrod
2014-05-03 18:47
0

Ha ha ha näe det har jag inte sett.

mimåne
2014-05-03 18:50
0

Jag prövade själv på ett liknande recept för många år sedan och mina fiskar då gillade det inte alls. De sa bara blä! ;)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Seaside]
2014-05-03 18:51
0

Otacksamt när du stått och slavat vid spisen! Lillyrod:s fiskar var tydligen mer artigaGlad

Lillyrod
2014-05-03 19:15
0

#7 Tråkiga fiskar. Men kanske är dom som marsvinen. Det dom aldrig ätit är dom väldigt tveksamma till men efter några gånger äter dom. Vi får se vad herr agassizii säger nästa gång jag bjuder. 😃

mimåne
2014-05-03 19:16
1

Haha jo det kan man gott säga. Blev mycket att kasta bort och min propra mamma var verkligen inte glad när hon såg vad jag mixat i hennes matberedare.

Medarbetare på akvariefisk ifokus