Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalar
Läst 4356 ggr
Sarah E
0

Ancistrusbebisar

Har fått smått i karet för några dagar sen de är ju så bedårande! 

Har nu två frågor: 

1. Behöver de extra mjuk mat? Ex jag kokar broccolin lite längre. 

2. Hittade 4 st av dem i filterbehållaren (innerfilter) när jag skulle rensa det. De var pigga och verkade inte ha tagit skada av att vara där. Tyvärr kan jag inte täcka för stället där de tar sig in. Hur ska jag tänka/göra kring detta? Kolla då och då och ta ur dem eller bara ha is i magen och lita på att de kommer ut på egen hand?

GioJ
0

1. ja, de behöver lite mjuk mat. krossa ett salladsblad i handen, och skålla det en stund i en skål. kyl av och servera. går åt som smör i solsken… 

2. trä en damstrumpa över filtret..

🙂

Luis_felipe
0

Jag har ca 80st Ancistrusyngel i ett 300L (endast malar, inga andra fiskar) och jag matar endast med maltabletter från det att de simmar fritt (efter de ätit upp äggskalen osv). Inte en enda mal har dött hittils och ingen har heller fastnat i pumpen :)

GioJ
0

äggskalen? menar du gulesäcken? eller?

Luis_felipe
0

Ja precis :)

Sarah E
0

Jo det där m salladsblad ska jag testa. Var bara osäker på om det blev mjukt nog. Men då verkar ju det lugnt :) De maltabsen jag har löser inte upp sig i vattnet så de kanske är för hårda ännu… Jo jag vet det där med nylonstrumpa men problemet är att de tar sig in genom ett hål bakom sugproppen som man fäster pumpen mot glaset med. Om jag trär en strumpa över dem så kommer jag ju inte kunna sätta fast pumpen sen…. Det är det som är bekymmersamt.

Fridhem
0

Om du gör ett litet hål i strumpan vid sugproppen och drar i strumpan och sätter ett gummiband runt både strumpan och fästet på sugproppen. Haha du fattar inget eller?

Sarah E
0

Smart! Borde jag kunnat räkna ut själv :P

GuUuLd
0

Maten behöver du inte göra något speciellt med, de äter det precis som föräldrarna äter det. Behöver inte vara extra mjukt eller något sådant, det man bör tänka på är att mata lite mer.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

Sarah E
0

Jo lägger i extra på olika ställen men aldrig sett att de äter. Men jag matar ju efter att lampan släckts så förhoppningsvis äter de under natten. På morgonen sen är det bara snäckorna som käkar….

Ansgar007
0

Hej!

Får man låna tråden lite?

Jag har 4 Ancistrus i Sällskapsakvariet sedan ca 2 månader. I natt har två av dem lagt rom & hanen ligger i lekröret och ruvar.

Frågan är om de klarar sig när de blir frisimmande eller om jag ska ta upp några?

Övriga invånare är: 2 Paletter, 2 Scalarer, 3 Kopparbarber, 1 Liten Prinsessa, 1 Eldstjärt, 2 Regnbågsfiskar. (samt de 4 Ancistrus)

Vid ett tillfälle när Paletterna fick yngel, vilket händer titt som tätt, så tog jag en slang och sög över hälften i ett annat kar. Naturligtvis fyllt med vatten från akvariet. Annars tar det ca 4 dygn så har de andra firrarna krubbat upp alla Palettyngel. Och detta trots att de är oerhört aggressiva när de har bebisar. Men de måste ju ut och valla dem och under natten försvinner de sen successivt. Jag har provat med nattlampa, men det hjälper inte.

Klarar Ancistrus sina yngel bättre, eller är de för hårda för vissa av de övriga invånarna eller bör jag försöka rädda undan en del? Jag vill ju inte ta allihopa, då kanske föräldrarna blir deprimerade och slutar para sig?

Några tips hur ni andra har gjort?

