Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1232 ggr
PLu
4

Ang, Axolotl

Finns många trådar om Axolotl nu och som upplysning kan det vara bra att komma ihåg att Axolotl är rödlistad alltså utrotningshotad.

Pga av detta SKALL det med följa ett härstamningsintyg samt kvitto vid försäljning/köp, detta enligt jordbruksverkets regler.

[Jens]
0

Det vore bra om du länkade till faktan som du nämner.

[Jens]
0

Vad jag kan hitta om detta är att de är rödlistade i det vilda. De som man köper i butik, egen uppfödning är inte rödlistade. Undrar varför det är så. Är det på grund av populariteten att ha dem som husdjur eller är det miljöförändringar som gör att de står som rödlistade i det vilda?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Akut_hotad

http://sv.wikipedia.org/wiki/Axolotl

PLu
1

då jag själv föder upp Axolotl så har jag varit i kontakt med jordbruksverket ang, försäljning så allt går rätt till.

Jag fick även ett mail till mig så att jag skulle ha svart på vitt vad som gällde, kopierar in detta här:

"Axlotl (Ambystoma mexicanum) är listad på bilaga B av rådets förordning (EG) nr 338/97 av den 9 december 1996 om skyddet av arter av vilda djur och växter genom kontroll av handeln med dem. Det betyder att vid handel inom EU behöver du kunna uppvisa lagligt förvärv när du säljer eller använder dina djur i andra kommersiella aktiviteter. Det betyder att du ska lämna med ett härstamningsintyg till den som köper någon av dina djur och dessutom se till att det upprättas kvitto av försäljningen. Här finns en mall för härstamningsintyg http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/blanketter/Djur/in_o_utforsel/E9_181.pdf Köparen kan sedan hänvisa till sitt kvitto på köpet samt på härstamningsintyget om de skulle bli utsatta för kontroll. Om du blir utsatt för kontroll måste du också kunna hänvisa till hur du har kommit över dina föräldradjur exempelvis.

Med vänliga hälsningar

Sara

Sara Gabrielsson

Jordbruksverket

Enheten för sällskapsdjur

551 82 Jönköping

Besöksadress: Vallgatan 8

sara.gabrielsson@jordbruksverket.se

www.jordbruksverket.se

PLu
0

Dessutom händer det i bland att B djur lyfts upp till bilaga A om läget förvärras för dom i världen och enda chansen att då få officiella intyg på djuren är att de är väl dokumenterade, utan det kan man inte sälja djuren och inte heller ungar från dem

[Jens]
0

Mycket intressant och bra att du tog upp det för det ska gå rätt till.

PLu
0

risken är väl liten att man ska råka ut för en koll men att se till att alla papper finns är ju inget krångligare egentligen :)

[Jens]
1

Näe absolut inte och jag tycker att det är bra att regeln finns så det inte blir felavlade av arten för man vill ju verkligen att de är friska.

Lilolizeit
6

Va bra att det här togs upp, det är väldigt viktigt som du säger. 

Nu var det här inget nytt för mig, har papper på mina djur.. 

Men undrar hur det går till i djuraffärer över lag. Om detta är allmänt känt inom "butiks-handeln"..? Har en känsla av att det inte är det..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes