fråga om räkor
så jag har ett kar med Körsbärsräkor o regnbågsräkor, det har varit igång i ca 2,5 månad o för ca 1-1,5 mån sedan bytte jag till räksubstrat.
innan substratet hade det ett pH på ca 7-7,5, men efter sänktes det ner till 6, dock har det ju pendlat mellan 6-nästan 7 vid varje vattenbyte.
innan jag insåg att pHt skiftade så vid vattenbyten hittade jag en av mina dominanta honor döda(har 4st) o ca 1 vecka efter hittade jag den andra, vid det läget insåg jag att pHt skiftade så o tänkte att det kanske kan vara anledningen till att de dött, sedan dess har jag bytt lite varje dag istället, ca 1,5 liter på 25 liters kar.
det har gått ca 2 veckor sen de dog o eftersom de har förökat sig ordentligt o jag nu har rejält med smått har jag tänkt att det säkert berott på det ostabila pHt, även regnbågsräkorna har blivit många många!
men idag hittade jag min 3e hona död o nu funderar jag på vad det kan bero på, kan det vara så att de dött av ålderdom? hur gamla blir de egentligen? de var ju stora när jag fick dem, dock bleka, färgade ut först ca 1 vecka efter jag tagit hem dem, men det behöver ju inte bero på att de var unga om jag förstått det rätt?
jag vill försöka förstå varför de dör så jag kan korrekera det om det beror på ngt jag kan förändra!
de ömsar skal som de ska, plockar varje dag.

Plocka inte bort skalen, räkorna kan få kalkbrist!
Det är mycket möjligt att räkorna dött av växlande pH-värde. Vid vattenbyte sker ju förändringen väldigt snabbt. Att en räka skulle dö när du bytt till mindre vattenbyten känns däremot ganska konstigt.
Använder du vattenberedningsmedel? Räkor är väldigt känsliga för klor och koppar.
Körsbärsräkor kan leva i 1-2 år och bli upp till 4 cm långa.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
ok, skalen får hädanefter ligga kvar! jag brukar dock smula i lite äggskal ibland, det är väl bra vad jag förstått?
nej jag har inte använt vattenberedningsmedel då jag hört att det inte är bra för räkorna, men du menar att det kan vara tvärtom o klor o koppar är värre? jag har det hemma så inga större problem att börja använda det!
nej jag får inte riktigt till det, dels känns det som om det borde vara mer blandade dödsfall om det berodde på ngt i akvariet, finns ju mängder av små o stora av både körsbärs, regnbågs o två amano, dessa 4 utgör ju inte hög procent av runt 35-40 räkor menar jag!
jag har precis köpt 11 svarta sakura som går i mitt 56, här har jag inget räksubstrat då jag så här i efterhand anser att det är bättre att låta dem gå i det vanliga pHt från kranvattnet som ligger på någonstans mellan 7-7,5 men jag vill verkligen undvika att dessa dör då de kostat en slant så om jag gör fel vill jag lista ut vad!