Tvinga fiskar att äta flingfoder?
Haha, rubriken är kanske lite konstig men ja det är väl ungefär vad jag försöker göra nu. Jag har nämligen två påfågelgobys och två yngel till dessa som är ca 1 cm. Mitt problem är att de enbart äter frysfoder och spottar ut allt annat. Vi ska dock på semester i två veckor och jag känner att jag inte kan tvinga den som ska mata fiskarna att mosa räkor och mygglarver liksom. Så nu har fiskarna enbart fått flingfoder (med extra protein i) i sex dagar, men den enda som har börjat äta av det är det ena ynglet. Vad ska jag göra?! Ska jag fortsätta "svälta" dem eller finns det risk att de dör?
Varför inte bara fråga hur fiskmataren ställer sig till frysfoder? Sååå farligt är det ju inte va :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 Det blir antagligen någon av mina grannar, och de är ganska pryda av sig. Dessutom blir det svårare att dosera frysfodret innan (flingfoder är ju bara att hälla upp i 14 glas och ställa bredvid akvariet), eftersom det måste ligga i frysen. Och dessutom undrar jag om fiskarna verkligen får i sig allt de behöver när de enbart äter räkor och mygglarver? De ratar även ärtor och liknande.
OCH dessutom upplever jag att fryst foder smutsar ner mycket mer i akvariet, och en hel del hamnar på botten då fiskarna bara vill ha vissa bitar av mygglarverna och är så sega på att fånga räkbitarna och när de väl sjunker vill de inte ha dem hehe.
Jag kan ju inte byta vatten på två veckor då, och då vill jag liksom inte smutsa ner akvarierna för mycket.
Att frysfoder smutsar ner vattnet mer har du helt klart rätt i. Det är en nackdel. Många menar att fiskarna behöver producerat foder för att få i sig allt det nödvändiga (flingor, granulat, tabletter) men själv är jag inte särskilt påläst inom deras näringsupptag. Det enda jag vet är att de inte äter snabbmat i naturen. Där är det larver, andra vattendjur samt växter som gäller.
Det låter som att du har ett litet problem här. Äter inte fiskarna flingfoder så är det ingen idé att försöka heller. Jag tror inte att de kommer börja äta det hux flux för att slippa svälta. Matningen får helt enkelt lösas på ett annat sätt. Får du fiskmataren att gå med på frysfoder så kanske du kan dra ner på matningen en aning p.g.a. du inte kommer ha möjlighet att städa. Matar du vanligtvis en gång per dag så dra ner till varannan. Om dina fiskar inte är allt för kinkiga med rutinerna.
Sedan finns det också en lösning på att portionera ut det. När jag köper frysfoder är det första jag gör att trycka ut alla kuber på en tallrik eller liknande och tina upp det. Klipper till fyrkanter av bakplåtspapper och klickar ut en passlig mängd i varje pappersbit. Viker ihop på mitten och in i frysen igen. Vips har jag fått lämpliga portioner. Lätt och smidigt att ta fram en färdigt stor portion och bara att peta ner i akvariet. Tinar som smör i solsken.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Prova att göra färdiga portioner i en låda som man har till istärningar, går lätt att ta en portion med en sked.
Tack för smarta tips! :) Ska testa det, absolut!
Själv hade jag matat upp dem ordentligt så att de klarade sig på mindre mat under semestern och sedan hade jag köpt hem levandefoder för semesterdagarna.
Dumpa i ordentligt med mygglarver, hyelella, moina eller liknande för de första 4 dagarna. Ha sedan 2 portioner till i kylen för 8 dagen och sedan 12 dagen. Överflödet skitar inte ner och du riskerar inte nitritförgiftning som kan ske om akvariepassaren blir för generös.
#7 Bra idé! Håller på att försöka odla hyalella men dom förökar sig ingenting tyvärr, men hoppas att dom kommer igång snart!