Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2053 ggr
jossa5
0

30 l med guppys?

Hej hej,

Sitter här och är supersugen på att starta upp ett 30l-kar. Tanken är väl att det ska vara räkor eller snäckor i det.

Men så satt jag och tittade på zoopet, om guppies, då det är en fisk jag skulle vilja ha i ett större akvarium. Men där på zoopet står det att guppien behöver 30 l och 30 cm. Och då börjar man ju fundera lite grand.

Går det att ha några guppies i ett sånt litet fyrkantigt 30l-kar? Och i så fall, hur många bör man ha som max? Eller är det bara elakt mot fiskarna att ha så litet kar till dom?

Jag förstår ju att större är ju bättre, dock inte allt för stort heller. Hoppas att nån kan hjälpa mig med mina guppyfrågor! Tack på förhand! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Mysan_
1

Jadå, guppys kan du säkert ha i 30L, har haft i 15L (men bara några) innan jag skaffade mitt 54. 🙂

Ellenor123
1

Jag skulle ha två-tre honor och en hane i 30-liters. Men de får ju yngel varje månad och kan vara jobbigt att bli av med alla eftersom det inte får plats mycket mer fisk i ett sånt litet kar. De kan ju få riktigt stora kullar så en "miljonfisk" som Guppy kanske inte är det bästa att ha i 30 liter, tycker jag. Du har inte kollat på någon snygg rasbora? :)

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

jossa5
0

#2 Haha, har noll koll på fiskar, men får kolla upp rasbora och se vad det är. :)

Tack för snabba svar!

Mvh,

NiklasM
2

Endlerguppyn kan ju vara ett alternativ. de föder i regel mindre ungar per kull, men fortfarande var månad. dessutom är de mindre än guppyn.

jossa5
0

#4 Kikade lite på den med, och såg att den var mindre än guppyn.

Men får kanske ta å sätta mig in lite i fiskvärlden och se vad som kan vara kul att ha, och vad som passar, samt hur ofta det blir yngel och sådant… ^^

Mvh,

Ellenor123
2

Fast endlerhonorna är ju lika stora som vanliga guppyhonor, och man brukar ha fler honor än hanar. Alternativet är väl att du bara har endlerhanar.

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