Cryptoheros sajica?
Någon här som har erfarenhet om ovanstående?
Undrar om den går att ha tillsammans med de flesta fisk sorter, minsta exempelvis Kardinaltetra, guppy's etc, eller skulle dom bli uppätna? Kunde inte hitta någonting med mina säkert för dåliga google-sökningar 🤔
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=213
Står lite erfarenheter längst ner på sidan.
// Sofia
Vet att det skrivits lite om dom här också. Om du söker på sajica ciklid så finns det några trådar. Jag har själv varit intresserad av dessa. :) Extremt vackra fiskar.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Lilolizeit: Ja verkligen! Då söker jag runt lite här på sajten. Letar efter en sort som står ut lite mer i akvariet i utseende och storlek och går ihop med små sorter så blev tipsad om sajica. Vill bara se så det kan stämma 👍
jag har dessa hemma och tycker att det är mycket trevliga ciklider. jag har haft både kardinaltetror och Guppy med dem och visst har det väl försvunnit någon men de jagar inte efter småfisken precis. De passar bäst om man har två par i ett kar och de får yngel ganska lätt och tar bra hand om sina yngel. Honan byter färg när hon har yngel och bli super vacker.
Jag tycker detta är fantastiska fiskar och rekommenderar dem varmt till alla som är intresserade av dem. De är lättskötta och snälla fiskar.
johannamig: Tack för svar! Vet du hur man ser könsskillnad på hona och hane? Låter som att den kan passa riktigt bra ihop med nuvarande fisk sorter! 👍 Med par menar du 4 fiskar eller 2 fiskar? Haha ursäktar mitt idag tröga tänkande 😟
Det är jättelätt att se könsskillnader. Hanarna är större först och främst men de har också röda fenor medans honorna är mindre med gula fenor.
Med två par menar jag 4 fiskar :) De trivs allra bäst om man har två honor och två hanar.
När jag frågade på ett engelskt forum om jag kunde ha sajica tillsammans med glödbandstetror så sa alla att jag absolut inte skulle ha det för att tetrorna då skulle bli dödade efter ett tag. Annars hade jag så gärna velat ha sajicor, dom är så fina och verkar väldigt roliga :)
Jasså?
De är ju revirhävdande när de har yngel och ägg men jag tycker absolut inte de är elaka mot de små fiskarna. Tror att dom är snällare om man för samman dom när sajicorna är ganska små så blir de snällare mot de små fiskarna men det kan ju bara vara önsketänkande från min sida :P men de har funkat för mig. Dock kan hanarna vara väldigt elaka mot varandra i perioder men de lugnar sig efter ett par dagar. De är alltid precis innan honan är redo för att lägga ägg.
johannamig: Då förstår jag, tack! :) Anon: Men va fasen :/ Nu blir jag lite osäker om du säger så.. Verkligen jättesvårt att hitta en större fin sort som inte äter upp de mindre.. Ger upp snart *suck* :(
Jag hade samma problem innan jag skaffa mina sajica. Letade efter lite större ciklider som inte åt upp mina småfiskar. Detta finns typ inte för det ligger i alla fiskars natur att äta det som är mindre än sig själv. Hur som helst så kom jag fram till två arter som passar i mjukt vatten som i teorin skulle vara snälla nog att kunna ge *** i mina små fiskar. Detta var sajica och nyckelhålsciklider. Visst har några småfiskar försvunnit efter jag cikliderna hoppa ner i mitt kar men absolut inte i den mängden att de riskerar att äta upp allihop.
åh jag såg nyckelhålsciklider i affären idag o tyckte de var så fina, varsugen men visste inte om jag skulle våga köpa eftersom jag inte delat upp mina fiskar än o alla går i 375, där går 6 st marigld som funkar bra med sällskapsfiskarna, tror ni jag skulle kunna köpa 4 st nyckelhåls o släppa i en månad eller två tills jag har delat upp dem?
fast frågan är om det fungerar med mitt vatten som har ett pH i kranen på 7.5 o akvariet ligger närmare 7?
den infon hittar du ju väldigt lätt på zoopet. med pH allså.
Föreslår att du läser lite om Nyckelhål först innan du gör ditt slutliga beslut.
ja jag läste på zoopet, många som verkar blanda dem med sällskapsfiskar, men jag tänkter ju inte ha dem ihop med dem i långa loppet, men mer vattnet som skulle vara problem efterosm det ligger på gränsen så det får nog vara tills jag bestämt närmare hur jag ska göra när jag väl flyttat de andra, men man måste drömma bort lite ibland ;)
Fiskarna mår antagligen bättre om du väntar med att köpa dem tills deras bostad är redo. Då slipper dom ju den extra stressen av att bli flyttade och störda, även att vattenvärdena varierar och inte stämmer helt till att börja med. Så vänta med att köpa dem tills akvariet är redo. Nyckelhålsciklider brukar inte vara jättesvårt att få tag i och beroende på vart du bor och hur det går för min Sajica hona så kan du få köpa av mig. Jag har en kull som är någon vecka gammal just nu.
Ja men precis! Bor dock i Skåne haha
Då har du nog inga problem med att få tag i fiskar alls. Så mycket bra fiskodlare som är bosatta nere i skåne.