Ansgar007
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nere till höger under huvudet syns en gul massa som är ägg när man zoomar in det.

Sarah E
1

Låna på du! Bara kul tycker jag :)

Nu har ju du mycket större fiskar än jag har. Mina bebbar verkar klara sig bra. Jag har iofs galet mycket växter och andra gömställen så de kommer inte ha problem att klara livhanken… de är ju grymt snabba, de små, och har du bara gott om trånga gömslen där inte de andra kommer åt så borde ju några klara sig tycker man.

Föräldrarna tar inte hand om ynglena alls efter att hanen släppt ut dem ur boet vad jag kan se. Så de blir nog inte deppade om några ryker…

Själv har jag ju ingen chans att kunna räkna hur många bebisar det blivit. Det måste vänta tills de blir större och även då blir det svårt. Ibland kan jag inte hitta föräldrarna heller i djungeln… :P

Ansgar007
0

Tack!

Har jag fattat rätt?

Pappan "ruvar" i 5 dygn.

Sen ligger de kvar i lekröret, eller?

Isf, hur länge? Vaktar Pappan då?

När blir de frisimmande?

Hur länge kan de livnära sig på gulesäcken?

Hur länge efter de 5 dagarnas ruvande bevakas de av Pappan?

Jag tror jag försöker plocka upp så många som möjligt när föräldrarna inte bryr sig längre. När kommer det bli i så fall?

Mvh

Ansgar

Sarah E
0

Min hane låg i sitt hål och fläktade i två veckor från det att de lekt. Jag trodde ett tag att det inte skulle bli nåt men han vaktade tydligen så länge. Under den tiden kunde jag aldrig se nåt där inne för hålet var verkligen jättetrångt in i roten liksom.

Ansgar007
0

OK, min hanne lämnar äggen emellanåt men är snart tillbaka.

Just nu kom jag på honom med att knuffas & skuffas i ett fartygsvrak med den andra hanen.

Hoppas nu det funkar så att det blir några yngel.

Undras om jag ska flytta den andra hannen. Har ett 125 L med bara två Prinsessor, fast det är väl inte rätt vattenkvalitet där? Eller är det nån som vet? Korallsand, lite växter, som vanligt ungefär. Ska försöka ordna 2 bilder på de olika akvariumen.

Jättedålig bild nr 1 !

Sarah E
0

Varför är det inte rätt vattenkvalité menar du? De är inte särskilt känsliga men det är klart bra om man gör det så bra man kan. Tror nästan det viktigaste är att de får vegetabiliskt foder samt har en rot av mjukt slag att gnaga på (mangrooverot typ)

Sarah E
0

Du får vänja in honom i det andra akvariet som man gör när de kommer från affären.

Ansgar007
0

125 L med två Prinsessor

Ansgar007
0

Ja, nåt måste jag nog göra för de rumsterar om väldigt de två hanarna.

Lite knepigt att se skillnad på dem också.

Nya ansträngningar i morgon.

Tack för Dina tips, mycket värdefullt!

Luis_felipe
0

#13 Min hane fläktar/ruvar i ca 5-7 dagar tills det att de kläcks. Efter de kläckts så har det tagit ca 2 dagar innan gulesäckarna e borta och malarna börjar simma fritt. Hanen har alltid suttit kvar tills dess att ALLA yngel har simmat där ifrån. Efter det så skiter han i dem. Dock så har jag ett 300L med ca 80 Ancistrus och typ 10 guldsömsyngel som fortfarande är små så att det finns inga hot att skydda ynglen emot.

Luis_felipe
0

Så här ser mitt 300L ut så att även om jag skulle ha fiskar i så skulle det finnas mer än gott som gömställen för dem! De ligger mycket på bladen och bland alla växter. Jag flyttade över 2 yngel till ett annat kar för en vecka sen utan problem alls så att det borde inte vara några problem för dig med flytten :)

Ansgar007
0

Tack för informationen!

