Ancistrus beteende inför lek
Har frågat i annan tråd ang min runda ancistrushona men ska omformulera och utveckla min fråga något. Hon är alltså tjock, men mera bred nu än kulmage (som hon hade för ett par dar sen). Hanen sitter mestadels i sitt favvo-hål i roten och har idag inte lämnat det mer än att han sitter i närheten av det. Även honan har hållit sig i närheten. De har tidigare inte varit intresserade av varandra alls, snarare hållit sig på varsin kant. Jag kollar dem noga varje dag för att se om de verkar må bra och jag kan inte se att se skulle vara sjuka på nåt vis. Min fråga är alltså om de är på G att leka??
ja troligen. Om hanen är vid sin favorit hål i roten kan det vara för att han gör i ordning där äggen ska läggas. Min hane gjorde så förut fast under en sten. Om honan är mer bredare är det för att hon har ägg och hon kommer lägga dom där hanen kommer att vara och vakta dom.
Tack för ditt svar! Oj så spännande i så fall! Ja jag får vänta och se :) (har varit lite nojig efter en omgång vita prick för några veckor sen så varje nytt beteende gör mig lite orolig…)
Så roligt det skulle vara nu för dig med lite goda nyheter efter vita pricken! Jag håller mina tummar, det låter ju misstänkt :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ja det skulle verkligen kännas fint med lite flyt nu! Nu under kvällen har gubben simmat fram och tillbaka mellan sitt hål i roten och lekröret som jag köpte till dem men som de ratat alldeles hittills. Spännande spännande! 😃
Du vet att dom har lekt när hanen ligger på samma ställe och fläktar oavbrutet med fenorna. Han ligger och fläktar in nytt vatten på romen.
#4 Tycker det låter som han letar efter det bästa stället att "lura" honan till. När han valt var han vill att romen ska vara så kommer han att visa upp sej för honan och spänna upp fenorna och försöka få in henne i grottan. Typ genom att simma i förväg till grottan och spänna upp sej lite mer och sen visa vilken fin och bra grotta han hittat.
Om honan är med på noterna så kan dom leka inom ett dygn men kan ta längre tid om hon är lite mer svårflörtad.
Du kan ju passa på att mata med deras favvo mat (förslagsvis framför grottan han valt) och göra ett vatten byte med lite kallare vatten. (Brukar hjälpa till att trigga till lek)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Tack för tips!
TS. Jag lånar tråden lite snabbt. ;) Jo de är så jag har en hona som är romstinn just nu och jag undrar varför hanen ligger i sin grotta med skallen och kollar ut? :) ps. jag har haft hanen i 2 dagar..
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Min höll på sådär ett bra tag innan de lekte. Han har nog hittat sin favvo-grotta och boar in sig. Försöker nog få honan intresserad av hålan också.
Okej för honan brukar simma fram dit och ligga utanför och kolla! ;)
❤️2 sköthästar: Eden's fabulous & Bronar världens bästa!❤️
❤️hundar,hästar,sköldpaddor,ödlor,renar,axolotlar!❤️
❤️5 Akvarium & 1 damm❤️
❤️EN ÄKTA SAME MED RENAR❤️
❤️"DJUR ÄR MITT LIV"❤️
Ja då är det säkert på gång :)