Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1392 ggr
Praefatio
0

Räkvas, BLADET

I augusti flyttar vi och jag är supersugen på att starta en räkvas. Har noll erfarenhet av akvaristik, vi hade ett större akvarium när jag var liten men det var pappas stora intresse, inte mitt. Egentligen är det inte räkorna som är det viktiga för mig utan det jag har förstått kallas landscapingen, men lite djur är ju alltid väldigt trevligt och jag har förstått att räkor ska vara tacksamma små invånare.

Har som ni förstår väldigt gott om tid att läsa in mig, blir säkert ändå inte någon räkvas förrän vi bott in oss i nya lägenheten i vinter någon gång, men tänkte ändå starta en egen liten tankesmedjetråd och komma med frågor allt eftersom. Det jag undrar hittills är:

1. Min spontana idé var att ha vasen i köksfönstret. Har dock förstått att räkor inte vill ha temperaturer över 25 grader och det är ett soligt fönster så frågan är om det inte blir för varmt?
  2. Tänkte mig en BLADET-vas från IKEA. Osäker på om jag ska välja 45 cm eller 65 cm. Gissar jag rätt när jag tror att en större vas är mer lättskött? Tänker att ju större vattenmängd desto mindre behov av vattenbyte, vad gäller alger och sånt? Kan vasen stå i köksfönstret så får fönsterbrädet nog avgöra vilken storlek det blir, får den stå i vardagsrummet som är stort så kör vi nog den större varianten trots allt.
  3. Filter. Skitsvårt. Ryggsäcksfilter (?) verkar vara grejen i vas, men ser att en del kör helt utan filter och (citat) "byter vatten oftare". Hur mycket oftare är oftare? Byter man allt vatten eller skopar man upp en del och fyller på nytt? Jag slipper ju gärna ha ett stort, fult filter om det är okej för invånarna, annars går det bort såklart. Eftersom jag bara ska ha en enda vas så är det inga större problem att behöva byta vatten oftare.
  4. Känner spontant att Körsbärsräkor är vägen att gå, de verkar lagom förlåtande för en nybörjare. Hade ju inte tänkt köpa på mig någon bautaflock direkt, typ fem stycken bara, men har förstått att de förökar sig om de gillar läget. Hur många får de max vara i slutändan? Läste något om en per liter vatten. Vad gör man om de blir fler än så? Går det att se till att de trivs lite lagom mycket på något sätt, och slutar föröka sig vid någon bra gräns?
  5. Har jag förstått rätt när jag säger att marklevande växter som mossor och så inte trivs på så liten yta, utan att grus är bottenmaterialet man vill använda? Samt att räkorna gärna vill ha någon såndäringa fin akvarierot (mangrove?) att simma runt? Växter har jag inte läst in mig på än. Återkommer säkert i det avseendet.
  6. Är det en bra idé att ha en snäcka som hjälper till att ta hand om algerna eller är det överflödigt?
  7. Skadad av fåglar och terrarium undrar jag förstås om det är dagsljuslampa man ska ha ovanför eller en vanlig lågenergi?

Spännande det här, det är så jäkla roligt med ny kunskap!

[Udoon]
0

Har precis köpt mig en Bladet 45cm, det är den som flest verkar använda. Kan vara svårt att komma åt o dona i den högre, och så behöver man antagligen starkare lampa för att det inte ska bli för mörkt på botten för växternas skull. Många jag sett brukar ha torkad trollhassel i sina vaser, ihop med nån snygg mossa eller nån annan lättskött sak. När man byter vatten tar man aldrig ut allt vatten, utan oftast räknar man med 20-30% av vattnet som bytes ut mot nytt.

[Tinitusan]
0

Tänkte bara inflika att mina räkor har ca 26.5'C o förökar sig som bara den!

Praefatio
0

#1 Åhå, det var väldigt bra input, hade inte tänkt på att det såklart blir svårare med både hantering och ljus i en högre vas. Har också sett trollhassel som prydnad, det är väldigt fint. Det är så jag minns att pappa bytte vatten, att han tog ut typ tre fjärdedelar och fyllde nytt sedan.

#2 Vad bra, då är de kanske inte omöjliga att få att trivas i fönstret trots allt! Man kan ju flytta dem om det skulle knipa.

mimåne
1

Ja, du tänker rätt angående storlekarna på vasen. När det gäller att inte ha något filter så är det nog nytt vatten dagligen som gäller för syresättningens skull. Bort med en kanna vatten och dit med en ny. Slamsuga vid behov.

Medarbetare på akvariefisk ifokus