Och snyggt akvarium!

Min hane är inne på dag 2 nu och än så länge fläktar han.

Jag blir bara orolig när han smiter iväg för att brottas med den andra hannen. Men igår kväll var ha tillbaka efter ett par minuter. Och ingen annan firre har vågat sig in i han grotta än…

Sarah E
0

Kanske bäst att flytta den andra hanen då?

Sarah E
0

En av de ljusaste ynglen. Föräldrarn är röd-svarta.

Sarah E
0

Äsch! Funkar inte från mobilen…

Sarah E
0

Jo titta! Funkade nu :)

Ansgar007
0

Idag har han inte brytt sig om den andra hanen utan har legat och fläktat hela dan.

Jag avvaktar tills vidare.

Sarah E
0

Då har han nog fullt upp med de små nu :)

Ansgar007
0

Snygg bild Sarah!

I dag är det dag 4 av fläktandet. Striderna med den andra hanen har tagit en paus över helgen. Jag hoppas att det fortsätter så.

Jag vet inte om jag kan flytta den andra hanen till akvariet med de två Princessorna. De har ju corallsand vilket, så vet jag förstår, innebär hög kalkhalt, för att skapa en Tabgabyika-liknande biotop. Och om jag läst på rätt, så vill inte Ancistrus ha den miljön. Men här kan jag ha helt fel. De kanske inte bryr sig om ph, surhet, hårt/mjukt…alls?

Nån som vet??

Det andra problemet är ju att för att få tag i den andra hannen kommer jag ju behöva lyfta ur vraket som han alltid gömmer sig i. Och det är jag rädd skulle störa min ruvande vän.

Sarah E
0

Tackar :) Kan inte det där med hårt eller mjukt men de gillar iaf lite lägre pH. Men om de inte bråkar nu så är det ju lugnt!

Ansgar007
1

Jag har försökt att medla. Bara att hoppas på att vapenvilan håller i sig…

Sarah E
0

Hehe, vi hoppas på det.

Ansgar007
0

Nu har jag filmat 4 sekunder, men jag förstår inte vilket format jag ska lägga över filen/filmen i…

Oavsett vilket så "sprattlar" nu äggen!!!

De måste ha kläckts idag. Nu gäller det att jag har dem under uppsikt så jag kan gå in direkt när Pappan tycker att de ska klara sig själva.

Sarah E
0

Spännande!

Ansgar007
0

Dag 2 av sprattlandet.

När jag filmade låg hanen ganska långt ut i grottan och fläktade men när lampan till mobilen dök upp skuttade han längst in hos ynglen.

Nu har jag gjort i ordning ett till akvarium. Här tänkte jag att ynglen kunde vara. Har några guppys som jag tror skulle funka som sällskap.

Frågan är vilken sand/grus jag ska ha?

Spelar det ingen roll eller?

Har Corallsand & "vanligt akvarie grus" att välja på.

Corallsanden är ju mycket snyggare men funkar den till dessa firrar?

SÅÅÅ spännande. & sååå ivrig att få visa filmsnutten men jag kan inte förstå vilka format jag ska konverterar till för att kunna ladda upp dem här. PDF är ju inget filmformat!!! Vad göra?

Sarah E
0

Nä det där med hur man laddar upp film här kan inte jag….

Fridhem
0

Haha alla dessa tekniska saker, tur att jag har en tonåring att ropa på:)

Ansgar007
0

Men sandfrågan da???

Kanske ska det vara utan sand i början? har sett det nånstans…

Lilolizeit
0

För att ladda upp filmen här behöver du lägga upp den på youtube eller nått liknande, sen ta länken och kopiera in vid "infoga video". Jag hade haft sand i karet.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Ansgar007
0

Aha! Tack, då förstår jag. Har aldrig laddat upp nåt till youtube, kanske dax för premiär…?

Jag tittade igår på klipp från youtube på Ancistrus yngel, men det var väldigt varierande vad de hade för botten.

