Äppelsnäckorna
Äntligen kan jag starta min egen äppelsnäcks-tråd. :)
Har mina 3 vuxna snäckor, 2 vita och 1 gul och nu en massa snäcklingar. Tänkta ha den här tråden för att få dela med mig av lite bilder och för att ha bilder genom utvecklingen från snäckling till vuxen.
En bild på den vita största, vad jag tror är en hona.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
En bild på den gula.
Liten operasångare 😂
vuxen vit, snäckling och en ottis
Hela akvariet är vackert vit prickigt av små snäcklingar. 😍
Här sitter dom fint på rad på en sten.
Inga super bilder men man ser nyanserna i skalet att det kommer bli både gula och vita. 🙂
Men vilken läcker äggklase de lägger de där rackarna :)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#8 Ja, den är läcker. :)
Ottosarna och två av snäckorna.. :)
Glasrutorna är fulla av dom små
Ska tillägga att vattnet Inte är grönt. Vet inte varför det blir så på vissa bilder..
Väldigt trevliga bilder! Så kul att se !! Grattis återigen till småttingarna!!
Så fina de är! Ser framemot att se flera bilder! :)
-Hälsning Jossan, medarbetare på bichon ifokus-
Så fina! :)
// Sofia
Vad kul med en ny Äppelsnäcktråd! Grattis till alla små!
Tack så mycket alla! Ska hålla er uppdaterade med bilder. :)
Ursäkta sent uppdatering. Har ju lite babyboom hemma nu och svårt att veta vilket akvarium man ska stirra i. Haha Tycker det är väldigt svårt att fota dess små snäckor! Har bara telefonen nu. Men har beställt en ny kamera nu så får hoppas den kommer i veckan, med min tur när det gäller leveranser så får jag nog räkna med minst 2 veckor. :(
Blir ännu svårare att fota dom efter som dom är vita å gula, syns knappt mot gruset..
Broccolin är full av små snäcklingar :)
Ja, jag kan se det. Så roligt att se de små söta småttingarna!
Ja, otroligt söta är dom.
Det kryllar verkligen av Sötnosar!
#25 ja! :) jag har verkligen babyboom här hemma, sålde av massa Körsbärsräkor och nu har det kommit många nya, massa äpplen och axolotlägg. Fullt hus :)
Låter härligt tycker jag!
#27 visst är det härligt! :) bara så himla svårt att slita sig från akvarierna nu och gå till jobbet. :P
Satan vad svartsjuk man blir… Så sjukt tråkigt att de inte får säljas längre! :(:(
Ja det är tråkigt att det är säljförbud. Det är verkligen trevliga små varelser. :)
Gud vad fina.❤️
Hoppas dom häver det där jäkla äppelsnäckeförbudet snart.😡

Hur ofta matar du? Fina bebisar 😁
Om det är sälj och köp förbud, hur kommer det sig att så många här har dom? :) Hur har ni fått tag på dom? :)
Frågar för att jag själv eventuellt är intresserad av att ha några :)
Tack! Jag matar mina varje dag nu. :) Har man haft snäckor sen innan förbudet kom så har man ju fått ha kvar sina och dom är duktiga på att bli fler. :) Vill man ha tag på saker så brukar det gå oavsett förbud. Dock inget jag borde uppmana till. :)
Aaah du menar så ;) Lilolizeit, du har inga som mystiskt bara försvann från dig och hamnade i mitt kar? ;) Haha! :P

