Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1538 ggr
[Tinitusan]
0

körsbärs och ?

så en liten fråga om mina räkor, jag fick ju de första i princip av misstag när jag köpte platy, de har visat sig bli två olika nyanser, några är riktigt riktigt röda medans några är genomskinligt rosa, sen har jag ett gäng som jag fick på köpet när jag köpte min pump, killen påstår det är amano men det kan de omöjligt vara eftersom de förökade sig som bara den, dessutom bär de på rom inte larver, några är ganska mörka i färgen medans andra i princip helt genomskinliga.

frågorna jag har är, är det två olika körsbärs sorter jag har?

och vad kan det andra vara för räka jag fått??

[Tinitusan]
0

En hane

mimåne
1

Om det ska vara en bild i inlägg #1 så har den kommit på vift verkar det som :)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En hane

[Tinitusan]
0

En av de andra

[Tinitusan]
0

En av de ljusrosa

[Tinitusan]
0

Ja läsaren på telefonen krångla idén så fick byta till Chrome!

[Tinitusan]
0

en av de andra

[Tinitusan]
0

Herr o fru röd =)

[Tinitusan]
0

O en sista av de andra, någon som vet?

[Tinitusan]
0

Bättre bild

[Tinitusan]
0

Sista jag lovar haha

[Tinitusan]
0

ingen som kan gissa vad det kan vara för räka?

Lilolizeit
1

Kanske viltfärgade körsbärs eller mindre färgade rainbow (Har bara telefonen nu så ser inte bilderna så bra)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Tinitusan]
0

Ja de ljusrosa måste ju bara körsbärs väl bara en annan färgskala? Regnbågs var det nån som sa innan, men jag trodde de skulle skifta mer i metallisk dock? Ja det är ett mysterium, några av de större att faktiskt precis ut som mina Amano så jag kan förstå förväxlingen! Men ska googla regnbågs nu direkt!

Lilolizeit
0

Jag känner igen den här diskussionen och det kan ha varit jag som nämnt rainbow förut.. Mina skiftar inte i metallic.. Dom är åt det gula, gröna, bruna, blå hållet. Väldigt ljusa.. De ljusrosa är säkert "blaskiga" körsbär.. :)

[Tinitusan]
0

ah ja men det kanske var du! vi pratade om en gammal tråd va?

ok, ok men då är detta garanterat regnbågsräkor, tyckte nämligen igår att den ena gick åt det gröna hållet, men då är ju nästa fråga, parar de sig med Körsbärsräkor?

jag tänkte att de ljusare rosa kanske bara är yngre varianter som inte hunnit färga ut än?

[Tinitusan]
0

läste precis på familjensnyggs hemsida att regnbågs o körsbärs inte korsar sig o de nämnde även att om man nu vill blanda så är det 2 sorter som funkar ihop, tur att jag slipper dela på  dem då de ny regnbågs strukit med en del efter flytten o byte av bottensubstratet, vill gärna behålla de jag har kvar nu =)))

[Tinitusan]
0

Titta så mörkt den enda har färgat ut!

molam
0

Är det jag som ser fel eller har den en rand från huvudet till Stjärten? Om den har det kan det vara en Liten Mountain Rock

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Tinitusan]
0

Jag det är det på några st, en rand, här kommer en bild till, o jag har även hittat en snäcka, ingen aning var den kom ifrån!

[Tinitusan]
0

Men är det inte mounting rock som blir så där ofantligt stora o inte har några stora klor?

GuUuLd
1

Mountain rock är det inte :) svårt att säga precis då det skulle behövas lite bättre bilder för det men ser ut som rainbows. Räkan i inlägg #2 tycker jag ser ut som en hona då den har en stor "sadel" på ryggen och ser ut att ha rund kroppsform undertill på bakkroppen :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[dynamitella]
1

Skillnaden mellan ett stort körsbär och en Atyopsis moluccensis är stor. Dels så blir de lätt 6-10 cm stora och säljs mycket sällan för den storleken uppnåtts :) Körsbär kan ha samma färg och rand på ryggen, men du kan lätt se om den ha fjädrar på framfötterna eller inte. Körsbär har inte kroppsdelen och kan inte tas för en Atyopsis av misstag om man tittar på rätt ställe.

[Tinitusan]
0

#22 ok, anledningen att jag säger hane är för att den till skillnad mot de andra aldrig bär rom, men jag litar helt på din bedömning! Vad de andra är har visat sig svårt, de ser inte riktigt likadana ut ju! #23 nu hänger jag inte riktigt med, vilka är det jag misstar för körsbär? Är ganska klar på vilka som är körsbär, det är ju de röda o ljusrosa, eller?

[Tinitusan]
0

#22 ok, anledningen att jag säger hane är för att den till skillnad mot de andra aldrig bär rom, men jag litar helt på din bedömning! Vad de andra är har visat sig svårt, de ser inte riktigt likadana ut ju! #23 nu hänger jag inte riktigt med, vilka är det jag misstar för körsbär? Är ganska klar på vilka som är körsbär, det är ju de röda o ljusrosa, eller?

