720l - vilka fiskar
Hej, jag är snart ägare av ett 720l akvarium det är 2m*60cm*60cm.
Hur många olika fiskarter kan man ha? Kan man blanda lite mindre och lite större?
Ge tips på kombinationer. Jag gillar lite mer färglada fiskar, men en blanding skulle vara roligt.
Blanda större och mindre går till en viss gräns. Gränsen går där de mindre fiskarna passar in i munnen på de stora
T.ex funkar det inte med scalarer och små stimfiskar som Neontetra - en kombination som många skulle önska sig.
Jag skulle gå på ett eller två rejäla stim av arter som stimmar fint + några andra mindre grupper av fiskar. Stimfiskar är olika - en del stimmar bara när de blir skrämda - andra är bättre på att hålla ihop. De neontetror jag har sett stimmar inte så bra. En stor personlig favorit som stimmar bättre är Rasbora Hengeli. Kilfläcksrasbora är också speciell. Under rätt förhållanden är båda rasbororna är mycket vackra.
… men nu pratar jag små fiskar. Du kanske vill ha större firrar?
Många vill ha stora ciklider i stora akvarier. Det kan ju vara kul… men då faller växtlighet ofta bort eftersom många stora ciklidarter inte låter bli växterna.
Tycker att det är lite svårt att ge tips utan någon riktlinje… det finns så mycket att välja på.
Du får fundera på hur du vill att akvariet ska se ut - stenlandskap, grön djungel, solig damm på savannen etc… eller så får du utgå från någon favoritfirre och anpassa vattenmiljön och andra invånare efter den. Det är ju viktigt att firrarna delar samma behov när det gäller miljön.
Mitt favoritakvarium just nu är en djungelbiotop med fiskar och räkor och växter från alla möjliga världsdelar men som gillar samma förhållanden - surt vatten, svag belysning etc…
Vill du ha inspiration är det här en bra url-> http://showcase.aquatic-gardeners.org/2009.cgi
Navigationen på sajten är inte den smidigaste: gå på årtal (länken tar dig till 2009) och välj sedan "view entries". Sen kan du välja olika storlekar på akvarier men där finns också "biotope" - ta den så får du se olika typer av inredning (stenlandskap, rötter, djungel etc.) …och så "start viewing" eller "browse the index".
Där finns också förslag på fiskbesättningar.
Det var ganska bra information tycker jag, jo jag vill nog ha lite större fiskar, jag har kollat lite på discusar nu en stund, vilka jag tycker är fina. Kan du försöka ge exempel på vilka olika fiskar som skulle kunna passa med varandra och med discusarna.
Fina är ju också scalarer som du nämnde, men jag vet såklart inte om dem går att ha i samma akvarium. =)
(näh… ändrar lite här - läste/skrev fel)
Njä… tyvärr har jag ingen erfarenhet av större ciklider - bara lite dvärgciklider… och de är ju inte stora alls. Jag har haft scalarer för längesedan… men det var bara då… Diskus har jag bara drömt om …men det finns många andra som kan de fiskarna - du får säkert många fina tips av dem. 
Jag hoppas det, är dem mycket dyra? Sådna där diskusar? :)

Jag skulle inte ha diskusar, tycker de verkar extremt trista(ursäkta mig alla discus-fans). En soim jag jobbar med har haft 60 akvarier i sin lgh och av alla dessa fiskar tyckte hon diskusar var de absolut tristaste, ståg mest stuiill o tittade, simmande inte runt eller gjorde något vidare spännande saker. men det är ju rätt vackra o titta på!
Finns ju miljoner av fiskar.. bara att leta runt o se vad som finns! Med den storleken har ju inte så mkt begränsningar rent storleksmässigt.
#4 Jo, de är dyra - har sett småttingar säljas för 150. Större kan kosta flera hundra.
#5 Jo, de är stillsamma… men jag tycker att de är vansinnigt tjusiga. … och jag brukar fastna mer för lite stillsamma akvarier än för livliga .
#4 dem kan vara väldigt dyra ska du ha ett fullvuxet par som lägger ägg å har fin färgkombination kan du får betala 2-3k för dem å små i affären kan kosta 400-500 med fin färgkombination sen finns det ju lite billigare också så man kan köpa för 100kr st å så men det är ju va man vill ha :) tips om du ska köpa några stycken ta kontakt med en uppfödare å köpa av h*n.
http://www.zoo.se/catalogsearch/result/index/?dir=asc&order=price&q=diskus
där han du en länk så du får en uppfattning om va de kostar beroende på färg och storlek och hur sällsynta dem är men sen brukar det va en aning billigare i affär och ganska mycket billigare hos uppfödare.
a
såg nu att tråden va väldigt gammal men min info kan kanske hjälpa någon annan som sitter med samma sits nu :)
a