Jag har också haft länge. Några har jag dock fått med via växter…..
Även jag har endel äpplen, som jag har haft sedan innan förbudet kom :) jag har Gula och lila,
Min favorit snäcka! Hade några för ett par år sedan innan förbudet kom, men var tvungen att avveckla Karen då.och nu vill jag inget hellre än att ha dessa vackra varelse i mina nuvarande kar. Hoppas på att en dag få se dessa snäckor i mina egna kar igen Är såå avis på er som har dom!
nu måste jag fråga varför det är köp o sälj stopp?
En släkting till äppelsnäckan har tagit sej ut i spanska risfält och förstört hela skördar.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
hmm, ah så det är alltså en EU regel skulle jag gissa? tråkigt att det ska förstöra för oss "oskyldiga" akvarister, jag som hade hoppats på några äppelsnäckor till mitt nya 400 jag snart ska sätta igång, när sa ni det var ny prövning?
Precis. Det är ny prövning 2015.
Det är välldigt dumt, dom överlever ju inte en vinter om dom skulle komma ut här.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
ja det där är nakdelen med EU… vad finns det för andra snäckor som oxå är bra att ha i sitt akvarium?
En länk med vanliga akvarie snäckor :)
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/52f6af708e0e74155900046b-snacklexikon?discussions-1
tack!
tror du har helt rätt ang könen… hanarna har liksom en liten "keps" på skalöppningen… honornas går rakt ner… 🙂
#49 Intressant! Finns det någon bild som visar detta lite tydligare? (Kan inte riktigt se det framför mig…
)
åååhhhh!!! jag hade en sida med så himla bra bilder, men nu kan jag inte hitta den!!!
Här är en kanon sida som JensW länkade till mig, där man kan se könsskillnaderna på dom. http://www.applesnail.net/content/anatomy/reproduction.php Sidan hjälpte mig att se att jag har 1hona, den jag misstänkte från början och de andra 2 är hanar. Har även fått det bekräftat i efterhand då dom visat sina mer privata delar.. Så att säga..

Vilken bra sida, tydliga bilder 😊
#52 Men vad bra. Tack Lilozeit!
Ja, om man lyfter upp dem så går det också lätt att se http://snailhobbyist.blogspot.se/p/d.html
vad jag for efter först, var en sida med bilder där de visade samma skillnad på diffusa som på flagellata, om man refererar till lilolizeits tips-sida
Jag har snäckor på huvudet just nu (eller nja - jämt…)
. Lilolizeit - Har du fler snäckbilder som man kan få dregla över?
Kan absolut fixa lite nya bilder under dagen, ska bara ladda kameran.😊

Här kommer några bilder :)
Verkar ha fastnat något gott i roten
Gud så fina bilder! De vita är ju så extremt fina! Hoppas på lite rosa bebisar här hemma snart :)
Åhhh, så himla söta
. Tack för bildbomben
Jättefina. Hoppas att mina växer på sig lite till, så jag kan flytta ett gäng till stora karet ;)
#64 Tack så mycket. Åh rosa, så fint. :)
#65 Tack och Varsågod. Det är bra att jag blir lite påmind om alla mina trådar. :)
#66 Tack, ja de växer sååå långsamt tycker jag..
"Tack, ja de växer sååå långsamt tycker jag.."
Jag tyckte precis tvärt om jag 
Haha jaså. Det kanske är jag som sitter och stirrar för ofta i karet så man aldrig hinner se någon skillnad. :)
Ja, det är lätt att bli lite "hemmablind" när man ser något varje dag
Ja det är väl så. :)
- Eller så ser jag helt galet, men nog 17 ser de större ut (?)
Jo visst har de växt. :)
Tror att det är jag som varit inne på hur snabbt mina räkor och Axolotl växer så jag tycker snäckorna växer långsamt. 😛
Jo, det klart. Om man jämför så, så blir det ju annorlunda
Dina har så fina skal! Mina blev skadade när jag bytte kar :/ vet inte om det var sanden eller något som påverkade pht… :(
#75 Tack. Dina kanske har kalkbrist?
#75 Jag tror de hade de så jag slängde en massa äggskal. De verkar inte ha tagit ngn fysisk skada annat än på skalen. De är pigga och aktiva nu så jag antar att det gjorde äggskalen gjorde susen :)
Ja, de kan vara svårt att reparera skadorna på skalet, brukar gå till viss del, de viktiga nu är ju bara att det inte blir fler skador så bra där med äggskalen. :)
Ja precis! Så länge de är pigga, glada och mår bra så! håller mer koll på ph nu oxå
Sätter en tass här, för dom är så fina dom där äpplena!
Har inget kar själv, så inga snäckor, men var supersugen och sen kom förbudet. Så håller tummarna för 2015 då! :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus