omstart hjälp!
Undrar om ni återigen kan vara till hjälp.
Något har hänt i 260 liters burken, enda lösningen jag ser är en omstart… Är ganska säker på att det är det begagnade gruset jag använde som har ställt till det, otroligt korkad och stor miss av mig :(
Algerna började komma lite smått, så gjorde efter konstens alla regler, vattenbyten, korrigerade ljustimmarna, minskade matningen osv. Men nu är det inte hållbart mer, en sakta men stadig ökning av diverse alger. Fiskarna mår oförskämt bra, tills jag idag såg nån typ av svampangrepp på en av småfiskarna.
Det här är fiskbeståndet: 4 botior, 4-5 siamesiska algätare, 13 kilfläcksraboror och ett otal sandsnäckor som jag faktiskt håller kära.
Har ett 54 liter som står tomt, kan fungera tillfälligt som hem åt fiskarna, men för att få det att fungera hjälpligt behövs ett riktigt filter. Så ha ni nå tips?
Tanken har slagit mig att jag kan bygga ett eget filter men hittar ingen liten bra cirkulationspump, idéer på det? (För ska jag ändå bygga, ska det bli bra för framtida användning).
Det enda jag vet är att jag vill göra rent allt och byta allt som går att byta, grus och filtermassan. Två dagars jobb. Kom på att den ekonomiska lösning är väl att koka grus och sand… Lät ju lagom tungt.
Kom gärna med tips och förslag på allt, allt som jag antagligen inte tänkt på heller.
När jag startar karet vill jag även att det ska startas med så lite påfrestningar som möjligt, har ett till kar som mår riktig bra så kan ta mycket vatten därifrån till och med en hel del sand, bara den ersätts.
Lång text men, det jag mest behöver hjälp med är lösningen av fiskarnas boende under tiden. Tacksam för svar.

Jag tycker verkligen, verkligen att du ska köpa ett filter. Man kan få innerfilter för <300kr och om du köper det nytt får du garanti.
http://www.cyberzoo.se/akvaristik/pumpar/innerfilter/fluval/innerfilter-fluval-nano.html
Om du byter filtermassan kommer du behöva starta upp akvariet på nytt och ha i fiskarna några i taget. Köp filter-bakteriekultur för att snabba upp processen.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Har ett innerfilter som ska passa, men grejen är ju att det kommer vara ganska så hård belastning på det lilla karet med så mycket fisk i två veckor. Så bäst vore om man hade ett rejält tilltaget filter.
Rent generellt tycker jag att det är på tok för lite filter i de mindre karen. Är ju inte ens en dm2 filtervadd i de.
Uppstart har aldrig varit nå problem. Har möjlighet att ta filter, grus och vatten ifrån ett annat kar som är igång.
Blev till att köpa en Ehemie compact 300 när jag lite impulsivt fick möjlighet att åka till en affär igår.
Bygger ett ordentligt eget filter istället för innerfilter, i hopp om att karet ska vara lättare att använda i framtiden.
#1 Tänkte på innerfiltret du länkar till, har testat det och inte varit nöjd. Det låter en hel del, och jag är inte den enda som haft problem med det.