För varmt vatten
Finns det något man kan sätta i karen för att hålla temperaturen nere? Jag har fått lite problem med mitt 100L nämligen… Jag har i över ett halvår haft en 100w doppis i utan problem men nu har den börjat krångla så att jag slår på / av den manuellt… Hur som helst så är inte det något problem längre men istället så stiger temperaturen enda upp mot 29 grader utan doppisen på? Karet står på övervåningen och jag har haft ett fönster öppet för att det ska bli lite kyligare (Solen når inte karet direkt) men ändå så stod termometern på 28.9 när jag kollade nyss och då har jag inte haft doppvärmaren igång på 2 dygn? På nätterna sjunker tempen till 25.6 - 25.5… Några tips? Det är guppys, platys, mollys och 2 Ancistrus som lever i karet just nu och de verkar klara tempen men det är ju inte bra…
Hur varmt är det i rummet?
Vilken sorts termometer, har du en som sitter klistrad på akvariet.
Vad för belysning har du?
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Kan tipsa dig om ett sätt att få ner tempen på, har du en enkel bordsfläkt? Fixa denna så att den blåser ner i karet och vips så sänker du tempen. Har du ngn sorts lock eller täckglas får du givetvis ta bort det och köra utan. Ett annat sätt är rengjorda petflaskor med fryst vatten i, effektivt men lite mer omständigt
#2 det där med petflaskor låter intressant! kan vara värt att testa faktiskt! Det där med fläkten låter smidigt men kommer inte funka då jag har en snevägg och akvariets topp bara ligger några cm under väggen…
#1 Vet inte riktigt hur varmt det är men inte allt för varmt och jag har 2st lysrör i en heltäckande ramp. tror det är 2st 15w inte säker. en Flora-Glo och en Power-Glo.
Va sjunker tempen till utan doppvärmaren då? Har du täckglas eller lock så ta bort de så sjunker tempen rätt mycket. Är doppvärmaren bort nu?
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Utan doppvärmaren så ligger tempen på 28-29grader på dagarna och 25-26 på nätterna. Jag har lock och skulle kunna ta av det… Hade inte ens tänkt på det… tack haha
Testa med det. Hos mig är karet med lock mer än 5grader varmare än de utan. :) när doppvärmaren är ur så kan man ju göra ett vattenbyte med lite svalare vatten för att snabba på det lite. Dock inte kallt. :)
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Nä precis, har ett 30L med en liten glasskiva på (täcker inte hela) precis bredvid mitt 100L och det lilla ligger på 26-27 grader medans 100L ba stiger upp mot 29…