Men då lutar det år sanden…

Lilolizeit
0

Haha ja det kanske. :) Jag hade själv min premiär för nån vecka sen.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Sarah E
0

Mina går ju kvar i mitt stora kar och där är det sand. Det får bära eller brista. Jag har aldrig sett dem på sanden utan de sitter på roten, glaset eller pumpen.

Ansgar007
1

Bra att Du sa det.

Måste skaffa en rot. 

Tur man är med i Spånga Akvarieförening, 10% rabatt på Akvarielagret. Eller i det här fallet kanske det kallas rotavdrag…

Sarah E
0

Haha!!

Sarah E
0

Mamma och liiiten. Den lille sitter till vänster bredvid honan. Kan du se?

Sarah E
0

En liten av de som är mörka (mera svart än rött)

Ansgar007
0

Ledsen, stirrar som en idiot, men ser bara honan på de båda bilderna…

Vet Du hur många dar det tar tills ynglen fått lite hårda skal, så e inte är i fara för andra glupska firrar?

Sarah E
0

Bredvid honan är ett svart parti oc precis bredvid det ser man nosen på bebben. Och ryggdunkande är ljusare och sticker upp… Har ingen aning när de får hårdare pansar. Mina övriga fiskar är helt ointresserade av dem iaf. De har fullt upp med att käka guppyyngel dessvärre…

Sarah E
0

Autocorrect! Ryggdunkande ska vara ryggfenan såklart.

Ansgar007
0

Nu tror jag… ligger den parallellt med ett strå från en växt & den bildar nästan en pil tillsammans med Mamman?

Sarah E
0

Japp! Men jag förstår att du inte såg den. Vilken kass bild ser jag nu då jag har datorn ist för telefonen.

Ansgar007
0

Det är alltid bra med lite utmaningar!

Min hane är inne på dag 4 av yngelvård.

Jag försöker vakta, när han slutar måste jag ju försöka vara på alerten för att rädda undan så många som möjligt innan de blir föda åt övriga invånare.

Jag har gjort ordning ett akvarium på ca 60 L med 4 Guppy & 2 Killis. Köpt (ROT!) Hoppas ynglen fungerar där!!!

Har annars ett litet ca 10 L som står stand by, som plan B…

Sarah E
0

Ska nog bli bra det där! :)

Sarah E
0

Shit pommes! Jag tog dom just på bar gärning! Honan låg i hålan och la Rom och hanen satt utanför och vaktade med utspärrade fenor. Sen släppte han ut henne och knorvade sig in i hålet själv oc satte igång att fläkta. Hann tyvärr inte knäppa bild :(

Sarah E
0

Alltså hon låg inte i Rom utan la rom. Autocorrect :P

Ansgar007
0

Spännande! Så hur långt var det i dagar mellan romläggningen?

Mina la rom den 3/4.

Ynglen här kläcktes 7/4 så min hane är inne på dag 6 av fläcktandet.

Lite nervöst, han slutar väl snart och då ska de klara sig själva.

Jag har laddat med tjock slang & hink för att försöka rädda undan så många som möjligt. Det fungerade jättebra att suga upp Palettynglen. Hoppas det går bra även med dessa?

Sarah E
0

Hmm svårt säga. Jag kollade ju inte på datumet tyvärr. Men hanen låg nog ganska exakt 14 dagar (vet inte när under den tiden de kläcktes, omöjligt att se i det trånga hålet) och ynglen har varit frisimmande ca 14 dagar nu. Så vi säger en månad då. 

Jag flyttar inte mina. De får klara sig bäst de kan. Ev är de för stora från start för mina "rovfiskar" rosentetrorna ;). Den största fienden är nog pumparna (har två små). Satte nylonstrumpor över men det hjälpte inte. Fick ändå rädda tre stycken yngel därifrån och då skippade jag strumpor över. De försvårade bara räddningsarbetet. De märker väl den dag de är för stora att klämma sig in. 