[dynamitella]
0

Vad jag säger är "Alla är körsbär. Ingen är mountain rock". Det går inte att missta dem för körsbär om man råkar ha en sådan. Så det är helt vanliga körsbär du har. Instämmer att det är en hona - en dominant sådan. Därav randen.

[Tinitusan]
0

Va så du menar att även de andra är körsbär? Ja nej jag har sett en i affären o de ser ju speciella ut helt klart! Här är en bild på en hona med rom, den är ju oxå brun gentemot den rosa på de andra. Så det finns alltså bruna körsbärs oxå?

[Tinitusan]
0

O här är en bättre bild på en av de mörkare

[Tinitusan]
0

Men om de nu alla är körsbärs så borde de väl inte gå ihop för då kommer väl den fina röda färgen vattnas ut o alla bli blaskiga o bruna eller?

GuUuLd
1

#28 Nej det där är en rainbow! :) Väldigt bra bild!

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

Haha ja äntligen efter vad som känns som 3 tusen bilder! Ok men då kan jag Vara Lugn då för de går ju att ha ihop!

[dynamitella]
0

Det kan ju vara ett viltfärgat körsbär också. Det är omöjligt att skilja rainbows från dem. Hade själv ett par hundra tillsammans av varje sort, och det var bara att sälja som blandning >.<

[Tinitusan]
0

Haha suck ok, då återstår bara frågan om den lilla snäckan jag upptäckte på roten, vad kan det vara för ngn?

[dynamitella]
0

Det är i varje fall ett litet posthorn, inget snack om saken :)

[Tinitusan]
0

Oh så trevligt, undra vart den har kommit ifrån haha, ska bli roligt att följa, den kan välj gå kvar där utan problem?

[Tinitusan]
0

Oh så trevligt, undra vart den har kommit ifrån haha, ska bli roligt att följa, den kan välj gå kvar där utan problem?

GuUuLd
0

Ser mer ut som rainbow (caridina cf. Babaulti) än som körsbär om man kollar på huvudet och kroppen, de skiljer sig lite åt där framförallt om man kollar på deras rostrum.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

Lilolizeit
0

Nu sitter jag vid en dator igen och de ser ut som mina rainbow,

[dynamitella]
0

Visserligen. Det är fullt rimligt att den går utan rom då, om det är en rainbowhona som hamnat i smeten :)

[Tinitusan]
0

Fast det är ju inte Bara en som är annorlunda, ca 4-5 är riktigt röda o stora, dessa är vad jag tror de jag fick från början som nu är vuxna, sen är där kanske 10 st i storlek från mini till ungefär halva av de röda som är mer rosa i färgen, mest troligt de storas avkommor. Om jag förstått rätt så är detta Körsbärsräkor! Sen fick jag ca 15 st för ungefär en vecka sedan som skulle vara amano, av dessa har ca 6 st inte överlevt flytten, 3-4 st är stora o mörknat i färgen sista dagarna o det är dem jag lagt upp bilder på, resterande av de jag fick här är mindre o nästa genomskinliga men sa saknar den ljusrosa tonen som de mindre körsbärsräkorna har. Förutom dem har jag en till som är mörkare o hmm kortare huvud med mindre ögon, denna har en rand längs med ryggen o är ganska skygg, tror det var den ngn föreslog kunde vara en mindre mountain rock! Det är svårt att förklara när man är så ny på räkor, jag kan se skillnaden så sett att jag ser att de inte är samma men har svårt att förklara vad som skiljer, men jag lär mig hela tiden =))

GuUuLd
0

Mountain rock är inte troligt att du har de är minst 5-6cm när de säljs i butik och har "solfjädrar" som syns på bilden om jag lyckas ladda upp den via mobilen :)

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

Fast inga är köpta i butiken, även om jag inte Heller tror det är en så ska det tilläggas att bilen som gav mig räkorna, o sålde 3 red claw räkor oxå, även sa han hade haft just mountain rock. Men som sagt, tror inte heller det är det!

GuUuLd
0

Mountain rock är inget man odlar själv bara sådär, der krävs saltvatten till dem i larvstadiet osv.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

[Tinitusan]
0

Nej nej precis, med tanke på att samma kille på påstod att dessa jag jag fick var Amano så bör man ju ta det han säger med en nypa salt!

[dynamitella]
0

Men amano är ju lika svåra att odla som mountain rock. Så de du fått är antingen rainbows eller körsbär.

[Tinitusan]
0

Ja nej men att det inte är det han sagt att det är känns som vi kommit fram till =) O jag är ganska säker nu på att det är regnbågsräkor han har gett mig, förutom den ena som jag fortfarande är osäker på eftersom den ser lite annorlunda ut, men som sagt de typer som kräver bräckt vatten kan vi ju absolut utesluta!

[Tinitusan]
0

kan tala om att de små som nu blivit större skiftar rejält i grönt, väldigt fina!