Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 790 ggr
LeeKnow
0

knäpp Guppy

I fredags köpte jag 4 guppyhanar. Tyvärr verkar det vara nåt fel på en av dom.. Märkte första dagen att han bara låg vid grottan. Försökte jaga honom därifrån med en håv för att se så han kunde röra sig, det kunde han men han ville inte gärna. Igår såg jag honom ingenstans. Dock kom han fram när de fick mat (han mat-vägrar) idag när jag vaknade så var han bakom pumpen. Så försökte få fram honom och ser att hans fena hänger och hans kropp lutar uppåt. Han kan få tokryck och snurra runt som en galning. Annars ligger han bara still. Har släppt mygglarer rakt framför honom, han vänder bara bort och låter en annan äta.. Har filmer, ska bara lista ut hur jag laddar upp dom.. ;)

LeeKnow
0

Första filmen när man kan se lite av hans toksnurrningar (är oftast värre än i videon) http://youtu.be/lWSvVT6lTUs Andra videon där man ser hur han ligger och lite tokryck http://youtu.be/50CSlzjqjLk

Sarah E
0

Jag tror inte att han kommer att överleva tyvärr 😕 Jag tänker att det bästa är att avliva honom direkt.

Fjordell
1

Säger samma sak. Att hans kropp börjat böjas och att han vilar ofta är för mig en indikation att han mår väldigt dåligt, och kommer troligen inte att klara sig. Han tycks även simma svajigt. Håll koll så att du inte har fått någon form av parasit i akvariet. Avvakta med honom lite till, men blir han sämre bör du avliva. Ser du att han börjar "flåsa" så är det nog dags. Och därefter hålla noga koll på resten av fiskarna. Ser du att de börjar klia sig ofta, simma svajigt och kniper ihop fenorna så har du någon sjukdom/parasit i karet.

Jag har bara haft Guppy i omkring 3 månader, och har förlorat varenda vuxen Guppy jag haft. Enbart de yngel de lämnade efter sig finns kvar. Allt pga riktigt envisa parasiter.

Ellenor123
0

Håller med Fjordell. Började också med guppys för några månader sedan. Alla som varit köpta från zooaffärer har dött en efter en, har bara en hane kvar från det första gänget som jag köpte. Han verkar vara väldigt tålig och frisk jämfört med de andra.. Köpte två endlerhanar och två endlerhonor från en zooaffär som dock lever fortfarande, verkar också tåligare. Alla mina yngel från de döda föräldrarna lever och jag tänker inte köpa fler guppys från butiker utan låta dessa växa upp och förhoppningsvis blir stammen tåligare och tåligare. Det är nog det enda sättet att ha guppys på, om man vill att de lever längre än några månader..

Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕

Sarah E
0

Och jag har också den erfarenheten av Guppy köpta i handeln 😕 Kommer försöka att bara köpa egenuppfödda fiskar av privatpersoner. Det är bara så tråkigt att det ska var så…

LeeKnow
0

Har också tänkt att de är bäst att avliva honom, men jag är alldeles för feg för det :/ Tror ni att man kan låta han dö av sig självt eller om han plågas så mycket att det bara är elakt? Vilket är bästa sättet att avliva en liten fisk? Har ungefär samma problem med en av Galaxy rasbororna.. Fast den var skadad i butiken, men han är inte såhär hängig och verkar må jättebra trots fenan.

MalinMalvina
0

Ta en sax och klipp av huvudet på båda om dom inte mår bra. Det är det snabbaste, mest humana sättet. att låta honom självdö är bara elakt..

[Evisen]
2

Jag tycker du ska gå tillbaka med fisken till affären, och fråga varför de säljer sjuka fiskar. Är det en affär som är måna om ryktet, så bör du få en ny fisk eller pengarna tillbaka. Fråga även om det behövs en behandling av karet p ga denna guppyhane's beteende.

Sen kommer frågan: Är karet nystartat? Koppade du in fiskarna ordentligt osv?

Sarah E
0

Sen kan det väl vara risk att om fisken har någon parasit, flagellater el nåt så sprids de när fisken dör? (Eller har jag fåt det om bakfoten?) Isf är det ju inte bra låta den självdö i karet.

Fjordell
0

#9 Jajamensan. Lätt att det bryter ut i samband med flytt, tyvärr. Det var det jag fick i karet när jag tog hem vuxna guppys från privatpersoner. De började klia på sig, och detta höll på i veckor. Sedan utvecklades vita prick. Jag har typ precis börjat bli av med skiten, men det kostade mig ALLA Guppy som inte vuxit upp här hemma…😕