De flesta tror jag ändå håller sig bland växter och rötter, har massor av den varan.

Ansgar007
0

Jag har inte så mycket till gömställen. Rovfiskar finns det dock några, 2 Palettciklider, en Eldstjärt, 2 scalarer & en Prinsessa…

Du skapade denna eminenta tråd den 1 april. Bara 2 veckor sedan…

Sarah E
0

Ja precis och innan det var de i hålan i två veckor så det stämmer väl med en månad mellan romläggningen :)

Ansgar007
0

Flitiga firrar det här!!!

Sarah E
0

Jo :)

Ansgar007
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så här såg det ut för ett par dar sen.

Ansgar007
0

Det 5 sekunder långa filmklippet togs den 8 april. Ynglen var mao inne på dag 2 i livet.

Detta är det första jag någonsin lagt upp på youtube. Så jag hoppas att det blev riktigt…

Sarah E
0

Cool!

Ansgar007
0

I dag fyller de 6 dagar, undras just vad de önskar sig…?

Sarah E
0

En simtur i det fria kanske? ;)

Ansgar007
0

De slog till i skydd av mörkret.

Men jag låg i bakhåll.

klockan 0003, tände jag lyset & såg flera av dem simma omkring på utsidan av lekröret. Fram med slang & hink, fick ut ett fåtal. Försökte få ut Pappan, men han vägrade överlämna de små. Akvariets övriga deltagare hade nu fått vittring på ett smaskigt kvällsmål. Till slut tog jag hela lekröret med Pappa & yngel, stoppa ner i hinken och la ner i yngelakvariet. I med roten, gurka, maltabletter & skållad sallad.

Nu på morgonen räknar jag till ca 20-25 yngel. Phu!!!

Vilken pulshöjare det är att vara Akvarist!

Ansgar007
1

Mycket väluppfostrade, snygga prydliga rader…

Ansgar007
0

Yngel akvariet är på 17,5 Liter.

Nån som vet hur många dagar det tar tills de får sitt hårda skal?

När de blivit lite större så vill jag släppa ut dem i mitt 60 Liters. Där går bara 4 Guppy & 2 Killis. Det borde väl funka?

Sista ynglet har simmat ut ur lekröret & efter en stund så har nu Pappa lämnat boningen & satt sig på undersidan av trädroten.  Jag tänkte han får vara kvar en stund för att hämta sig innan han återgår till Sällskapsakvariet. Så han har lite krafter om det blir gruff med den andra hanen. Låter det listigt eller nån med mer erfarenhet som har bättre förslag?

Sarah E
0

Men oj vad många! Mina har inte varit sådär mycket framme. Man ser dem här och var men inte i klunga som dina. Alltså har jag egentligen ingen aning om hur många de är :) vet inte det där med skalet…. Låter annars som en vettig idé med yngelkar och låta farsan vila lite.

Ansgar007
0

Räknade just till 25. Så där har vi minimum!

Hur kul som helst!!

Och vattnet är inte gult, som på bilden, utan naturligtvis samma vatten som de kom över i från Sällskapsakvariet. Av yppersta världsklass…:-)

Sarah E
0

:)

Ansgar007
0

Idag har det varit lite kris. La i gurkskivor, och de smulades sönder, så vattnet blev simmigt, ungefär som dammigt, fast i vatten. Såg ca 5 st yngel som dött på botten, min gissning är att det som avsöndrats från gurkan har täppt igen gälarna. Fick den känslan i alla fall. Tömde hela akvariet utom 1 cm, då jag inte lyckades få upp de sista ynglen. Fyllde på med vatten från deras födelseakvarium och la i en näve grus från detsamma.  Nu ser det bättre ut och de senaste timmarna har ingen förolyckats. Tog 5 yngel och la över i ett 60L med 4 Guppy & 2 Killis. Guppyna simmade förbi ett av ynglen som hängde på rutan och struntade fullständigt i det. Killisarna däremot vet jag inte. Nån som vet om de kan vara intresserade eller funkar det med Killis Australe, (Kap Lopez) ihop med 7 dagar gamla Ancistrus yngel?

Räknade till 28 yngel som är kvar i yngelakvariet.

Sarah E
0

Hjälp! Av gurka? Vad konstigt. De brukar väl inte smulas?

Ansgar007
0

Även i Sällskapsakvariet blir det samma resultat, men där försvinner det efter ett  tag pga det t större filtret och ytan. Jag borde tänkt på det, men hade inte direkt nåt annat, vill ju att Papsen skulle få ett skrovmål när han varit så duktig. Men han satte sig bara under roten och tog det lugnt.

Idag ser det väldigt bra ut hos bebisarna. De sprattlar omkring ordentligt.

Hur stora har Dina blivit Sarah? De flesta av dessa är nån dryg centimeter.

Ansgar007
0

Nu har de blivit ca 3 veckor och ca 13 millimeter långa.

Sarah E
0

Det är ju så svårt uppskatta längden tycker jag. Men skulle gissa på att de är uppåt 1,5 cm. De har varit frisimmande nu i en månad. Gav upp det där med nylonstrumpa på pumparna. De tog sig in iaf. Kollar m jämna mellanrum ist. Har fortfarande ingen aning om hur många de är :) Det är en ny kull på g sen två veckor tillbaka. Såg just att en liten har lyckats smita från farsan och jag har lyckats se dem sprattla inne i hålet när hanen "tog lite luft". Om jag räknat rätt borde han släppa ut dem nu i helgen nån gång. Nu måste jag omplacera honan. Kan inte ha fler yngel nu. Kommer ju behöva hitta nya hem till dem jag har.

Ansgar007
0

Ha ha!

De är ihärdiga.

Jag har räknat till ca 15 i yngelakvariet. Fick veta igår av en som föder upp dessa att man måste byta vatten varannan dag, men bara ca 10%. Det blir mycket skräp på botten av alla yngel. men det beror väl på hur stort akvarium de bor i. Mitt yngelakvarium är bara på 17,5 L. Hur stort är ditt?

Sarah E
0

Mina går i ett 200-liters med rosentetra och Guppy och sina päron då förstås. Jaha ska man byta så ofta?! Jag gör som vanligt med vattenbyte varje till varannan vecka 20-30 %. Plus att jag fyller på lite varje dag som dunstar iom att jag inte har täcklock…

Ansgar007
0

Har Du så stort är det nog lagom som Du gör med bytena.

Vet Du eller någon annan hur lång tid det tar tills de får sin skyddande hårdhet/skal?

Sarah E
0

Har ingen koll på det där med hårt pansar tyvärr… Apropå det så är jag lite bekymrad över pappan till alla ynglen. Han har börjat växa ur det minimala lilla hål han valt så han är alldeles skavd på huvudet :( Det lyser som en röd fläck uppepå. Vet inte om jag bara ska låta det vara…. Men nu blir det inga fler yngel. Honan är infångad med stor list och ska åka till nytt hem imorgon :)

Ansgar007
0

Tycker min stora hane som ej är Pappa till ynglen har tappat en del strån i mustaschen. Men han är ganska skygg så det är knepigt att få syn på honom.

Du får höra med akvarieaffären. Tar Du honom till veterinären så kanske de börjar undra hur det står till…

Sarah E
0

Han var framme igår ca 10 sek efter att gröna ärtor serverats hehe och verkar pigg. Han har, enligt vad jag beräknade, släppt ut ynglena. Alla har dock inte lämnat hålet så han återvänder till det med jämna mellanrum. Blir skönt för honom att vila upp sig tror jag :)

Sarah E
0

Hur går det för dina?

Sarah E
1

Var tvungen knäppa en dålig mobilbild på en av de små

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.